Lite att läsa om Windom halvvägs ner på sidan.
Ham Radio Operators Antenna Handbook
Ham Radio Operators Antenna Handbook
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
hej igen
har blev tydligen fel
jag ansluter ved jord punkt mina radikaler
och ja till kontakt med koax skärm i boxen
kolla länken så ser du ett sätt man kan göre det på
vinkeln ja jag har ca 45 grader och den langa del ca grader
men min tomt er liten så ....
mvh claus
Jag får väl slänga in en vedklabbe i elden då
Min första HF-antenn var en 10m vertikal med radiatorer, som jag tunade. Fungerade si så där....
Nästa antenn var tro det eller ej, en Carolina Windom. 40-60dB bättre än vertikalen. Så det var en helt ny HF-värld som öppnade sig. Efter det så blev det en horisontell (nåja) loop, som var ännu lite bättre. Men poängen är att CW är inte helt kasst som antenn. Visst, jag skulle kanske gett mig på T2FD istället för CW, men den var enkel. Men vi kan nog vara överens om att ju flera meter tråd som man får ut, desto bättre för utbredningen. Ibland måste man tyvärr kompromissa, så det är bara att konstatera att CW "kan" vara den bästa kompromissen ibland. Jaja, vissa säger att man ska köra stegmatat, men ibland har man bara RG-58 eller RG-213 som alternativ.
Om vi ska snacka om läskiga antenner, så är det alla mag-loopar innomhus. Jag riktigt visualiserar cancer-tumören i hjärnan. Eller proteiner som blivit överkokta i hjärnan.
Låt oss en gång för alla konstatera att "alla" trådlängder utöver en halv våglängd är bra att ha, både för sändning och mottagning.
Och att våglängder under det är inte bra, på ett eller annat sätt.
Bara mina vedträn i debatten,
73 de Kai
Jag undrar lite i mitt stilla sinne hur man bär sig åt för att åstadkomma en antenn i HF-området som är 40 - 60 dB sämre än en antenn med små förluster. I praktiken skulle det innebära en verkningsgrad som ligger på mellan en hundradels och en tiotusendels procent, vilket verkar ofysikaliskt.
Om vertikalantennen var extremt liten i förhållande till våglängden går det i teorin att göra något sådant, eller när det finns höga förluster i antennens omgivning.
Däremot kan varningen för små antenner inomhus vara fullt befogad. Både loopantenner och sprötantenner genererar extremt starka närfält (H resp E) i sina omgivningar.
Dock är det omstritt i vilka utsträckningar som reaktiva närfält kan vara hälsofarliga, eftersom de inte överför energi, utan endast lagrar energi.
Man kan dock tänka sig andra ordningens effekter där E- eller H-fält medför någon form av lokal påverkan.
Det finns dock ännu inga studier gjorda på tillräckligt stora populationer för att antingen bekräfta eller avfärda denna teori, utom möjligen den empiriska iakttagelsen att när man kommer i kontakt med sådana antenner så bränner man sig.
73/
Karl-Arne
SM0AOM
CQ de APQ.
Är det någon som kan hjälpa mig?
73
Bengt
SM6APQ
Windom-antenner brukar väcka heta åsikter.
Hittade denna på nätet: New Carolina Windom
Någon som testat?
Åsikter?
Vad säger ni om idén med den vertikala delen? Funkar det?
// Åke
Min OCFD
Under hösten har jag med en dåres envishet försökt få till en OCFD med lågt svf. Målet var att få till en multibandantenn med coaxmatning och lågt svf. Jag har inga träd inom räckhåll utan får nöja mig med de 2 fästpunkter som passar en dipol eller liknande. Jag har släppt tanken på att få resonans på rätt ställen och samtidigt lågt svf på de stipulerade banden. Men jag är ändå ganska nöjd och CM-strömmarna är troligen låga, åtminstone kittlar inte nyckeln i handen som tidigare, och då kanske skall nämnas att stationen inte är jordad vare sig via elnätet eller riktig jord. Ett jordspett skall ner till våren men mest för att leda bort statisk electricitet.
View attachment 3032
Enda sätet att få svf=1 med en Windom eller OCFD är nog att förlänga matningen med 100m coax?
ps. Fick 559 på 80m från W1-land, och jag tror han var ärlig. Annars hade jag väl fått 599...men ändå, och han läste mig bra.
73 / OLa
Jag har lite svårt att begripa varför radioamatörer drar sig för att bygga balanserade avstämningsenheter? Istället lägger man ner jobb och pengar på guanellabaluner, un/un, strömbaluner, toroider m m.