Olaglig APRS trafik

aprs i flygkärror tycka ha varit ett enskilt amatörradioprojekt men under följande 10år där aprs har visats upp, t.ex på segelflygs SM, har segelflygklubbarna insett vad bra det är med presentationen på aprs.fi och hur billigt det är ijfm. med flygets egna positioneringsprylar.

Samma svaga tendenser finns bland båtar och yrkesfordon där radioamatörer ursprungligen stoppat in en tracker, än så länge är det amatörradiosignaler man ser på aprs.fi - men potentialen finns där att skaffa fler trackers och ange en primär AIS/VHF identitet på båten eller åkeriets identitet på fordonet så det ser snyggt ut på aprs.fi. Vem vet vilken väg dessa icke-radioamatöridentitieter hittar fram till aprs.fi - kanske sker det via aprs iGate på amatörradiobanden.

ett litet informationsblad med APRS do's and don't vore nåt att lägga fram till ssa.se som en referens.
 
Om man kolla kartor på aprs.fi och man ser föremål som rör sig där, hur vet man vilket iGate föremålet använder och på vilken frekvens det sänder? I så fall kan man bedöma om det verkligen använder amatör eller icke amatör frekvenser. Annars kan man bara gissa...

/Karl
 
Last edited:
Om man pekar på en plutt i spåret kan man oftast se vilken iGate som tagit emot APRS-paketet genom att följa strecket från plutten till iGaten. Som du ser på bilden så sätter jag muspekaren på en plutt i spåret och då kommer ett rakt streck som pekar på iGaten.

Man kan också klicka direkt på objektet (i detta fall bilen) då får man upp en ruta med info. Bland annat via vilken iGate trafiken går.
 

Attachments

  • aprs2.jpg
    aprs2.jpg
    19,3 KB · Views: 141
  • aprs.jpg
    aprs.jpg
    31,3 KB · Views: 152
Last edited:
Om man väljer att spåra föremålet så kan man sedan gå in på rådata och följa vägen som signalen har tagit. För fartyg som sänder på marin AIS frekvens finns inga rådata.
 
I en liknande tråd på SSAs medlemsforum har nu ordförande SM0DZB redogjort för vad som gäller och SSAs inställning till det hela på ett mycket bra sätt. Vi får hoppas att den illegala användningen av våra frekvenser nu upphör.
 
De amatörer som är inblandade i verksamheten kan möjligen hävda att de handlat i god tro (även om jag personligen är övertygad om att de känt på sig att de är ute på hal is).

Det första man bör göra är att i all vänskaplighet tala direkt med dessa inblandade radioamatörer och klargöra vad som gäller. De måste få chansen att rätta sig. Detta bör göras av någon officiell företrädare för SSA, snarare än genom enskilda initiativ. Det verkar som att ett första steg i den riktningen redan tagits, även om jag har en känsla av att man inte varit helt tydlig.

De segelflygande icke-amatörer som köpt trackers kan kanske också - och eventuellt med bättre fog - hävda att de handlat i god tro.

Det andra som bör göras, oberoende av punkt ett, är att SSA kontaktar Svenska Segelflygförbundet och klargör:

  • Att var och en som använder amatörradioutrustning måste ha amatörradiocertifikat i enlighet med rådande föreskrifter.
  • Att de sändningar av APRS-positioneringsdata från segelflygplan som förekommer på 144,8 MHz omfattas av denna bestämmelse, och alltså inte får ske med mindre än att piloten har amatörradiocertifikat.
  • Att Segelflygförbundet på förekommen anledning måste upplysa sina medemmar om dessa regler.
Om man inte kommer framåt genom punkt ett och två, får man gå vidare till PTS. Även här anser jag att det är SSA som bör agera.

Tyvärr är det nog på samma sätt med PTS som med Polisen, som inte ville utreda stölden av min gräsklippare, trots att jag kunde ge tjuvens registreringsnummer: De har fullt upp med annat.

Det behöver inte vara aktuellt i just det här fallet, men SSA för enligt uppgift en allmän diskussion med Näringsdepartementet om möjligheten att återkalla certifikat.

Men det räcker med att man återkallar anropssignalen, alltså stryker den ur registret. Den som inte (längre) har en egen anropssignal får inte (längre) använda amatörradioutrustning.

Jag har ingen närmare kunskap om vad som överenskommits mellan SSA och PTS beträffande utdelande och återkallande av anropssignaler, men jag kan konstatera att reglerna för utdelande framstår som utformade av SSA. Kanske kan man då också på egen hand utforma regler för återkallande?

Ingenting i PTS föreskrifter förhindrar väl att man återkallar en anropssignal? Det sägs helt enkelt varken bu eller bä om den saken.
Här måste man i så fall tänka sig noga för, så att man inte utsätter enskilda (eller klubbar) för godtycke eller för opinionens tillfälliga nycker.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Jag har roat mig med att kolla upp vilka som äger dessa segelflygplan.

32 svenskregistrerade plan med APRS-tracker ägs av privatpersoner.
Jag har även hittat någon enstaka med utländsk registreringsbeteckning, men kan ha missat några.
Av dessa privatpersoner återfinns två (2) i SM callbook.

93% ägs alltså av personer som inte är radioamatörer.
När flyger ägarna själva i sina plan? Varje gång det är vackert väder, tycks de ha lånat ut kärran till någon radioamatör.

Lördag den 14 maj hade SA5UF (minst) elva plan i luften samtidigt enligt aprs.fi.
Vilka radioamatörer satt vid spakarna då?

73,
Jonas/SM5PHU
 
Var håller SSA hus? Har dom sanktionerat detta? IARU's bandplaner?

SSA håller hus på ssa.se. Ordförande i SSA har deltagit i en diskussion som förs parallellt i SSAs medlemsforum. Det har nämnts tidigare i denna tråd.
 
Hur ska SSA representera även icke medlemmar när man stänger dessa ute från information?

Jan

Det gör man indirekt. Men är man inte medlem så kan man ju inte göra sin talan i föreningen. Då är det bara att gilla läget.
 
Hur ska jag överhuvudtaget veta om dom även representerar även icke medlemmar när jag inte har en möjlighet att läsa deras åsikter?
OFF TOPIC
Tja, SSA:s "åsikter" framgår väl för dig som icke-medlem av föreningens stadgar?

Jag förstår att du efterlyser en öppen del där du som info-sökande medlemsaspirant vill kunna ta del av vad SSA "står för". Tidigare har i omgångar en debatt om detta förts på SSA medlemsforum med eftersom ingen "öppen" del finns där så kan du ju själv dra slutsatser om hur intresserade föreningens företrädare är av att torgföra, och stå upp för, åsikter offentligt.
 
Ett annat sätt är att läsa om APRS-affären i QTC som du kan låna på biblioteket eller av någon väldigt snäll SSA-medlem som tycker synd om dig Jan.

Det har skrivits lika mycket om APRS-affären i QTC som om viktiga IARU-ärenden. Allt redovisas mycket ingående och avrapporteras noga.

Psst...Använd UV-lampa så du kan läsa den hemliga skriften som inte är synlig för de oinvigda. Det enda som syns i vanligt ljus är contestresultaten och hemma hos reportagen. Och så dödsannonserna så klart.

Nu on topic igen.

/Bengt
 
Har lite svårt att förstå varför dom stänger läsrättigheterna, skrivrättigheterna förstår jag men det första luktar hämnd på långt håll.

Hur ska jag överhuvudtaget veta om dom även representerar även icke medlemmar när jag inte har en möjlighet att läsa deras åsikter?
Jan!
Jag ser inte nyttan med att icke medlemar skall ha tillgång till forumet.
Har man valt att stå utanför SSA medlemskap så kan ju knappast nåt intresse finnas att se vad som avhandlas i klubben.
Eller jag vill läsa tidningen, men jag vill inte betala för den,
Jo jag vet offtopic
 
Om jag inte sympatiserar med SSA så skall jag naturligtvis inte vara medlem i föreningen.
Problemet är ju att SSA:s beslut och agerande berör även icke medlemmar då föreningen ju numera tagit över myndighetsutövandet.
 
Jag har inte alls sett att "APRS-affären" har omnämnts och än mindre disskuterats i QTC :confused:
Segelflygtracking är en bra och kul ide, men de får se till att använda en tillåten frekvens, tillstånd för en frekvens i VHF-bandet är väl inte så dyrt hos PTS?
AIS distribueras redan idag i flera APRS-nät, så det borde väl vara möjligt att flygintressenterna deltar i nätuppbyggnaden och inte bara tjuvåker.
 
Jag har inte alls sett att "APRS-affären" har omnämnts och än mindre disskuterats i QTC :confused:
Jag tror jag kan ta mig friheten och säga att Bengt är ironisk.

Vad beträffar att flytta segelflyget till en egen frekvens, utanför amatörbandet, så finns ett problem (ur segelflygarnas synvinkel):

De måste då bygga ett helt nät av egna iGates. Om man tittar på trafiken som tagit vägen genom deras egen SA5UF-5, så hör denna nod bara trafik i närområdet.

73,
Jonas/SM5PHU
 
kollar man på aprs.fi så har SA5UF-5 enbart hört SE.... signaler, inga SM, SK, SA - kanske är den konfigurerad på det sättet att exkludera vanliga amatörradiosignaler ?

är det vanligt ?
 
Bra iaktagelse! Om man blockerar amatörsignaler på sin iGate så gäller det att snarast få till en blockering av deras signaler i vår infrastruktur.
 
För närvarande är min digipeater konfigurerad för att endast eka tillbaka signaler med prefix SA, SK, SL och SM på radiokanalen. Dock har jag inte fått filtreringen mot internet att fungera ännu, så där slinker allt igenom. Jag jobbar på en lösning.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Back
Top