En genomgång på aprs.fi visade att det finns 45 st svenska flygsignaler och dessa kan delas in i tre grupper.
6 st sänder en personlig amatörsignal i komentarfältet. Dessa kan vi väl säga är godkända med anmärkning. De borde dock vända på det hela så att amatörsignalen sänds ut och planets reg.nr. anges i komentarfältet.
21 st sänder klubbsignalen SA5UF med efterföljande löpnummer i komentarfältet.
Här tycker jag att man befinner sig i en rejal gråson (på gränsen till svart) Flera av flygplanen tillhör andra flygklubbar och flygs av många piloter. Något plan finns tom. utomlands. Den ansvarige för klubbsignalen kan rimligen inte ha full koll på användningen
så han förstår nog inte vilket ansvar han har tagit på sig.
18 st plan sänder en signal utan någon som helst koppling till någon amatörsignal så
här handlar det helt klart om ren piratverksamhet.
SM7VVG hade ju varit i kontakt med Transportstyrelsens luftfartsenhet och för utrustning som monteras i ett flygplan gäller stränga bestämmelser med typkodkännande och godkända
monteringar. Det finns alltså inget utrymme för dessa hembyggda utrustningar. Det kanske blir luftfartsmyndigheterna som får stopp på det hela för SSA verkar inte orka med.
6 st sänder en personlig amatörsignal i komentarfältet. Dessa kan vi väl säga är godkända med anmärkning. De borde dock vända på det hela så att amatörsignalen sänds ut och planets reg.nr. anges i komentarfältet.
21 st sänder klubbsignalen SA5UF med efterföljande löpnummer i komentarfältet.
Här tycker jag att man befinner sig i en rejal gråson (på gränsen till svart) Flera av flygplanen tillhör andra flygklubbar och flygs av många piloter. Något plan finns tom. utomlands. Den ansvarige för klubbsignalen kan rimligen inte ha full koll på användningen
så han förstår nog inte vilket ansvar han har tagit på sig.
18 st plan sänder en signal utan någon som helst koppling till någon amatörsignal så
här handlar det helt klart om ren piratverksamhet.
SM7VVG hade ju varit i kontakt med Transportstyrelsens luftfartsenhet och för utrustning som monteras i ett flygplan gäller stränga bestämmelser med typkodkännande och godkända
monteringar. Det finns alltså inget utrymme för dessa hembyggda utrustningar. Det kanske blir luftfartsmyndigheterna som får stopp på det hela för SSA verkar inte orka med.
Last edited: