IC-706MK2 Låg uteffekt.

JO, det gör den och så även yttre SWR-mätare. Vad tror du om att sända mot konstlast med förbikopplat LP-filter.

SM6DIQ
 
Tror inte det, man kan knappast tro att alla LP filter är felaktiga.
Om det är fel i ett av de frekvensområde ett visst LP filter täcker kan man misstänka det filtret, knappat om alla frekvenser är felaktiga.

Kanske ett nästa steg är att ta bort utsignalen från detektorns FW utgång, dvs så att vi lurar radion att det inte finns någon effekt.
Detektorn har ut SWR och FWD. Ta bort FWD, ev korstlut den, och sänd, då skall radion klämma ut långt över 100 W och inte kunna regleras med effektregleringen.
Sänder man med SSB och talar försiktigt i micken ser man snart om den tenderar at lämna me än 100 W. Vid CW kan det bli 120 - 130 W.

SWR eller om det står RFL och FWD är ju lätta att komma åt från filterunits ovansida, så det går dels att mäta dem, och att mäta om SWR ger noll spänning, eller nära noll vid CW är en sak man kan göra, men visar SWR mätaren i radion 1:1 så är förmodligen oxo SWR eller RFL när noll.

Ger radion mer effekt vid borttagning, eller kortslutning av FWD så ligger felet inte i detektorn då.

De
SM4FPD
 
OK, Roy!

Ska ut och förvärvsarbeta så 706:an får tjänstgöra som den är. Den sitter i bilen sen 14 år och jag kör mycket 20-meter numera och det funkar med 50W och 4,5m fiskespö som support för 5m koppartråd. Det sitter på taket, ingen anpassning men en strömdrossel. Återkommer om en vecka

Best 73 de Tore
 
Hej! Nu har jag äntligen, efter 14 års mobilkörande, lyckats ta kål ( kol?) på detectordioderna i min IC-706MK2G. Dom har klarat många mobilantennhaverier ,felkopplingar med hembyggen så jag trodde steget var odödligt. Någon som vet var man köper 2 st 1SS375 dioder?
Jag lagade en 706 mk2g med schottkydioder från en skrotad H16T,de heter 1ss97 ,inte smd dock.Trimkondingen c58 för justering var också bränd,ersattes med 3pf.
/Mats
 
Last edited:
OK, Mats! Ska kolla C58 när 706:an någon gång kommer in på bordet. Den låga uteffekten har nu spritt sig till 2 och 70 och ser ut att vara stabil och är då lättare att hitta.
73 de Tore
 
OK, Mats! Ska kolla C58 när 706:an någon gång kommer in på bordet. Den låga uteffekten har nu spritt sig till 2 och 70 och ser ut att vara stabil och är då lättare att hitta.
73 de Tore
I mitt fall gällde det bara HF inte VHF
 
Nu ligger Ic-706MK2G naken på bordet. Har haft bort flera kretskort,kollat efter synliga fel och följt upp några tips om fel. C58 och D9+D10 nu OK. RX fungerar hörbarligen som den ska medan TX ger full effekt i ca 45 sekunder på alla band ( även V/U) och lägger sedan av helt tills de efter ett dygn åter kan ge fullt i 45 s. Några förslag om felsökning innan jag börjar spänningsmäta och byta trimmrar i VCO?
SM6DIQ
 
Har du provat med kylspray, förvisso motsätter det den typen av fel eftersom du behöver vänta så länge innan det fungerar igen men eftersom du har radion avklädd så hade jag nog provat det först.
73 de SM6POP
 
Beter det sig så med alla treafiksätt och alla frekvenser?

Exvis om det bara gäller FM, som man ofta använder för att ge bärvåg så kan felet vara Fm generatorn.
Har du samma fel med alla trifsätt är förstås felet något gemensant för alla frekvenser, sändaren delar upp sig till seprata driv och slutstg på PA kortet.
Kolla även att det inte bara är T8 som som skall ge BIAS till sändaren som blir fel.
Med låg BIAS blir försärkningen låg.

När du har låg effekt, på HF VHF och UHF, har du då ALC utslag?
Försvinner ALC utslaget så har sändarens förstärkning minskat, och felsöknings kall göra i de steg som är gemensamma för HF-UHF
Finns det fortfarande ALC när effekten gått ner, ja då luras reglersystemt av fals informtion om aktuella effekt, aktuell SWR, men dessa detkorer är sepata på HF och VHF och UHF, varför det knappst är troligt.
Däremot strömshunten är gemensam för alla PA. Tycker ALC systemet att radion drar för mycket ström så drar den ner med hjälp av ett större ALC utslag
Man kan behöva titta på stömshunten, omkring 0,1 Ohm på PA kortet och desss lödningar.

Fundamentalt förståss, men kolla om det är samma matningspänning på nätagget som på slutstegens kollektor.
Spänningsfall i DC sladden, dess säkringar eller DC kontakten, är vanliga feil.
Dvs du mäter med belastning, 10 - 20 Amp.

SM4FPD
 
Förutom mitt "Spookie" inlägg tidigare i tråden, så kolla DC-anslutningen in i radion och lödningarna som ska säkerställa ström&spänning till radion. Det finns dom som smält ned DC-anslutningen med högsta effekt på 2m och långa sändningspass på FM.

/Sven.
 
