Hej APQ, reklamen är alltid bättre än verkligheten, och som synes från några inlägg blir det svf hur man än gör . Fördelen är att jag bara trycker på en knapp för att byta band och nackdelen är att vissa band är obrukbara.
Jag tänker jorda coaxens strumpa - nära TX så blir antenenn galvaniskt jordad även när kontakten dras ur. Antennens ben är redan galvaniskt förenade i balunerna. Återstår bara att se om C=1nF/3kV i antennens mittpunkt klarar statisk urladdning...
Din folded dipole ser intressant ut men får bli ett projekt till sommaren, men vad ger den för svf? Jag har alltid svf =1 enligt mätaren på min IC-7600 men 50 cm utanför ser det annorlunda ut som du även ser från mina mätningar ?!
Jag vill INTE at feedern strålar och jag vill INTE plocka upp mera brus från huset. Har varit flitig smff-are och vet hur underbart tyst det kan vara i skogen, men det förblir nog en dröm.
Hur drar man jordlinan från mittpunkten på din folded dipole utan att störa funktionen, eller är det inte enklare att hitta en jordpunkt i Z-matchen? Vilken S / Z-match rekommenderar du?
En fråga till men med risk att bli strypt: Kan man inte placera en 4:1 toroid i schacket och gå över till coax den sista biten?
73 de OLa
CUH de APQ
Radioamatörer stirrar sig blinda på bokstäverna SVF. Min beskrivning är ett "multibandsystem" och din fråga är omöjlig att svara på.
Om den avbildade folded dipolen "råkar" vara omkring en halv våglängd lång kommer impedansen i matningspunkten ligga mellan 240 - 300-ohm. Matas antennen med en 300-ohms bandkabel kommer SVF att vara hyfsat lågt.
Detta är emellertid INTE SYFTET med denna typ av antenn. På övriga, högre frekvenser, kommer matningspunkten uppvisa helt olika matningsimpedanser och ett mycket högt SVF erhålles i matarfeedern. Därför rekommenderas hemmagjord öppen feederstege. Dess karaktäristiska impedans är oväsentligt men av praktiska skäl kan man tänka sig 300 - 700-ohm. En sådan stege har i det närmaste försumbara additionsförluster trots ett högt SVF. (Läs mer och ordentligt i t ex ARRLs Antenna Handbook!)
Om den öppna feedern görs fyrtrådig strålar den mindre och följaktligen har den mindre tendens att plocka upp lokala "närstörningar".
Jag själv var tvungen att byta till fyrtrådig stege när XYL skaffade sig en ny TV vars störningar maskerade svaga nyttosignaler. Jag kan ge dig beskrivning och bilder på min hemmagjorda fyrtrådiga stege. Bra beskrivning finns i ARRLs Antenna Handbook.
Jordningen i symmetripunkten kan göras med 1mm cu lacktråpd e d och bör gå vinkelrätt ner till marken och avslutas med ett enkelt spett eller ett cu-rör. F ö okritiskt.
Avstämning av hela systemet - antenn plus feeder - åstakommes med en balanserad tuner. S-match eller Z-match går säkert bra.
1:4 Balun. Jag stryper dig inte, men du STRYPER dig själv och output-effekt där feederns nederimpedans avviker från 200-ohm.
73 och lycka till
Bengt
SM6APQ