Remotstyrning av amatörradio!

Säg det, det går inte. Jag har försökt få svar från 3 men inte fått det. Antar att dom tar betalt för att dom kan. Möjligheten att få fast IP fanns inte för privatpersoner från början, dom började med det för ca: 2år sedan.

Nu har 3 ändrat i sitt nät. Jag kan nu ansluta från min 3 mobil mot mitt 3 mobila bredband. Men remoterig har slutat att fungera via Comhem. Den fungerar via Net1. Så jag misstänker att 3 blockerar vissa nät eller portar. Skumt.
 
Min erfarenhet av remote CW med två WinKeyer back-to-back är att det bara funkade sisådär. WinKeyer måste korrekt kunna känna igen det sända tecknet och konvertera det till ASCII. Bland annat fungerade inte specialtecken och svenska Å, Ä och Ö. Det är några år sedan, så kanske har de infört några förbättringar. Eller inte.

Den lösning som finns implementerad i Remoterig fungerar däremot väldigt bra, till och med med handpump, för den som så önskar.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Är det så det är implementerat .......

Då borde väl en enskild WinKeyer kunna skapa ascii direkt utan en extra keyer på remote-sidan eller är det i WinKeyer-remote programvaran som konverteringen sker.

Det finns ju mjukvarukeyers t.o.m med källkod, men problemet är att finna en fungerande algorithm för att convertera till ascii som sen kan sändas, som i mitt fall, till en SO2R box med inbyggd keyer.

Vad gäller Remoterig så antar jag att den sänder själva cw som en pulser utan någon convertering till ascii och då blir det ju precis som man nycklat direkt in i tx?
 
Är det någon som inte blir förvirrad? :mad: Antingen fungerar det direkt (Telenor verkar bra, förutom täckningen) eller också får man ett h-e med att få kundtjänsten att öppna upp abonnemanget man tecknat sig för utan att debitera en massa extrakostnader.
- "Tyvärr erbjuder vi inte den tjänsten" är inte vad man vill höra när man sitter med 24mån 4G
Nån som fått Telia att funka?

Jag har nyss tecknat 24mån med Telia.
Får bra uppkoppling men jag kan inte öppna några portar. Har kämpat med detta en hel vecka nu utan resultat.
Har varit i kontakt med routertillverkarens support och dom har skickat över ny firmware men det funkar inte i alla fall.

Har provat "ping" och jag får kontakt. I kväll har jag även testat "portqry" och resultatet är att portarna är "FILTERED"
Beror detta på inkompatibilitet mellan USB-modemet e3276 och min router MR3420 eller beror det på att Telia har blockerat trafik till mina portar?

Jag har några dagar på mig att säga upp 4G-abonnemanget men jag vet inte om det är Telias fel eller TP-Link som har problem med Huawei e3276.
På TP-Links forum kan man läsa att somliga har problem med port forwarding när dom är uppkopplade i 4G nätet men det går bra i 3G nätet.

Varför måste man bli betatestare utan att be om det...:mad:


Finns det någon här på forumet som har kunskap i ärendet:confused:


/Micke
 
På TP-Links forum kan man läsa att somliga har problem med port forwarding när dom är uppkopplade i 4G nätet men det går bra i 3G nätet.

Varför måste man bli betatestare utan att be om det...:mad:


Finns det någon här på forumet som har kunskap i ärendet:confused:


/Micke

- Ett hugskott:
Gå in i routerns setup och lås den till 3G. Pröva igen.
 
- Ett hugskott:
Gå in i routerns setup och lås den till 3G. Pröva igen.

Kan inte göra detta i routern (tror jag)
Jag måste ansluta stickan i datorn och köra Telias program för setup.
När jag sedan pluggar in den i routern så måste jag vara snabb för att strömmen inte ska ta slut:D

Men du har rätt, det är värt att prova.


Och nu är det provat....det funkade inte med 3G heller, port FILTERED!?

/Micke
 
Last edited:
Kan inte göra detta i routern (tror jag)
Jag måste ansluta stickan i datorn och köra Telias program för setup.
När jag sedan pluggar in den i routern så måste jag vara snabb för att strömmen inte ska ta slut:D

Men du har rätt, det är värt att prova.

/Micke

- Nja, med sticka menas väl modemet?
Och du har stickan ansluten till en separat routerns USB? Kolla modemets kompatibilitet med routern i dess manual.

Tror att du skall gå in i routerns setup (i ditt lokala nätverk - skriv routerns IP-adress 192.168.0.1 (?) i webbläsaren) och söka dig till (port)forvarding.

Portar som Telia blockar, se
https://forum.tewss.telia.se/topic/3298-vilka-portar-ar-per-default-blockerade-i-telias-nat/
Inlägg #8 mfl
 
Last edited:
TP-link brukar har 192.168.1.1 som adress om nu inte den angivna 192.168.0.1 fungerar
 
Det var inte så svårt att konfigurera om till 3G men det hjälpte ju inte.

Tack för länken ang blockade portar men jag använder andra portnummer.
Jag ska försöka kontakta Telia i morgon så får dom förklara sig.

Min router en Tp-Link MR3420 v2 ska enl utsago vara kompatibel med mitt modem Huawei e3276.
Det finns tom. en ny firmware för routern som ska ge ökad kompatibilitet med just det modemet.

Jag har provat med nya FW men det blev helt tokigt, ingen uppkoppling alls.

/Micke
 
Vad betyder bryggat?

Om inte modemet går bryggat så går det med NAT, dvs den translerar IP:n från operatören till tex 192.168.1.1. Då stängs alla portar redan i modemet. Den IP adress som modemet får av operatören måste nå ända fram till routern (modem i bryggat läge). Då kan man sen göra port forward mm i routern om den stöder det...
 
OK,
Jag har publik IP, alltså inte NAT.....eller hur?
Den IP-adress som jag ser i routern (WAN IP) är den adress jag ser när jag frågar "whats my IP"
Detta har även Telia bekräftat.

/Micke
 
Ok. Det verkar rätt. Har du testat routern mot ett annat modem ? T.ex. ett ADSL för att kolla att port forward funkar som det skall ?
 
Har du testat routern mot ett annat modem ? T.ex. ett ADSL för att kolla att port forward funkar som det skall ?

Nej, det är inte så lätt att få till. Måste göras när dom andra sover :)
Funderade på att länka till min andra router men det är förmodligen inte helt rättvisande.

/Micke
 
Du fick "FILTERED" när du körde portqry. Får du det på alla portar du testar, även de du öppnat ? Vad har du som "lyssnar" på porten (portarna).
 
Back
Top