Jag är ett blåbär...

När var du i Bagdad och hur hjälper det nimbe?
ما على الأرض لا ديكتاتور ميت له علاقة مع هذه المناقشة؟

Jag var där mellan 1979 och 1983. Förövrigt så var det din kommentar jag besvarade :)

Den Arabiskan är inte riktigt korrekt: Vad i hela friden inte död diktator har att göra med denna diskussion?:confused:
 
För att återknyta till trådämnet så kan, i elektronikens spår, Dave Jones med sin EEVblog vara värd några timmar youtube-slötittande.
Killen är stundtals väldigt intensiv men lärorik och lite engagerande, kanske inte professor i precis alla ämnen men det gör inget :)

Electronics Engineering Video Blog - YouTube
 
Kanske det ;)

Jag hade en mycket god lärare under min tid i Baghdad, Saddam Hussein, såg du inte hur bra han var vid rättegången mot honom?

Dom kunde inte knäcka honom men hängde honom ändå, sharialagarna du vet;)

أنا رئيس العراق وأنا لا أقبل هذه المحكمة!

Off Subject, ursäkta mig.
Jag älskade Baghdad när Saddam Hussein var vid makten. Kunde gå genom staden ensam vid midnatt utan att bli attackerad eller besvärad på något sätt.

73
Bengt
SM6APQ
 
Off Subject, ursäkta mig.
Jag älskade Baghdad när Saddam Hussein var vid makten. Kunde gå genom staden ensam vid midnatt utan att bli attackerad eller besvärad på något sätt.

73
Bengt
SM6APQ

En underbar stad men kvinnorna var inte så vackra när man kom dom nära, för mycket sovjetisk kosmetika vilket gjorde att dom hade mycket finnar och blemor i ansiktet.

Att gå en hel dag på 'souken' och se allt som var till salu, kopparfat, samovarer, krokiga spik o.s.v.

Jag fick en hel 'arabdräkt' av en vän och den har jag fortfarande kvar, 'överrocken, nattskortan, handuken och fläktremmen' som vi kallade det.

Att på fredagen gå till kabarén och köpa 'pilsner' för 12 dinarer styck var inte så billigt men vi fick ett tips av servitören att en halvflaska med jonnyWalker kostade bara 7 dinarer och den man dela på 2.

En dinar var officiellt = 25 kronor ( 300:- för en 33cl burk )

Jag fick parkeringsböter en gång på 4000 dinarer = 100.000 :-

Lönen var rätt så bra !
 
Last edited:
@APQ & XYY:

Tyvärr hade väl irakierna inte riktigt samma bild av sitt land, i synnerhet inte kurderna i norr!
 
Jag är ett blåbär...

Man kanske skulle ha en separat skitsnackstråd här på Ham.se?
 
@APQ & XYY:

Tyvärr hade väl irakierna inte riktigt samma bild av sitt land, i synnerhet inte kurderna i norr!

XYY de APQ.

Vem jobbade du för? Jag var där som radiotekniker för UN WHO (World Health Organization). Har varit överallt i landet inklusive Irakiska Kurdistan.

73
Bengt
SM6APQ
 
XYY de APQ.

Vem jobbade du för? Jag var där som radiotekniker för UN WHO (World Health Organization). Har varit överallt i landet inklusive Irakiska Kurdistan.

73
Bengt
SM6APQ

Inte alls, har aldrig varit där, men diktatorn Hussains sätt att hantera den egna befolkningen är väl dokumenterad.

Hoppas att du slapp vara i norra Irak under Al-Anfal kampanjen!
 
Last edited:
... och känner mig rätt förvirrad i denna radiodjungel.
Ham.se visar sina goda sidor titt som tätt, men det är inte alltid så pedagogiska sidor. Jag letar efter en sajt, forum eller liknande där jag kan hitta och läsa om olika radiorelaterade saker. Missförstå mig rätt, här kan man få svar, men det är inte alltid man själv vet vilken fråga man behöver ställa.

Jag sitter rätt ofta och blir smått förbannad för att det finns saker som jag inte förstår. Och det är ju inte så att det är lönt att googla efter svaret på frågorna man själv inte riktigt har koll på.

Därför postar jag denna tråden under nybörjare, för nybörjare och till nybörjare. Ni andra blåbär, vart har ni era vattenhål, där ni hittade era svar på frågorna ni inte visste att ni behövde ställa ? Dela gärna med er, för jag vet att fler söker samma sak som mig.

Tack för ordet.

/Ulf-Benny Njursten aka SA7CDU

Hej där
jag brukar inte skriva på denna sidan. Dock brukar jag läsa allt som skrivs. Jag kan tycka att det är lite väl många "genuint radiointresserade" här som sitter på allt för höga hästar. Därför vill jag rekommendera det forum jag har fått mycket hjälp på utan att bli nedvärderad.

