Intressanta fynd på TRADERA

Vad är det för en apparat?
Vad gör den?
Man försöker i många fall sälja saker mara genom att ange namnet som står på saken, exvis en CTS-467B men vad. är det?
Är det en markradar?

SM4FPD

Någon typ av GPR är det nog såvida det inte bara är 4 stycken 50 mm PVC-rör med ändstopp, en laptop och lite blinkande lysdioder på ovansidan av underverket. Nåja, vad är 60-tusen då en snabbrepa i guldrika trakter skulle betala tillbaka köpeskillingen med råge.

Oerhört spännande med en Lidar som detekterar 100m djupt i marken. En klar förbättring från centimeternivå :-)

Det följer med en låååång spade oxo... utdragbar som en teleskopantenn, 2 - 98 meter lång.
SM4FPD

Ja det är helt otroligt.. Visserligen ligger det några ECC83 och ett EL34 synligt. Men 9K.. Det är saftigt.

Återigen ett mycket besynnerligt auktionsslut, den som är så pass intresserad av rören i lådan så man är beredd att betala nästan 10000:- kr för den (och i det här fallet var det ju minst två budgivare), borde ju samtidigt inte kunna vara helt ovetande om vad rörtyperna i fråga kostar att köpa i affären, även om många rör blivit ganska dyra, och (nästan) inga fler tillverkas...

Det måste rimligen föreligga någon (för oss) dold omständighet, såsom att man har erhållit underhandsinformation om att det underst i lådan förekommer flera oöppnade kartonger med Western Electric 300B eller liknande :oops: eller att hela ärendet är någon form av ekonomisk brottslighet, alternativt bud på pin kiv...

Styckepriset blev ändå måttligt. Samma köpare betalade mig drygt tvåtusen för två begagnade 211 med hållare.

Ja det var säkert ett bra pris :) men då var ju antagligen behovet just två stycken 211-rör. En blandad rörlåda innehåller troligen några fina fynd, men de flesta är ju mest sannolikt inte just de typer man behöver. Behöver jag laga min bil så behöver jag ju exakt rätt reservdelar, det hjälper sannolikt inte med "500kg blandade bildelar", även om kilopriset skulle bli lågt...

:)

Ja det var fina mätare. På baksidan kan man på en del se mätområdet, ex 100 uA.
Ser ut som de är av olika storlek, mått saknas ju men viss tidsbrist gör ju att man inte hinner mäta dem, och tumstocken kanske är borta.
Tyvärr verkar det som att analoga mätinstrument är något som hör till historien, få klarar att läsa av dem, få bygger saker som kräver många mätare. Ännu färre inser att det går att shunta om, eller förkoppla för andra mätområden, eller hur man gör.
Blir kul att se om det blir bud.
Här finns lite väl många analoga klockor i lådorna så det lär väl blir återvinningen framöver.

SM4FPD

En Grid Dippa är alltid bra att ha.
Men kanske ett enkelt instrument som ändå mer eller mindre kommit i glömska.
Det är ju inga absoluta värden, saknar digitalteknik och är rätt "analogt".....
Här är en i alla fall:
https://www.tradera.com/item/302069/657354543/objekt-midland-grid-dip-meter
Edit: saknas alla spolar, förutom den för VHF, ja då är den närmast värdelös.
Framgår inte av annonsen om handboken med schema finns med. Den är ju bra att ha.
Instrumentet fanns en gång i tiden med olika fabrikat, men ofta rätt lika konstruktion.
Rengöring, eller sanering, kommer att försköna instrumentet ordentligt, kanske till och med blir en prydnad som man vill ta i...

Duger, förutom att mäta om något resonerar, även som fattigmans signalgenerator, ja bara för att kolla om mottagaren är hel.

SM4FPD

Griddippan i Traderaannonsen såldes som "Tech Tradiper TE-15" och dyker upp av och till. Jag har en själv och det är inget högklassigt instrument men är användbart - utom på VHF. Av de olika griddippor som jag använt är nog denna sämst. Mitt exemplar var gratis och det är väl ungefär så långt min betalningsvilja sträcker sig för TE-15. Googlar man på Tech TE-15 så hittar man manual med schema.

Tech Tradiper är besläktad med Midland men inte identisk.
Den är en senare variant med lite större frekvensområde.

Det som Henrik påpekar är dock helt korrekt, man kan inte jämföra TE-15
med "riktiga dippor", som t.ex. Measurements 59 eller
Grundig Resonanzmeter 701.

Last edited:
Hej jag har en Eico Grid meter är den bra eller Hitta en handbok på nätet till den och det fanns ett schema på metern kanske dags för att byta ut torra ellyter i den det fanns några i nätdelen

Attachments

• 17363666354406147242800472100295.jpg
    17363666354406147242800472100295.jpg
    1,1 MB · Views: 14
Last edited:
Det här fyndet minns jag från annonser i tidningar från förr.
Bör ha varit på 60 talet, i R&T eller teknik för alla.
Jag minns att jag aldrig riktigt förstod vad det var för en pryl.
En stor ratt märkt "ant trim" varför skulle en antenn trimmas? En stor panel med en massa stor feta siffror 80 40 etc....Men tydligen såldes en del såna. Idag inser jag ju att siffrorna var våglängder, mätta i meter, och ant trim är för att slippa bygga en apparat som trackar HF- steget.
Skrot? ja vi får se om det blir något bud.

Men vore kul att läsa om någon har bättre nostalgiska minnen av en sån här sak?

SM4FPD

Back