Hej APQ, reklamen är alltid bättre än verkligheten, och som synes från några inlägg blir det svf hur man än gör . Fördelen är att jag bara trycker på en knapp för att byta band och nackdelen är att vissa band är obrukbara.
Jag tänker jorda coaxens strumpa - nära TX så blir antenenn galvaniskt jordad även när kontakten dras ur. Antennens ben är redan galvaniskt förenade i balunerna. Återstår bara att se om C=1nF/3kV i antennens mittpunkt klarar statisk urladdning...
Din folded dipole ser intressant ut men får bli ett projekt till sommaren, men vad ger den för svf? Jag har alltid svf =1 enligt mätaren på min IC-7600 men 50 cm utanför ser det annorlunda ut som du även ser från mina mätningar ?!
Jag vill INTE at feedern strålar och jag vill INTE plocka upp mera brus från huset. Har varit flitig smff-are och vet hur underbart tyst det kan vara i skogen, men det förblir nog en dröm.
Hur drar man jordlinan från mittpunkten på din folded dipole utan att störa funktionen, eller är det inte enklare att hitta en jordpunkt i Z-matchen? Vilken S / Z-match rekommenderar du?
En fråga till men med risk att bli strypt: Kan man inte placera en 4:1 toroid i schacket och gå över till coax den sista biten?
73 de OLa