Kul med alla förslag. Hade ingen kylspray så det fick bli en påse hemgjord djupfryst äppelmos under en filt i en timme. Riggen iskall men ingen uteffekt. Passade på att knacka med köttyxan på olika ställen och si vid knack på PA-kortet vaknade TX. Ska plocka bort kortet igen och löda om allt. Kollar särskillt shunten

73 de Tore
 
Jo,den beter sig på all traffiksätt. Efter att den gick igång när jag "knackade" på PA-kortet började jag känna på dess skruvar. Kunde dra åt alla, även trissornas och hoppades att de va felet. Provkörde ca 10 timmar med sändning då och då. Helt Ok. Full effekt genom min 50 år gamla Trio PF-810 0ch Cantenna dummyload. Locket på. Ingen uteffekt. Attan också. Bort med PA-kortet. Okulär besiktiga. Skrapa bort skitbryggor mellan komponenter. Värmde ett par lödningar. Kollade shunten. Hop montering med locket på. Funkar sedan 8 timmar med halvtimmars sändningspass då och då. Har inga avancerade instrument. Dock visade den digitala voltmetern 1,96V Referens loop lock voltage (2,0) och 1.83V ( !!!) Main loop lock voltage ( 4,0V ). Funderar på att åter montera riggen i bilen . Var får man tag på passande trimmningsverktyg. De behövs flera olika.

73 de Tore
 
En huvudregel är att inte ge sig på andra saker innan man är fullständigt klar med första felet.
Risken att man plötsligt står med flera fel.

Jag har sett många fall där man gått från sak till sak utan att veta rikigt vad man gör, och ge sig på saker som inte har med första felet at göra.
Så man måste vara systematisk och tänka sig för.

Kolla blockschemat, där finner du vad som är gemensamt för både HF, VFH och UHF, i TX-delen.
Och kan på så sätt inse vilka delar av PA-kortet man skall kolla noga.

Ett annat knep.
När du ine har uteffekt, lysna i annan radio i samma rum, då kan du höra även signlen från tidiga steg i TX.
Finns sådan signl är ju den slutlig signalen efter sändarens blandare etc hela.
Hör du inget är felet väldigt tidigt i TX.

Menar du med 1,96 v VCO spänningen för FM PLL:en?
Men OK den kan man ju trimma även om det finns ett fel i slutsteget.

Glappkontakter är det svåraste man kan ha för övrigt.

Menr du att du nu oxo har 100 W på HF?

SM4FPD
 
OK, Roy. Det går att höra TX-signal när PA ligger nere. I PLL Adjustments trimmas C4 till 2,0V CP131 (Referens Loop Lock Voltage DC) och C306,C335 + C367 trimmas till 4,0V CP401(Main Loop Lock Voltage) och de va här de bara va 1,83V. Kan detta ibland va för lågt vid sändning?


Annars numera 100W alla band och sätt. SM6DIQ
 
Huruvida det är för låg spänning, om det föreligger faslåsning kan det ske och funka emd en något annan spänning.
Den spänning som man skll trimma till är vald så att VCO i fråga täcker det frekensområde den skall kunna jobba inom, plus att det skall kunna ta upp frevkesndrift i VCO:n. Dvs en VCO som driver skall PLL kompensera för.
Är spänningen lite fel, exvis pga av åldring kanske den ändå täcker vad den skall, men knske inte för kyla eller värme.
Det beter sig i alla fall inte som glapp.

Men kan tappa låsningen i ändan på der frekvensområde den skall täcka.

SM4FPD
 
Jo nu har jag 100W på HF.
Funderar på om 1,83V på PLL CP401 (Main Loop Lock Volage) , ska enl. PLL Adjustments, trimmas till 4,0V, ibland kan vara för lågt vid sändning
SM6DIQ
 
Sorry dubbelsändning.
Huruvida det är för låg spänning, om det föreligger faslåsning kan det ske och funka emd en något annan spänning.
Den spänning som man skll trimma till är vald så att VCO i fråga täcker det frekensområde den skall kunna jobba inom, plus att det skall kunna ta upp frevkesndrift i VCO:n. Dvs en VCO som driver skall PLL kompensera för.
Är spänningen lite fel, exvis pga av åldring kanske den ändå täcker vad den skall, men knske inte för kyla eller värme.
Det beter sig i alla fall inte som glapp.

Men kan tappa låsningen i ändan på der frekvensområde den skall täcka.

SM4FPD
OK, tack för tips och info. Monterar tebaks riggen så får vi se vad som händer i framtiden

Ha de 73 de Tore
 
Jo ibland kan man ha tur, och finna felet, eller lösa problemet.
Men det händer oxo att felet kommer igen om en tid.
Glappisar är mycket svåra saker.
Lämpligt är att göra en logg, där man noterar vad som händer och vad man gör vid varje tillfälle radion måste öppnas.

Men det var värre förr.
Tänk på alla TV med rör förr.
Miljoner glappisar, TV reparatören kom och knackade lätt på rören, och bytte de som hade mikrofoni.
Rör var inte billiga då.
Huvudfelen var med stor sannolikget själva rörsocklarna och kontakten med stiften.
Genom att dra ut och in rören kunde de flesta "fel" fixas.
Varvid de gamla rören kunde säljas en gång till.
Man hörde ju historier om besök av TV rep. måånga ggr, utan att felet blev riktigt avhjälpt.

Idag slänger man abra TV:en och köper en ny..... Så visst är det bättre nu......

En IC-706MKIIG slänger man förståss inte, något likande finns ju inte att köpa numera.
Så det blir att försöka laga.
Men det är en del som blir sönderlagade.

Jo IC-706MKIIG föddes 1998, så åren går.

För övrigt är jag änå imponerad av 706:an goda livslängd.
Min egen 706:a, som är 20 år, och har suttit i bilen i 20 år går ännu som en klocka.
Ha bilen så länge? Jo just det, en S70, 1998 med 470 000 km på mätaren.

Men visst finns det 706:eek:r som får något fel.....

De
SM4FPD
 
Back
Top