Hej!
Ja, det här med störningar är ett elände. Bor själv "mitt i ett villaområde" men har ändå med relativt enkla medel lyckats avstöra såpass att en handfull band är körbara. F.n kan jag köra 80,40,30 20 och 17m utan allt för mycket vånda i RX:en. Min kamp mot störningarna i huset började med en stor mängd rörferitkärnor från skrotade monitorer (sitter på VGA-kabeln) och en mängd klämferiter. De blev användbara på allsköns nätdelar till datorer,mobiltelefoner, dvd-spelare osv.
Jag fick ner störnivån på 80m från S9+ till ca S5-7 med att avstöra elektronik i huset. Nästa steg blev ett besök i fasadmätarskåpet, där jag "minerat" inkommande faser och utgånde till gruppcentralen med en drös rörferiter på varje fas inklusive PEN-ledare. Nu började saker hända, mattan av eländigt brus dämpades ytterligare nån S-enhet men fortfarande var 80 och 40M nästan oanvändbara, bästa band 30 och 20M
Sista steget i min avstörningsjakt blev att förändra antennarrangemanget. Jag har alltid kört med obalancerad matning av den inverterade dipol som hänger med matningspunkten i maströret på taknocken. Dipolen är ca 2*13m- dvs det blev det måttet för att rymmas på tomten. Koaxen skrotades och jag knåpade ihop en stege och S-match ala PA0FRI. Nu är 80/40M fullt användbart och bäst av allt.... så gott som aldrig mer än S3-5 i brusnivå på 80/40M såvida inte nån av grannarna får för sig att starta svetsen.
De högre banden, ovanför 30M har så gott som alltid ett brusgolv på minst S3 men är som sagt fullt användbara. Störningarna kan naturligtvis komma och gå lite, men det är ju svårt att göra någonting åt. Det går att få en acceptabel radiomiljö även i tätbebyggt område i de flesta fall, men det gäller att vara tålmodig och inte ge upp.
Väl mött på banden!
Gunnar 2Vki