Radio-surplus

Surplussats av i dag:
-Några kretsar med väldigt okända data, omöjliga att använda till annat än avsett
-Kontakter som hävdas vara av militär kvalitet och DYRA, likaledes oanvändbara
-Mikrofon med okända data, gärna med några skumma kretsar och exotiska kontakter
-Hel surplusradio: omöjlig att göra något med, går inte att bygga om på något sätt
-Komponenter och annat med konstiga data udda dimensioner
-Datakomponenter omoderna sen tio år för att fylla upp resten av lådan
 
Intressant att historien upprepade sig beträffande surplus satserna. Vi gick på samma missräkning. Tror jag fick min första låda i julklapp köpt från World Import. Samma bruna kuvert, skruvar, plåtbitar, generatorkol, läppmikrofon minns jag.Surplussats.jpg och vaxpapper och egentligen inget som man kunde se något sammanhang med som 10-11 åring förstås. Vi klagade och fick den lilla lådan som kompensation. Hade ändock prylarna med mig länge upp i tonåren och nyttjade dem alltmer ju äldre jag blev i olika konstruktioner.
 
Det är väl höljt i dunkel hur många sådana apparater som Hobby-Förlaget verkligen lyckades prångla ut.

Dock finns det bildbevis på att åtminstone en byggdes utanför Borås.

1654968321835.png
"Byggherren" och användaren på bilden är en sedermera mycket känd VHF/UHF/SHF-amatör (gissa vem...) Schemat såg ut så här, och hade åtskilligt "släkttycke" med RK 6.
Den tidigare nämnde Christer Falkenström blev f.ö. sedermera radioamatör med signalen SM4DZR.


1654968715945.png
 
Last edited:
Ja minns också att det var med några av dessa små rektangulära gula glasfiberkort med komponenterna i fina täta rader. Annat än vad man sett i otaligt skrotade TV eller radio apparater med bruna pertinaxkort och lödöron och komponenterna mer oordnade på plintrader.
 
Jag minns de där gula kretskorten.
Plockade loss varenda transistor, och motstånd, har kvar i små askar än idag av dem.
Men det blev ett bygge av transistoerna, en Elbugg, kallades "popbugg", och behövde massor av transistorer.
(massor I mitt tycke då transistorer var jättedyra, en förmägenhet som man skapde genom att plundra de där korten.)
Den funkade fint, men inte lärde man sig Morse med en sån inte........

SM4FPD
 
Ferrofon var min favorit. Där köpte jag min BC-696 för 84:-. Den är fortfarande i drift
 

Attachments

  • CE250188-7A38-4FAC-B09E-5EF03507D603.jpeg
    CE250188-7A38-4FAC-B09E-5EF03507D603.jpeg
    1,2 MB · Views: 21
Andra kataloger som var var ”guld värda” var BC och SCR katalogerna från Helmut Wuttke Schaltbilderdienst Frankfurt (1956).
 

Attachments

  • 775FE38B-1D6E-4F37-86A4-55979FE51AA2.jpeg
    775FE38B-1D6E-4F37-86A4-55979FE51AA2.jpeg
    974 KB · Views: 21
Mitt bidrag till surplushistoriken: Från Hobbyförlaget köpte jag en flygradiomottagare med många metallrör, den gick på LV och MV. Jag ersatte omformaren med nätaggregat och gjorde en panel med stor japansk planetväxel graderad 0-100. Den "amerikanska lukten" fanns även i denna radio som jag aldrig hade användning för, det var bara spännande att rota i den, och den såldes sedermera på en radioloppis i Stockholm.

Fantomantenn som annonseras i en bild i denna tråd innehåller ett trådlindat keramiskt motstånd vars induktans kompenseras med vridkondensator. Lådan inrymmer nu en VFO till Heath SB-102.

Lennart
 
På tal om flygradio. Hobbyförlaget katalog 1968 fanns denna FR-2 Murphy.
Själv hittade jag en AGA ? FR-5 under skoltiden men som saknade manöverapparat och ritning såfr2.jpeg det blev övermäktigt och tidsbrist.
 
Hej!
Så... då var första QSO avklarat med min T-19/ARC-5!
Sändaren spänningsmatas med en MD-7/ARC-5 "Modulator-Dynamotor enhet".
Alltså, precis som det skall vara!
I vart fall på sändarsidan.
Sändaren är helt orörd, förutom rengöring och smörjning av lite mekanik.
Mottagare var en BC-348-Q med dynamotor, har tjänstgjort i Danska Flygvapnet.

Motparten vid premiär QSO var OZ7P Per i Velje.
Avstånd 330 km, fick 599 i rapport. (men sändaren har lite kipp, delvis på grund av dynamotor)
Har kollat så att den funkar bra på AM också.
Uteffekt ca. 45 W CW och 25 W bärvåg AM.
 
Nag Popbuggen, den tiden var jag inte radioamatör, det vr nog åldersbegränsning, dessutom tyckte man nog då att det var ouppnåeligt att bli radioamatör då. Ingen att prata med, bara det man kunde läsa.
QTC däremot kunde man en tid köp i pressbyrån, och det var i ett nummer som jag fann Popbuggen beskriven.
Så då byggdes det en, en god start på att bli radioamtör tyckte man.
Det fannns säkert många trevliga projekt i QTC men ett nummer då och ett nät kvartal blev inte så mycket.

Ändå inte illa att en så enekl konstruktion funkade så bra, (tyckte och tycker jag i alla fall) idag måste det vara lika många IC, som transistorer, minst, med vardera så många funktioner som hela popbuggen.
Eller man måste ha en dator med program som gör jobbet att skapa Morsetecken.
Inbyggd elbugg började nog inte komma förrän i mitten av 80 talet, exvis IC-735.
Sen skulle det vara squeese etc.... mode A och mode B...

SM4FPD
 
Hej Morgan,
Jag köpte min BC696 1962. Jag har två kataloger från Ferrofon. En gul och en röd. Väcker minnen när man ser alla godbitarna..
 
Hej!
84:- motsvarar ungefär en tusenlapp i dagens pengar.

Jag funderar lite på vad man kan hitta för surplus HF-radio idag.
Kan komma på PRC-320, men där minskar utbudet och priserna stiger.
PRC-2200 finns också från BW Schmitti för 990 EUR eller nå't i den stilen.
Hmmm, men för övrigt??

Nåväl, min T19/ARC-5 har avverkat några QSO på CW nu, OZ och DL.
Uteffekten på CW är 50 W nu, efter att ha lyckats anpassa lite bättre.

Tänker ta tag i en rätt OK och orörd BC-696 inom någon vecka eller så.
Osäker på huruvida den har ett militärt förflutet eller endast civilt använd av amatörer.
I vart fall omodifierad, så det talar ju delvis emot amatörbruk...

Själv har jag surplusradio från WW2 till Harris Falcon.
Jag har endast militär, maritim eller proffsradio, finner ett nöje i det!
 
Back
Top