SA4TGR
Well-Known Member
Detta är ett nyckellöst dörrlås troligtvis.
Jag har samma situation hos mig. Dörrlåset pollar hela tiden för att kunna upptäcka en nyckel-tag.
13,56MHz används för s.k. NFC.
Hur lång räckvidd har du på detta? Här når det flera hundra meter med ett hus i vägen.
Jag har varit och snokat lite närmare nu. Det visade sig att källan inte var den jag trodde. Orsaken till att signalen förstärks runt det område jag misstänkte var att det finns ett stort plåttak som agerar antenn och därmed saboterar min medvetet lilla antenn på radion. Jag promenerade vidare och fann på andra sidan gården en ingång till ett okänt rum där signalen spikar upp till maxnivå. Med 2dm antenn och 25db dämpning påslaget så skriker radion. Någonting betydande måste finnas innanför dörren då det är tämligen väl larmat med ett gassläckningssystem installerat och ett rejält apparatskåp på utsidan med text om reservkraft. En kraftig jordningskabel kommer också ut från byggnaden som leder till ett jordspett. Denna jordningskabel strålar ut signalen ännu kraftigare. Det handlade inte om att den fungerar som antenn då skillnaden mot andra kablar på väggen var mycket stor.
En nyfiken medarbetare från Sveriges radio kom ut och berättade att halva P4 Örebro satt där inne och fikade och funderade över vad jag höll på med. Han trodde att amatörradio sedan länge var försvunnet och blev mäkta förvånad när jag berättade att vi har två klubbar i Örebro. Han berättar att SR har ett stort dieselaggregat i källaren för att kunna sända radio under en katastrof el dyl. Källaringången låg dock separat och tycktes inte ha någon anslutning till ingången där störningarna kommer ut. Föga finns att gå på om vem som huserar innanför dörren men det sitter en skylt med texten TELE2. På taket finns några microvågsantenner men det tycks inte vara fråga om någon basstation för mobiltele. Kanske kan det röra sig om någon annan form av kopplingspunkt för mobilnätet.
Ja just, utöver att ISM-frekvensen dånar ut från lokalen så ökar också brusmattan på hela 20 metersbandet redan på tiotals meters avstånd. Min misstanke om ett samband består. Blir till att kontakta fastighetsägaren och nysta vidare i vem som har sin utrustning i lokalen.
Några bilder nedan.
Last edited: