Jag är ett blåbär...

Tur att vi håller de här samtalen på Internet där ingen kan höra oss. Tänk om det låtit så på 80 m SSB - vad skulle vanligt folk tro om oss - vederbörligt certifierade radioamatörer.

/Bengt
 
Jag vet inte, det måste ju någon utifrån bedöma, vad anser du?

Man skall alltid först ransaka sig själv innan man frågar någon annan, svaret kan i annat fall bli en besvikelse :)

Den första bedömningen jag alltid gör är; 'tala så jag får veta vem du är' :rolleyes:

Man kan ofta bedöma en persons karaktär genom att lyssna på hur, inte vad han säger och titlar har aldrig imponerat på mig :rolleyes:
 
Hej!

Min grundutbildning "inom amatörradioområdet" bestod av en ARRL Handbook 1953 som är ett lösbladssystem idag samt främst QST från mitten av 30-talet och fram till början av 70-talet. (vilket torde kunna förklara varför jag blev som jag är...) PLUS, icke att förglöma, kloka ord från visa personer. Jag har plockat isär ett tresiffrigt antal gamla radioapparater, har bara knappt 300 kvar idag... :D Så, Nimbe, gör inte exakt som jag, men påbörja resan mot att få mer kunskap, den tar sin lilla tid att göra och du kommer aldrig i mål. Har du kommit i mål så har du misslyckats! Börja absorbera information, bygg en grund och bygg vidare! Läs QTC, QST eller vad du kommer över, mycket kommer du inte att förstå, men det blir ändå en del av din grund. Ju mer du läser, ju mer kommer du att förstå när pusselbitarna faller på plats!


Jag fick möjligheten att vistas i gymnasieskolemiljö under 1½ månad helt nyligen, mitt intryck från gymnasieelevers grundkunskaper från grundskolan är stoff för en helt egen tråd.
 
Jag är ett blåbär...

Nimbe: På loppmarknad typ Eskilstuna kan man köpa gamla årgångar billigt. Köpte 7 årgångar QTC för 50 kr senast.
 
Det låter ju verkligen oroväckande när skoleleverna inte ens vet vad man skall ha pi till.
Trenden idag är att man vill ha allt utan att själv göra några uppoffringar. Tydligen gäller det även kunskaper. Man vill kunna allt utan omaket att behöva lära sig något.

Jag har tidigare gjort en jämförelse med musik: En kille har köpt en häftig elgitarr och frågar mig hur man spelar.
- Öva några timmar om dagen i 3-4 år så löser det sig nog. Nästa dag är gitarren till salu.

Likadant med elektronikkunskaperna. Man kan inte konstruera avancerade analoga eller ens digitala kretsar utan gedigna grundkunskaper. Tyvärr är det inte lika tydligt här och vi glömmer nog gärna bort behovet av grundkunskaperna.
Jag tror att det är en stor anledning till att det kan bli konflikter när "ett blåbär" frågar "en stofil" om hjälp. "Stofilen" förstår inte frågan då den, enligt honom/henne/hen, är så grundläggande att kunskaperna borde kommit med modersmjölken. Resultatet blir en snorkig hänvisning till någon gammal tysk bok. Som lök på laxen kanske dessutom svaret står tydligt i den tyska boken, men "blåbäret" får inte informationen att han behöver plöja igenom ett par kapitel för att kunna tillgodogöra sig det.

Är det något som vi radioamatörer är riktigt dåliga på så är det kommunikation....
 
Intressant och underhållande tråd detta! Jag har skummat igenom de inlägg som gjorts under dagen, en mängd klokheter och tveksamheter.

Som någon skrev; "tala så får jag veta vem du är", blir påfallande tydligt. Och då menar jag just hur saker och ting sägs - inte vad som sägs!

Jag kan instämma i merparten av det som -KBW skriver, som jag tycker ger en nyanserad bild av denna hobbys möjligheter och problem.

Att skärpa kravnivån, gör nog ingen till bättre radioamatör. MEN, det vaskar ändå fram de som är verkligt dedikerade och intresserade, då denna vilja är obändbar. Den som verkligen vill nå ett mål gör i regel det!

