Man frågar sig, vad syftet är med detta ältande av en icke-fråga.
Syftet med APRS är i alla fall, om det så är segelflygplan eller när jag åker och handlar, detsamma, att bl.a. generera trafik för "tekniska undersökningar och experiment" - aprs.fi skulle inte vara mycket att ha, om inte det fanns någon trafik. Dessutom är väl denna trafik mer relevant i detta avseende, än t.ex. contest-trafik eller prat om operatörers sjukdomar på 80-meter? Även om detta också är fullständigt legitima aktiviteter. Och "dessa hembyggda lådor" uppfyller väl gott och väl kravet på "tekniska undersökningar och experiment"?
Vem som betalar utrustningen är väl fullständigt irrelevant? Det är operatören som är ansvarig, vare sig han fick utrustningen av mormor i julklapp eller i gåva av en pilot.
Man frågar sig också, om ägaren också ansvarar för att kaffetermosen, mobiltelefonen och ev. handhållen GPS "uppfyller de krav avseende mekanisk hållfasthet, dvs hur utrustningen är monterad" och att monteringen skett "av auktoriserad montör eller godkännas av en sådan" - jag har aldrig sett, att någon montör springer omkring och monterar alla 500 passagerares telefoner vid kommersiella flygningar. Fast detta är ju ingen fråga som berör amatörradioverksamhet.
Kör APRS själva i stället för att klandra dem som gör det!
73 de SM6VYF/Arne amatör som t.o.m. utövar APRS.