IC-706MK2 Låg uteffekt.

Hemma igen efter en 50-milaresa med 706:an. Funkade bra i går under ett par QSO på 20-m SSB. Gick efter 1,5 tim över till 2-m och "tjatade" med SM7KAB. Efter en halvtimme klagade han på att jag va svag in på repeatern och då hade jag ingen avläsbar uteffekt men ändå uppskattningsvis någon watt ut. När jag i kväll ( dagen efter ) slog på riggen funkade den som vanligt. I 10 minuter. Sen gick det bara att QSO;a i närområdet. In med apparaten igen på bordet och sen ska jag beväpna mej med kylsray och hustruns hårtork för att få fram felet och då mäta spänningarna. Var kan man köpa passande trimningsverktyg?

SM6DIQ
 
Tack, Kricke ! Där finns ju 10st till överkomligt pris som man ev kan modifiera.

73 de Tore
 
Eltore, tänk nu på att inget skall trimmas om radion har ett termiskt glapp.
Börjar du trimma kan du orsaka ett nytt fel.

Kolla de tidiga stegen i sändaren på PA kortet.
Små ytmonterade transistorer.
ev löd om punkter där.

SM4FPD
 
Ok,Roy. Jag har annamat dina varningar om ev timning så de blir sista utvägen. Dennadär shunten har jag misstankar på. Vad händer om jag kortsluter den? 0,012 ohm är ju ingenting men med 20A blir det 5W och den bränns då trots bra värmeshuntning till chassit.
Går igång nästa vecka.

SM6DIQ
 
Kortsluter du schunten, så försvinner överströmskyddet på radion.
För ett prov är det dock ok så länge du kollar radion. dvs har den på arbetsbordet.
Shcunen skulle kunna vara dåligt lödd, men jag arh aldrig varit med om att det lågohmiga mottåndet haft internt glapp.
Men allt kan hända.
Vid sändning är det lätt att kosntaera om den leder, skall vara nästan samm spänning på båda sidor.
När effekten är borta kan spänningen på ena idan då vara borta, eller avsevärt lägre.

Försök mäta upp bias spänningen på sändarens transistorer, gör en tabell så du snabbt kan jämföra spänningarna när felet finns. De är lätt att mäta, och ligger mellan 0,7 V och upp till 4 v för FET. Ev måste du gå över tillfälligt till ett trafiksätt som inte ger bärvåg, för att inte lura Voltmätaren med HF
Skulle BIAS förvinna för en FET, sjunker förstärkningen drastiskt, vilket ju är vad du har.

BIAS kommer från en trimmer, till varje transistor, som i och för sig kan glappa. Som ju alla pottar gör ibland.

SM4FPD
 
Med tanke på shunten, om den är glapp, och blir för högohmig eller avbrott.
Så kommer spänningsfallet över den att öka.
Detta spänningsfall används för reglersystemet i radion, för att bedöma aktuell ström, dvs ALC toro att radion drara jätemycket ström, och kommer då att dra ner förstärkningen.
Om detta sker kommer ALC utslaget att öka eller gå i bott.
Är shunten hel och sändarens förstäkning sjunker på annat vis, blir det inget ALC utslag.
Således går det att genom att titta på radions inbyggda mätare att felsöka till stor del.

Så har du låg eller ingen effekt, och inget ALC utslag, ja då får du söka felet på annat ställen än shunten.

SM4FPD
 
Då va de fixat !!! ( tror jag som oförbätterlig optimist ) Felet fanns kvar när jag under sändning kylsprayade ena hörnet på PA-kortet och vips blev de full effekt. Fram med hustruns hårtork full effekt i några minuter och felet kom tillbaka. Efter ytterligare några kylningar och värmningar var Q121 lokaliserad som boven i dramat. Värmde anslutningarna med lite nytt tenn och nu går det inte att simulera fram felet. Fundera på att trimma några spänningar när den nu efter 14 år är inomhus.

SM6DIQ
 
Det låter ju bra, Q121 är sista sändarsteget som är gemesamt för både HF, VHF och UHF. Dvs ett mkt bredbandigt steg.
En lite fantte, med fast BIAS. Transistorn ahr emittermotstånd och det är därmed möjligt att mäta upp alla spänninagr omkring den.
Dvs finns BIAS skall det oxo finnas emitterspänning, ja Drain då, och Source.
Vilket då viar om den dra ström som följd av att vara BIAS:erad.
Men det kan ju även vara kallödning som du misstänker.
Följande transistorer Q100 och Q200 är med HP och LP filter de som efter Q121 delar upp signalen till rsp HF och VHF,UHF steg.

