>>>Det är för min egen skull, helt enkelt. Dels, det kreativa att få utlopp för sina idéer, dels det tekniska att förbättra utrustningen och att lära sig använda utrustningen så att man får bättre och bättre ljudkvalitet.
Jag tycker det var en mycket tänkvärd beskrivning som är applicerbar på många hobbies och fritidssysselsättningar utöver amatörradio. Saknas kreativt tänkande, ideer, målsättning och drivkraften att ständigt förfina och förbättra så finns det ju inget meningsfullt kvar att göra. Just så. Är det möjligen i detta konstaterandet vi kan söka svaren på varför amatörradiotrafiken vi hör på banden oftast upplevs urvattnad?
>>>När det gäller amatörradio är det för min del just antenner som är det som kan utvecklas, prövas och experimenteras med, utifrån de förutsättningar jag har.
Antenner har alltid intresserat mig också och även om i stort sett allt vi håller på med i våra antennexperiment bygger på de ursprungliga teorierna från 1920-talet så finns det ett visst värde i att återupprepa försöken och själv undersöka vad som händer när man gör si eller så.
Kikar man på saken från ett mer praktiskt perspektiv så räcker det med att hänga upp en halvvågsdipol ca en halv våglängd över marken och inte bry sig mer om den saken. Då har man skaffat sig en tillräckligt bra antenn för typisk amatörradiotrafik som faktiskt är mycket svårslagen om vi nu räknar bort större antenner som Yagis m m. Men även om en sådan halvvågsantenn är en urbra antenn så är det ju ibland inspirerande att prova betydligt sämre alternativ för att man är nyfiken på hur dåligt det kan bli eller för att man vill skaffa sig egna erfarenheter om huruvida skillnaderna kan mätas i enstaka dB eller i tiotals. Samma resonemang gäller för transceivern. Snabbast och enklast att komma igång är att köpa en ordinär Yaesu/Icom som har alla band och alla moder och inte tänka mer på den saken. Förbättringspotentialen därifrån är väldigt liten även om det finns större och dyrare apparater att ödsla pengar på.
Hösten/vinterns planerade antennexperiment kommer att handla om nya serier jämförande mätningar på portabel GP-antenner med olika antal radialer utlagda på marken respektive upphöjda över marken. Det har skrivits spaltmil om sådana försök av både radioamatörer och radioproffs från rundradiobranchen de senare 70 åren så på ett sätt är resultaten redan kända och experimenten därmed meningslösa ur ett vetenskapligt perspektiv men ändå är det ett projekt som jag vill göra för att själv med egna ögon kunna se vad som händer och kanske också kunna verifiera resultaten mot vad som redan är känt. Får jag annorlunda resultat än vad som redan är känt så blir det till att felsöka i mätmetoderna.
En mycket stor del i det vi radioamatörer pysslar med kan hänföras till återupprepningar av experiment som tidigare generationer gjort i flera led om och om igen. Det är bara att bläddra i gamla QST eller QTC från 50-talet och konstatera att ingenting hänt de senaste 60-70 åren, givetvis beroende på att det är samma fysiska lagar som gäller än idag. Möjligen har många beskrivningar från 1920-talet som översatts och "förbättrats" i flera led bidragit till att myterna växt till sig så att många radioamatörer blivit vilseledda att tro en massa saker som inte har någon grund. Vi har ju sett sådana artiklar i tidningarna också.
Det är väl som med din musik och ljudutrustning. Du kan komponera och spela, förfina och förbättra i det oändliga för att det är kul eller så kan du inhandla en bra förstärkaranläggning och nöja dig med att lyssna på andras låtar från Spotify. De flesta gör väl så... men hur kul är det för en kreativ själ?