Min veckopeng 1966 räckte i alla fall till en ritning för mottagare RK6 som byggdes ihop och av någon märklig anledning fungerade. Förmodligen visste man inte då att det utan några som helst kunskaper var svårt. Men instruktionerna följdes slaviskt och se på fan! Den fungerade.
Mottagaren användes för att lyssna på polisen i Lund. Basen SHM 4 ca 2 km bort hördes bra och vid några tillfällen kunde även bilarna höras. När de befann sig i de närmaste kvarteren. Mottagaren skrotades som mycket annat som byggdes ihop.
2017 kunde jag inte hålla mig längre så jag byggde mig en replika av mottagaren mest för att med moderna instrument mäta upp känslighet och prestanda. Ja, och försöka framkalla känslan att få något man byggt själv i sina unga år att fungera, i den mån det nu gick.
Replikan modell 2017 ser ut så här och fungerar utmärkt.
Nästa inköp samma år blev en WS-38 som faktiskt fungerade efter att batterier för glödspänning och anodspänning anskaffats och kopplats in. Även den radion plockades isär efter några år. Det enda som finns kvar i junkboxen från den radion är ratten för frekvensinställningen.
När en WS38 så dök upp 2018 på nån loppis så slog jag till. Åter igen mest för jag var nyfiken på hur denna apparat fungerade och dess prestanda.
Apparaten från 40-talets WWII var i orört skick och uppfyllde de tekniska specifikationerna efter justering och trimning. VFO:n flyttades sedan en bit så att 40 m amatörband täcktes in och några lokala förbindelser på ett par km avverkades.
En nätdel med laddbart batteri och transistoromvandlare byggdes ihop och allt fungerar perfekt. Det enda som saknas är den speciella strupmikrofonen som var synnerligen obekväm att spänna fast kring halsen och gav en lätt strypkänsla. På bilden syns en dynamisk telefonkapsel som användes i brist på originalmikrofonen.
Spännande tider som vi fick uppleva och fina minnen som det går att leva länge på om man har begåvats med en nostalgisk, allt var bättre förr ådra.