Privatradiohistoria från 1945

Hej alla!

Citerar:

SM3ZBB, Lars:
En gång arbetade jag som truckförare, sedan införde politikerna ett nytt slags truckförarbevis. Jag får inte köra truck trots många timmar och erfarenhet i olika specialtruckar.

En gång arbetade jag som lastmaskinförare. Nu har man infört ett förarbevis och jag får inte längre arbeta med detta trots att jag särskilt vintertid i snösvängen bott i traktorn.

En gång körde jag lastbil med kran, många lyft har jag gjort. Nu har man infört kranförarbevis och jag får inte röra en kran mer.

En gång utbildade jag mig till yrkesförare. Har kört buss lokalt men nu har det införts en yrkesförarkompetens så jag får inte köra buss mer om jag inte köper en kurs på en vecka.

En gång körde jag långtradare runt Europa. Samma som för bussen gäller här.

Slut citat.

Det har nog funnits en tid, när din kompetens till fullo uppfyllde efterfrågan på arbetsmarknaden.
Dessvärre, är inte samhället statiskt. Har i heller aldrig utryckt något sådant, någonsin.

Springpågen som fanns jätteförr, kanske senare behövde bli certifierad för transport av farligt gods t.ex.

Det diskuteras om politikers inblandning. Säkert inte fel.
Men, i ovanstående citat, är det nog andra krafter som varit dominerande.
Tänkte närmast på den ökade byråkratiseringen av företag.

Det fanns en tid, när industrin enbart förlitade sig på känsla, sk fingerspitzgeful, hos sina lojala medarbetare.
Men i takt med ökad konkurrens m.m. uppkom behovet av kvalitetssäkring.
ISO9000 och sedermera ISO14000 är exempel på detta.

Instrument och annan utrustning, behövdes helt plötsligt kalibreras av utomstående certifierade företag.
Andra produktionsmedel, såsom anställda t.ex., behövde helt plötsligt dokumentera sina färdigheter skriftligt.
Detta trots mångårig vana.

Nu är eg. tråden privatradiohistoria från 1945, därför bidrar jag gärna med att fortsätta mitt inlägg, när jag ändå är igång.

Privatradio = Amatörradio = Nej tack för min del.
Detta inte enbart för fruktan för framtida förlust av frekvensband över 30 MHz.

Men, även att inte radioamatörer skulle vara förmer än andra gaphalsar på kortvågsbanden.
Ska man gapa, ska det vara med distinktion. Och den förmågan har nog bara radioamatörer.

Men, CW-kommunikation, stör ingen. Hörlurar på någon som är hemma med sjukt barn t.ex.
Telegrafi har något i sig som inget annat kommer i närheten av.

HàDè!
Hans
 
OK Karl-Arne, Jag ställer upp på ett omprov. Om jag får läsa lite först. Med min reumatism i händerna så klarar jag (kanske) inte lödprov om det exsisterr. Men telegrifin har trots händerna (hittils) inga pblms med.
Hälsningar / Uffe -CIQ
 
Där PR-folket är de otäcka tatuerade typerna med allt för stora muskler men låg utbildningsgrad och
vi andra de finlemmade välutbildade som är de rätta arvtagarna till de ursprungliga amatörerna med kungabrev.

Ursäkta kommentar på ett "gammalt" inlägg...

Jag är tatuerad, men den enda allt för stora muskeln sitter väl centrerad och i färdriktningen, jag har relativt
hög utbildningsgrad men är per definition ingen "finlemmad" arvtagare till di gamle....

Är jag utstött eller inne ? Schizofrenin knackar på dörren :eek:

Glad Påsk !
 
Back
Top