Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jag lagade en 706 mk2g med schottkydioder från en skrotad H16T,de heter 1ss97 ,inte smd dock.Trimkondingen c58 för justering var också bränd,ersattes med 3pf.Hej! Nu har jag äntligen, efter 14 års mobilkörande, lyckats ta kål ( kol?) på detectordioderna i min IC-706MK2G. Dom har klarat många mobilantennhaverier ,felkopplingar med hembyggen så jag trodde steget var odödligt. Någon som vet var man köper 2 st 1SS375 dioder?
I mitt fall gällde det bara HF inte VHFOK, Mats! Ska kolla C58 när 706:an någon gång kommer in på bordet. Den låga uteffekten har nu spritt sig till 2 och 70 och ser ut att vara stabil och är då lättare att hitta.
73 de Tore
Sorry dubbelsändning.Jo nu har jag 100W på HF.
Funderar på om 1,83V på PLL CP401 (Main Loop Lock Volage) , ska enl. PLL Adjustments, trimmas till 4,0V, ibland kan vara för lågt vid sändning
SM6DIQ
Sorry dubbelsändning.
OK, tack för tips och info. Monterar tebaks riggen så får vi se vad som händer i framtidenHuruvida det är för låg spänning, om det föreligger faslåsning kan det ske och funka emd en något annan spänning.
Den spänning som man skll trimma till är vald så att VCO i fråga täcker det frekensområde den skall kunna jobba inom, plus att det skall kunna ta upp frevkesndrift i VCO:n. Dvs en VCO som driver skall PLL kompensera för.
Är spänningen lite fel, exvis pga av åldring kanske den ändå täcker vad den skall, men knske inte för kyla eller värme.
Det beter sig i alla fall inte som glapp.
Men kan tappa låsningen i ändan på der frekvensområde den skall täcka.
SM4FPD