Jag är ett blåbär...

En bitter medicin: Höj kraven och förläng utbildningstiden, inklusive praktik, till minst ett år, då får vi 'genuina' radioamatörer :D

Då får vi inga alls.

Men jag har förstått att flera på det här forumet ser det som önskvärt.

Jag tror inte att det är rätt medicin att värva/locka folk till hobbyn heller, men dom som söker sig till hobyn behöver ju inte hoppa hinderbana i ett helt år för att få bli radioamatörer.
Tycker ni att dom har för dåliga kunskaper eftet avslutad licenskurs, se då till att erbjuda fortsättningskurser i era respektive klubbar, för det kan ju inte vara några problem för er som är så fantastiskt duktiga att entusiasmisera nybörjare att fortbilda sig.

Att locka folk till utbildning har ju dom olika högstadieskolorna sysslat med dom senaste åren.

"Alla som går den här utbildningen får en iPad" leder ju bara till att dom som är mest intresserad av en iPad söker.

Inte dom som är mest intresserad av utbildningen.

Det problemet har inte den här hobbyn, söker man sig till hobbyn, lägger ut lite pengar och tid på att utbilda sig, och är beredd att hinka ut en bytta pengar för utrustning så är man nog motiverad, sen kan tid och motivation variera, jag var jätteaktiv i början, tappade sugen och hittade andra hobbys i tio år (bland annat körde jag motorcykel och modellflög, samt att barn och familj tog en massa tid och pengar), började om när barnen flyttat ut och jag flyttade till bättre QTH.

Nu är det modellflyg och motorcykel som står och samlar damm.

Tiderna ändras, förr började man med en hobby och höll fast vid sina frimärken eller modelltåg tills man dog, nuförtiden vill man snabbt komma igång och prova för att se om det är kul, det som inte är kul i längden lägger man av med.

Det var INTE bättre förr, det var annorlunda, dom som per automatik tycker att allt var bättre förr är såna som per automatik är emot utveckling!
 
Last edited:
Bra fråga OID. Kruxet är väl att amatörradio är så mycket idag, spretigt med många intresseinriktningar och det är svårt att finna likasinnade kompisar. När vi började så var det mer fokus på radiokörningen och klubbarna hade en viktig samlande funktion.

Som någon skrev så kanske en nybörjarspalt i QTC (3-4 sidor i varje nummer) kunna hjälpa någon på traven. SSA har även en ungdomssektion SK0YT - SSAs Ungdomsteam som borde aktivera sig och visa mer utåtriktad verksamhet.

Pensionärsinformationen på SSA.SE och tjatet om telegrafi kunde tas bort helt liksom födelsedagslistorna där medelåldern är c:a 67 år. Ersätt med sådant som kan tända de nya unga.

HAM.SE.... ja det finns ju redan en nybörjartråd här men vi 50+ som varit amatörer 40-60 år är i majoritet och de nya gröna blir nog rädda eller trötta?

Inom ESR har vi det senaste halvåret börjat fundera på hur vi kan medverka och då som en motpol eller komplement till SSA. Här skulle det handla om fokus på experiment och radioteknik som är föreningens nisch. Men även grundläggande om vågutbredning och olika trafikmetoder. En första start blir i form av en spalt i kommande nummer av ESR Resonans - i början av april. Det ena får ge det andra. Det hänger i slutänden på frivilliga medlemmar som vill ställa upp.

Många lokala klubbar går på sparlåga och det fattas tre till fyra yngre generationer som kan ta över efter pensionärerna som ofta är de som håller igång styrelse och fixar aktiviteter.

Det finns nog mer att göra men det viktigaste är att den som vill veta mer och lära sig verkligen anstränger sig själv. Det är nog inte många av oss etablerade radioamatörer som skulle neka att hjälpa till om vi blev överbevisade att den behövande var "genuint" intresserad. Däremot är det många som inte bryr sig om de som inte orkar att följa de tips och råd som ges utan förväntar sig att få allt utan ansträngning.

/Bengt
 
Last edited:
Jag tror också på en nybörjarspalt i QTC samt på SSA.se där man kan ställa riktiga nybörjarfrågor anonymt, så surgubbarna inte vet vem dom ska fnysa föraktfullt åt.

Vissa saker är jag nybörjare på än, så även jag skulle kunna ställa frågor där. (fast jag behöver inte vara annonym, jag vågar fråga ändå)

Häromveckan hörde jag en amatör som har varit aktiv i över 40 år få hjälp med att ställa upp mickgainet på sin radio, han hade haft den i flera år utan att hitta den inställningen, han hade skrikit i micken istället och ändå hörts dåligt., så en och annan gamling kanske också kunde söka hjälp i skydd av att få vara annonyma nybörjare.
 
Hellre 10 nya radiamatörer med enbart grundläggande kunskaper än inga alls för att kraven är orimliga.

Dom sämsta radioamatörerna i världen finns inte i Sverige om man lyssnar över banden.