Så vad skulle då resultatet bli av detta? Jo, att vi skulle bli färre certifierade radioamatörer jämfört med den nu inslagna linjen. Är det då så dåligt? Nej, jag tror inte det. Jag tror inte det påverkar vår förhandlingsposition eller existensberättigande gentemot myndigheter nämnvärt, utan våra ord väger nog lika tungt, eller snarare lätt, vare sig vi är 12000 eller 5000 radioamatörer i Sverige.

Jag kan inte försvara snabbutbildningar eller värvningar typ "häng med på den här kursen ett par helger så kan vi prata radio sedan".

Därmed inte sagt att allt var så mycket bättre förr och det finns många exempel på "oldtimers" som väl egentligen inte kan, eller har kunnat något annat inom hobbyn, än att just "prata radio"!

Det kan naturligtvis även vara helt okej, att man enbart prioriterar den kommunikativa/sociala sidan av hobbyn och finner behållning av detta men fortfarande gäller att man för att uppnå detta skall drivas av ett verkligt intresse som gör svårigheterna forcerbara!

Det tror jag är det som skapar ett livslångt intresse för vår hobby!


73/Lasse
 
>SM6XYY:
Din ton i debatterna känns minst sagt "taggig"! Du borde kanske ägna dig åt kontemplation över ditt eget citat; "tala så får jag veta vem du är"...

/Lasse
 
Jag är ett blåbär...

Håller med föregående skribent men en sak jag skulle vilja veta är vad tycker nimbe?
 
Den som verkligen vill nå ett mål gör i regel det!
Visst är det så, och många rastlösa själar tröttnar snabbt då de nått målet och snabbt skaffar sig ett nytt mål i någon annan riktning, "full speed ahead".

Jag kan inte försvara snabbutbildningar eller värvningar typ "häng med på den här kursen ett par helger så kan vi prata radio sedan".
Nej, det är inte en snabbtelefon eller ersättning för 27MHz som det är tal om, då har man nog tyvärr missuppfattat en aning vad det egentligen rör sig om.

Därmed inte sagt att allt var så mycket bättre förr och det finns många exempel på "oldtimers" som väl egentligen inte kan, eller har kunnat något annat inom hobbyn, än att just "prata radio"!
Säg inte det, alla har sina faser i livet,
är man ungkarl har man kanske all tid i världen att bygga en µQRP-sändare med en gallermodulerad 6SH7, har man småbarn ligger köperadion och blindkäppen rätt i tiden, om man nu ens har tid över till att greppa micken mellan blöjbytena..
När barnen har flyttat hemifrån storsatsar man kanske på DX på 20&40m,
efter pensionen faller man ner en våning till 80m och aktiverar ringarna med saktmodigt upplästa termometeravläsningar inklusive decimaler och tillbakadraganden för kaffedrickning.


Man må tycka allting blir sämre men det är bara för att man själv blir äldre, summan av allt gnäll är likväl konstant.
Mina barn lär tids nog även de säga att det var bättre förr.
 
Last edited:
Trots detta finner jag dig hal som en ål i debatterna, har du måhända en bakgrund som politiker?

Kanske det ;)

Jag hade en mycket god lärare under min tid i Baghdad, Saddam Hussein, såg du inte hur bra han var vid rättegången mot honom?

Dom kunde inte knäcka honom men hängde honom ändå, sharialagarna du vet;)

أنا رئيس العراق وأنا لا أقبل هذه المحكمة!
 
Last edited:
Kanske det ;)

Jag hade en mycket god lärare under min tid i Baghdad, Saddam Hussein, såg du inte hur bra han var vid rättegången mot honom?

Dom kunde inte knäcka honom men hängde honom ändå, sharialagarna du vet;)

أنا رئيس العراق وأنا لا أقبل هذه المحكمة!

När var du i Bagdad och hur hjälper det nimbe?
ما على الأرض لا ديكتاتور ميت له علاقة مع هذه المناقشة؟
 
Sweet jesus vilket hantverk och vilken dedikation!

Jag undrar även hur han lyckas sourca alla metaller, det är ju inte precis galvade hönsnät som gör en bra triod :p

Där har man mycket att lära, tänk en vecka med den gurun så kanske man ser elektronrör ur ett annat perspektiv :)
 
Back
Top