Radio-surplus

förlåtande genom att använda 813 med grafitanoder i PA-steg och modulator samt komponenter med rejäla dimensioner.
Jag kan personligen intyga att 813 tål det mesta. För en massa år sedan drog jag igång en SRT CT450 som hade suttit i en Ra620. I modulatorn satt ett stackars par 813 och det visade sig att sändarens nätdel "lät lite ansträngd" vid start. Det var avbrott i det motstånd som försåg slutrören med negativ gallerförspänning. Rören hade nog gått en längre tid så för de två slutrören hade en tydlig midja där glaset blivit så varmt att det smält och vacuumet dragit in det en aning. Men efter utbyte av motståndet så var det full fräs igen. Försök inte misshandla en transistor på motsvarande sätt.
För övrigt verkade precis allt i CT450 vara groteskt överdimensionerat. Kristalloscillatorn var byggd med 807. Det var kul att deltaga i AM-testen med CT450 och ett vidhängande skåp med FS/VFO. Tävlingsframgångarna blev måttliga men jag fick kommentaren "tyngsta sändaren" i sammanställningen vilket betydde mer än att vinna.

När det gäller bandomkoppling så kom väl "spolrevolvrar" (eller kallades det för karusell) också. Tänker bl.a. på VHF-kanalväljaren i gamla TV-apparater. Har för mig att bandomkopplingen i R&S ESM180 var gjord så, visserligen en VHF-mottagare.
 
Min NC-240D har en liten P-P transformator från Hammond monterad i lådan.
Jag använder alltså en vanlig 8 ohms högtalare.

Vore intressant att veta lite mer om modifieringen -HKM talar om.
Hur ska man identifiera denna modifiering?
Push-Pull transformatorn till NC2-40D Skall enligt manualen vara 10 KOhm CT. (CT= Center tap) sedan en högtalare på 4 eller 8 OHM
 
Push-Pull transformatorn till NC2-40D Skall enligt manualen vara 10 KOhm CT. (CT= Center tap) sedan en högtalare på 4 eller 8 OHM
Aldeles riktigt.
NC-2 TSG_2_speaker.jpg
Orginalhögtalaren har en liten P-P transformator monterad på högtalarkorgen.
Jag har sett "orginalhögtalare" där någon klåfingrig rackare har plockat bort transformatorn.
NC_240_speaker2.jpg
Här syns tydligt att transformatorn fattas.
Troligtvis försvann den när man bytte högtalarelement.

Jag monterade in en transformator i min mottagare så nu sitter den där ovsett vilken högtalare som ansluts.
....men det skulle vara kul att ha en orginal högtalarlåda.
 
Back
Top