Jag kan ge dig ett halvt rätt, för dom sämsta radioamtörerna i världen verkar alla kunna bygga kilowattslutsteg, och det är ju inte obligatoriskt att kunna i Sverige.

Här kan vi andra saker, som att vänta på våran tur, visa hänsyn och vara hövliga mot varandra.

Åtminstonde några av oss.

Ja, jag hör det när jag lyssnar på CB-kanalerna, dit många 'nya' licensierade radioamatörer numera har återkommit till :):rolleyes:

Dom kan fortfarande inte räkna ut en dipolantenn ?

"Det måste vara en ohyggligt stor koncentration av rikspuckon där du bor, för jag upplever sällan radioamatörer i min närmaste omgivning på det negativa sätt som du gör. "

Kan det bero på att du hör till samma grupp?
 
Last edited:
Ja, jag hör det när jag lyssnar på CB-kanalerna, dit många 'nya' licensierade radioamatörer numera har återkommit till :):rolleyes:

Dom kan fortfarande inte räkna ut en dipolantenn ?

"Det måste vara en ohyggligt stor koncentration av rikspuckon där du bor, för jag upplever sällan radioamatörer i min närmaste omgivning på det negativa sätt som du gör. "

Kan det bero på att du hör till samma grupp?

Det kan alla som har gått kursen här, det finns ju till och med frågor på det på provet, och här utbildas det i alla fall en bit över den nivån.

Det låter ju inte kul att folk hellre faller tillbaka på 27MHz gemenskapen än att fortsätta att vara radioamatörer, men som sagt betor det nog mest på vilka andra radioamatörer dom träffar på, här har vi inte alls det problemet.
 
Dom flesta radioamatörer dom umgås med är samma grupp som dom umgicks med tidigare !
 
Jag är ett blåbär...

Tror också det är viktigt att förstå att alla nybörjare inte är unga eller CB folk. Själv är jag 64 fyllda dock nybörjare. Har försökt ställa frågor här på Ham.se men oftast fått svaret att du har inte förstått vad du egentligen borde ha frågat om. Kanske vi "rookies" borde ha en egen
nybörjarkontaktlista där vi själva kan disskutera?
 
Jag har varit inblandad i diskussioner om nybörjares diskussioner, eller hur man nu skall uttrycka det, på ett annat forum. Där var konsensus att det inte nödvändigtvis var bra med ett dedikerat nybörjarforum. Risken för felaktiga (och i värsta fall farliga) råd från andra nybörjare i kombination med att de mer erfarna inte nödvändigtvis skulle ta sig tid att läsa nybörjardelen och svara där bedömdes vara för stor.
 
Tror också det är viktigt att förstå att alla nybörjare inte är unga eller CB folk. Själv är jag 64 fyllda dock nybörjare. Har försökt ställa frågor här på Ham.se men oftast fått svaret att du har inte förstått vad du egentligen borde ha frågat om. Kanske vi "rookies" borde ha en egen
nybörjarkontaktlista där vi själva kan disskutera?

Jo, har insett att det är en hel del som går in i hobbyn vid rätt sen ålder.
Kan bara bara hälsa dig välkommen!

Det finns inget som hindrar att du ser ut likasinnade här på forumet och skickar privata meddelanden sinsemellan. Det kanske t.o.m går att bilda en privat grupp?

Ibland kan den enklaste fråga vara en slamkrypare, om du som exempel skulle fråga: "vad är impedans?". Visst låter den oskyldigt enkel men frågan innefattar egentligen hela likströms och växelströmsläran plus matematik ända upp på högskolenivå. Det krävs en väldigt begåvad pedagog att ändå komma med ett enkelt svar som inte är alltför felaktigt utan lämnar plats för påfyllning av hur det egentligen ligger till.
 
Last edited:
Jag tror också på en nybörjarspalt i QTC samt på SSA.se där man kan ställa riktiga nybörjarfrågor anonymt, så surgubbarna inte vet vem dom ska fnysa föraktfullt åt.

Eller varför inte ESR som har just den där rätta "folkbildar" ambitionen?
 
Eller varför inte ESR som har just den där rätta "folkbildar" ambitionen?

Tja, det står väl även dem fritt att inrätta den funktionen för den som hellre ställer sin fråga där, risken är bara att standardsvaret liksom här blir "det där borde du redan kunna, köp någon gammal tysk bok och läs själv"
 
Jag sitter och försöker dra mig till minnes om jag på min tid som tonårig gröngöling kände mig så utlämnad som tydligen många nybörjare gör idag.

Har inget minne av det i alla fall. Däremot minns jag att klubbens tidningar QTC och OZ lästes fram och baklänges många gånger under det knappa år som det tog att gå kursen för C-cert inkl 40 takt telegrafi. En ARRL-bok slets ut till lösblad och jag hade dessa med i skolan för att få min engelsklärare att förklara kluriga ord som impedans. Han hade ingen aning men sakta föll brickorna på plats ändå.