27 MHz - Allt om 27 Mhz-bandet

Här snackas det om alla möjliga frekvensband oavsett om man har licens eller inte.
 
@R8N:

Hej igen!

Hoppas det går framåt för dig.

Tycker väl ändå att det har varit en hel del "seriösa" svar som Nimbe fått på sitt ursprungliga inlägg. Stilen mot nybörjare har också belysts och en och annan "gammal stöt" har nog tänkt till så tråden har nog gjort nytta på det hela.

Att det sedan finns de som aldrig lär sig eller ändrar sig får man leva med, som det heter "Mot dumheten kämpar själva gudarna förgäves".

Sedan att du här hittar trådar här som går på djupet är för att många radioamatörer faktiskt har ett djupt "genuint" intresse för den tekniska sidan. En del som startat tidigt har vikt sin utbildning och yrkeskarriär till radioteknik. Dessa är en del hobbyn och det är de och deras gelikar över världen som utvecklar hobbyns tekniska sida. Sådana kanske är sällsynta på det andra forumet men är här en omistlig del av forumet och för den delen av hobbyn. Det var just sådana typer som en gång i början av 1900-talet startade hela hobbyn.

Att de ter sig sitta på höga hästar är kanske för att de lärt sig rida och njuter av detta och inte alls har något egentligt intresse av att se ner på oss andra.

Att ta cert för amatörradio innebär inte att man har en "27 advance" licens utan amatörradio bygger som sagt på helt andra traditioner även om utövningen har vissa likheter och många skiftat från 27MHz till amatörradio.
 
Last edited:
Vet du R8N jag var aktiv på privatradiobandet i Sundsvall första halvan av 70-talet. Var medlem i fyra klubbar, ordförande i en. Numer har jag haft svårt att förstå nidbilden av privatradioutövarna som hävdas bland radioamatörer. Då, bland norrländska privatradioutövare, följde man radioreglementet och var gång man tröck på ptt:n satte man sin heder på prov. Mina erfarenheter från den tiden var att vi höll rent framför vår dörr, något man inte kan säga om radioamatörer i nutid.

Men, jag har de senaste åren tittat till forumet du beskriver och blivit rent ut sagt förfärad. Det är ju fullkomlig anarki och man hånar ju öppet reglerna man har att hålla sig till. Det är legio att skryta om sina olagliga tilltag och hela verksamhetens attityd är lika idiotiskt testeronstinn som hos fjortonåriga pojkar påtända av sin egen pubertet.

Jag tar definitivt avstånd från detta forum även om någon enskild deltagare mycket väl kan ha ordning på sig själv, sin utrustning och sin attityd. Att rekommendera en nybliven radioamatör att söka information där, det R8N, är ansvarslöst eller i bästa fall aningslöst!

Det slår mig, RåttaN, som läser allt här men inte skriver något, du kanske själv är en aktiv deltagare på forumet du rekommenderar?
 
Last edited:
XYY de APQ.

Vem jobbade du för? Jag var där som radiotekniker för UN WHO (World Health Organization). Har varit överallt i landet inklusive Irakiska Kurdistan.

73
Bengt
SM6APQ

Jag var säkerhetsansvarig på det 'lyxhotell' (Al-Rashid) som byggdes för den stora konferensen där hela världens 'ledare', inklucive Palme, skulle mötas för att diskutera vad dom tyckte var viktigt.

På grund av kriget mellan Irak och Iran så flyttades konferensen till New Dehli, (tror jag att det var).

Det är samma hotell som de allierade inklucive pressen bodde på under 'Ökenstormen' därför att det ansågs vara tillräckligt säkert mot attack från Israelerna som Saddam trodde skulle försöka att döda deltagarna.

Fönstren var 12cm tjocka och dom kunde motstå Irakiska luftvärnets 22mm spränggranater, vi provade och det stämde! Irakerna var inte så bra på att sikta!

Ett Atombombs-säkert skyddsrum för 800 pers med 6 meter tjocka väggar, golv och tak låg under hotellet.
Dit skulle vi springa när flyglarmet tjöt, för att skydda oss från anfall från Iranierna, men det slutade vi med ganska snart och satt kvar i stations-byggnaden för den gamla Orientexpressen och tog en pilsner istället.

Säga vad man vill men Saddam hade rätt, det krävs en diktator för att hålla araberna i shack, se bara vad som händer nu i de arabiska länderna, där de olika stammarna krigar mot varandra :-(

Det var tider det ;-)
 
Last edited:
XYY de APQ.

Jag ser att vi har en hel del gemensamt att prata om. Det är då bättre att vi har kontakt via e-mail istället för att uppta den här tråden.
Min E-mail adress är: BLU9@Telia.com

73
Bengt
SM6APQ
 
Back
Top