Under mina två radiorelaterade "utbildningsperioder" i livet (militärtjänst och sjöbefälsskolan) diskuterades i princip aldrig risker med att befinna sig i närhet av en sändande antenn. Man skulle hålla fingrarna i styr, för att inte få "HF-brännsår", men att spendera timtals i närheten av konstlasten (en låda med glödlampor...) till våra övningssändare var det ingen som funderade över. Numera har försvarsmakten en radda regler om antenner och effekter och eventuella graviditeter etc etc, och det finns ju en mängd synpunkter på G5-master och annat runtom i samhället. Vad är det som har förändrats? Jag minns att min far jobbade med inflygningssystemen till Bromma och hans enda kommentar var att de fått stränga instruktioner att aldrig stå i svepet från en närplacerad radarantenn eftersom det kunde skada ögonen. Mikrovågsugnseffekt?
Var kan man hitta seriös information om detta med möjliga otrevliga effekter av elektromagnetisk strålning? Joniserande strålning är ju ett område för sig, men det vi tänker på som "radiofrekvent".
Var kan man hitta seriös information om detta med möjliga otrevliga effekter av elektromagnetisk strålning? Joniserande strålning är ju ett område för sig, men det vi tänker på som "radiofrekvent".