Mycket tid gick åt att skrota gamla radioapparater där man fick lära sig hur apparater skulle byggas med hjälp av reverse engineering. Och så sorterade man urklippta komponenter i askar. Klurade på hur färgkoderna skulle tolkas.

Men ingenting av detta är väl gångbart idag. Knappt någon är med i de lokala klubbarna och allt måste gå så fort. Första riggen en stor station som kan allt. Det blir ju som att börja i fel ände av hobbyn? Men det är väl så det ser ut i samhället. Den värsta datorn och häftigaste mobilelefonen. Fort fort, hinner inte.... :D

/Bengt
 
Tja, det står väl även dem fritt att inrätta den funktionen för den som hellre ställer sin fråga där, risken är bara att standardsvaret liksom här blir "det där borde du redan kunna, köp någon gammal tysk bok och läs själv"

Jo, de som brinner för en sak kan vara på det viset ibland, men en del av de med de tyska böckerna kan vara vettiga och nyttiga att förstå när man tolkat deras inlägg i någon timme;)

Det är även en vanlig akademisk stil, ju dammigare, bildfattigare och tyskare den är desto intressantare är den att läsa och framför allt, referera till ;)


Det finns ju även alla möjligheter att göra en egen hemsida med de svar och tips som du önskat få som nybörjare!
 
Last edited:
Jag sitter och försöker dra mig till minnes om jag på min tid som tonårig gröngöling kände mig så utlämnad som tydligen många nybörjare gör idag.

Har inget minne av det i alla fall. Däremot minns jag att klubbens tidningar QTC och OZ lästes fram och baklänges många gånger under det knappa år som det tog att gå kursen för C-cert inkl 40 takt telegrafi. En ARRL-bok slets ut till lösblad och jag hade dessa med i skolan för att få min engelsklärare att förklara kluriga ord som impedans. Han hade ingen aning men sakta föll brickorna på plats ändå.

Mycket tid gick åt att skrota gamla radioapparater där man fick lära sig hur apparater skulle byggas med hjälp av reverse engineering. Och så sorterade man urklippta komponenter i askar. Klurade på hur färgkoderna skulle tolkas.

Men ingenting av detta är väl gångbart idag. Knappt någon är med i de lokala klubbarna och allt måste gå så fort. Första riggen en stor station som kan allt. Det blir ju som att börja i fel ände av hobbyn? Men det är väl så det ser ut i samhället. Den värsta datorn och häftigaste mobilelefonen. Fort fort, hinner inte.... :D

/Bengt

:)D)

En KLUBB, "You where lucky!" jag fick minsann.......

Kanske dags att starta en "Stofil" grupp där vi med otidsenliga erfarenheter kan sitta och dryfta vilken tur dagens unga ..... Precis som i Monty Pytons sketch.

Men vid närmare eftertanke så ska det naturligtvis vara en ring på 80m!
:)D)
 
Last edited:
Vad pratar man om på klubbmöten när det finns nybörjare där?
Där finns ju chans att fråga "di gamle" om eventuella problem.
Eller är det bara kaffedrickning som gäller?
 
Jag är ett blåbär...

Faktum är att det finns faktiskt några (få) stofiler som skulle få vara med! SM7EQL typ.
 
Det värsta en lärare kan utsättas för är elever som inte har klarat den grundläggande utbildningen i grundskolan !

Att behöva lära eleverna det som dom redan skall kunna är jobbigt !
Om dom dessutom frågar "vilken knapp skall jag trycka på, på räknedosan?" då blir man minst sagt frusterad !

Eller frågan: "vad är pi och vad skall man ha det till" har man lite svårt att förklara !
 
Faktum är att det finns faktiskt några (få) stofiler som skulle få vara med! SM7EQL typ.

Tyvärr är inte "stofiliteten" en av/på funktion utan snarare en linjär och börjar få inflytande ganska tidigt. Det börjar med att skämt man drar saknar referenser för de yngre och de ser ut som skrakholkar i fejan!

Sedan bär det bara utför :)))

Jag kan nog åtminstone göra inhopp i en sådan ring!
 
Det värsta en lärare kan utsättas för är elever som inte har klarat den grundläggande utbildningen i grundskolan !

Att behöva lära eleverna det som dom redan skall kunna är jobbigt !
Om dom dessutom frågar "vilken knapp skall jag trycka på, på räknedosan?" då blir man minst sagt frusterad !

Eller frågan: "vad är pi och vad skall man ha det till" har man lite svårt att förklara !

Tja, är det så verkligheten ser ut i dag är det förvisso skrämmande, men även det vi får anpassa oss till.

Eller menar du att vi radioamatörer ska ut i skolorna och piska in dom grundläggande kunskaperna du anser att dom ska ha, utifall någon senare beslutar sig för att bli radioamatör?
 
Back
Top