Förtslag, när sändare funkar, ställ in SSB och mät likspänningarna på Q121.
När TX inte ger effekt gör samma sak och se därmed om transistorn har DC egenskaper.

En sådan transistor kan ha teminska glapp invändigt.
Men har du kommit så här lång kan det var ide att skaffa en ny.

SM4FPD
 
Kollade Q121: 0,6V, 3,95V, 13,6V, Q101: 0,0V, 2,35V, 4,19V, vid full effekt. Stämmer inte med mitt schema. Byter båda.

SM6DIQ
 
Fast nu förväxlade jag fetarna. Dom ska alltså byta plats i redovisningen. När jag gjorde denna mätning har TX lagt av igen och går inte att få igång med kylspray. Dock nu funkar 2 och 70 med ALC-utslag. Tyder dc-mätningarna på att fetarna är OK ? När jag tidigare kylde Q121 fick även drivsteget kyla. Får kolla Q100, Q200 verkar ju numera funka.

sm6diq
 
Q100 verkar va kaputtgegangen. Ingen bias ( 0,006V ) vid transistorn. Har 3,17V efter bias-potten. Q200 helt OK. Men hur fanken byter man denna driv-trissa? Fyra lödklovar ? Dessutom en vidhängande kylbricka. Svårt att få upp tempen. Någon som gjort detta? Behöver dessutom feten MRF1508T1
SM6DIQ
 
För att vara säker, talar vi om en IC-706MKIIG, dvs med G på slutet, rubriken säger IC-706MKII.
Jag har hela tiden tänkt på 706MKIIG, och den har ju de transistorer du talar om.

Q100 är för HF upp till 50 MHz och tjejen som sitter bredvid Q200 för VHF och UHF.
Jag föreslår att du byter båda om du får isär det hela.

Transistorerna sitter på ett litet kort där de är fastlödöda mot en kylplåt.
Lossa skruvarna, och sug helt rent från tenn i J210, J211, J160 och J161. Trådarna måste kunna vickas och man msåte kunna se ner genom hålen. Lite klurigt att suga rent detta.
Sen kan du lyfta upp kortet. Sätt i två små skruvar som håller kortet på plats på kylplåten.
För att få loss transistorerna måste du värma kylplåten på en häll, och sedan lyfta av transistoerna med en pincett.
Minns att vi på SRS hade hela kortet, men dessa är säkert slängda numera.
Minns inte att jag bytte några, men det är troligt att vi ha felet här.

Men det kräver sin man att göra jobbet.

En värmeplatta, finns till WELLER men dyr, måste värmas till omkring 250 C.
Kan förståss gå med en kokplatta om man kan ha koll på värmen.
Någon form av möjlighet att spänna fast det lilla kortet krävs, så det står still medan du jobbar.
När de nya är fastlödda, man tillför bara tennlod vid uppvärmd kort, så löder det sig själv, stänger man av värmen och låter det hela svalna lugt och försiktigt, kan ta en stund.

SM4FPD
 
Jo, det är en med G på slutet. Jag har PA-kortet på bordet och försöker bända bort kylplåten, men icke. Ska höra med hustrun om jag får låna kokplattan.

SM6DIQ
 
Kylplåten är lödd i transistoernas underede, så det går inte att bända.
Dvs de är ytmonterade på plåten.
Men se till att fixera kortet på pålen iinnan du smälter lödningarna.
Detta gör att eventuellt kommer skruvskalla att sticka upp så du måste ha en distans bestånede av en tjock plåt mellan värmehällen och lylflänsen.

Var det en IC-706MKIIG med G ?


de
SM4FPD
 
Jo, det är en med G på slutet. Jag har PA-kortet på bordet och försöker bända bort kylplåten, men icke. Ska höra med hustrun om jag får låna kokplattan.

SM6DIQ
Jo, det är en med G på slutet. Jag har PA-kortet på bordet och försöker bända bort kylplåten, men icke. Ska höra med hustrun om jag får låna kokplattan.

SM6DIQ
OK, Roy ! Hyggligt du tar dej tid och jag är tacksam då det inte finns så många att dryfta dessa problem med. Dessutom är du ett proffs .Har fått loss kortet och ska sätta i ett par skruv och funderade faktiskt för en stund sen på just att skruven hindrar kylplåten få kontakt med kokplattan.Har nog en bit plattjärn ligganes.

Ha de / Tore
SM6DIQ
 
Finns det några företag i Europa som kan tänkas sälja feten MRF1508T1. Har kollat flera på nätet. Kina behöver upp till 40 dagar för leverans.

SM6DIQ
 
Kolla med SRS i alla fall, det kan finnas i någon reservdelslådda.
Annara ICOM UK i England innan BREXIT.

Roy
 
Back
Top