Tyvärr missade jag Asfaltstelegrafens sändning då jag bara fick reda på att det sände dagen då licensen tog slut, men jag hoppas att ni kommer få en ny licens och sända mer! Trevligt med Svensk mellanvågs radio, det borde finnas mer av det.
Hej SA6EQU och alla andra.
Tack för visat intresse.
Ja efter att "tvingats" att montera ner hela mitt liv i Borås, blivit arbetslös, bott en kortare period i Främmestad-Nossebro, Gamla Skaraborgs län, så hamnade jag i Januari 2021 i Ludvika- Dalarna.
Och efter cirka 1 ½ år gick jag och sambon och köpte ett hus här i Ludvika som till slut passade oss bägge ypperligt.
På sensommaren- hösten 2023, ett år efter inflyttning började jag på att projektera Asfalttelegrafen igen.
Fick hjälp från lite oväntat håll-
En Drönarkunnig Kurt som med sin utrustning kunde hjälpa mig att få upp uppdragningslinor över trädtopparna.
Med en drönare alltså, där farkosten styrs upp rakt i luften med en liten tyngd med sig som hänger i en fjärrstyrd utlösningsmekanism med en vidhängande polyestersilkeslina från Biltema.
På 25 meters höjd när drönaren är rakt ovanför där jag vill att tyngden ska ramla ner efter att den passerat trädtoppen trycker jag på en knapp på en fjärrkontroll till mekanismen och tyngden faller mot marken.
Där jag sen kan dra upp plastad 3mm stålvire, också från det berömda bildelsvaruhuset, med vidhängande antennisolatorer.
Där jag till slut efter mycket arbete fick upp koppartråden mellan träden som jag ville ha den.
Därefter koncentrerade jag mig på jordplanet där jag till slut fick ett optimalt SWR:förhållande!
Då pajar min gamla Mellanvågssändare under en provkörning!
Men då drog jag mig till minnes att jag hade haft kontakt med en annan sändarleverantör från Grekland som kunde leverera på 3 veckor.
Och det är samma tillverkare som gjort maskinerna till World Music Radio 927 och Radio 208 på 1440 kHz.
Dessa kanaler har jag lyssnat på över året och funnit att dom låter rent och bra och har en spikrak frekvenstabilitet.
Så en order lades och pengar skickades.
3 veckor senare hade jag en Hercules AM transmitter på 1 kW hemma.
Kopplar in den och allt funkar perfekt.
Antennprojektet fortsätter och samtidigt söker jag tillstånd för jul-och-nyårssändningar.
Och efter att ha varit i luften vid totalt 12 tillfällen från 23 Dec-23 till 5 Jan-24 så har det ramlat in 127 Lyssnarrapporter från när och fjärran.
Riktigt bra med tanke på att jag under flera dagar under tillståndsperioden varit tvungen att vara på jobbet istället för hemma i studion!
Och jag har noterat att jag blivit ett riktigt "hett DX" bland kontinentens DX-are.
Den som var längst bort var Andrea Lawendel, en Italiensk DX-are bosatt i Milano-Italien som lyssnade via sitt remote-QTH nån kilometer
norr i Medelhavet, 15 mil sydost Milano !!
Som hade skickat med fullt hörbara MP3-filer.
Lite statistik:
80 % har lyssnat med egen utrustning, inte via web-SDR vilket jag kan tycka är glädjande.
Sen har två Japanaska DX-are lyssnat in mina sändningar via en web-SDR som står 7 km från min sändarantenn !!
Det måste ju ha varit "mätarn i bott" för dom som suttit med sina datorer utanför Tokyo!
Dom liksom alla andra, hoppas verkligen inte jag har missat någon, ska ha fått sina QSL via mail.
Men det är otroligt vad ryktet sprider sig runt en hel planet att en liten LPAM-station i Sverige ska lira lite rock på mellanvågen.
Och som "stationschef" så måste jag säga att alla lyssnarrapporter håller högsta klass från er alla.
Dom allra flesta- närmare 90 % skickar med en liten ljudfil i MP3-format.
Detta har ju revolutionerat DX-ing-en fullständigt.
Finland sticker definitivt ut som DX-landet nummer ett där enorma mängder av mail kommer österifrån!
Ett mail från en Holländsk DX-are bestod av osäkerhet kring vad vederbörande hört med medskickad ljudfil.
Där jag då direkt kunde säga att det var Iran på samma frekvens han hört.
Är riktigt nöjd med min nya sändare som kan ge max 1 kW.
Har hitintills kört den på 300 watt. Gjorde en del tester i början på 500 watt men impedanstransformatorn i matningspunkten där koaxen tar slut och antennen börjar, den kunde inte riktigt svälja all effekt som jag ville dra ut på luften. Men det har ju helt klart funkat med 300 Watt.
Ska bli kul att testa på 1 kW, inte kunnat göra det än!
Måste ta mig upp i skogen i 80 cm snö och skicka ner den till sydligare breddgrader för ombyggnad inför kraftfullare arbetsuppgifter (!)
Till saken hör också den vansinnigt kalla starten på det nya året.
Igår, på sista sändningspassets sista timmar den 5 Jan mellan 21-24 hade vi minus 26 grader.
Tempen spelar en viss roll i sammanhanget vad gäller jordplanet på sändarantennen.
När grundvattnet fryser till tjäle i marken minskar ledningsförmågan för elektrisk energi och det blir med andra ord Ståendevåg (SWR)
i anläggningen ju kallare det blir i och med att jag inte haft möjlighet att gräva ner jordplanet på frostfritt djup.
WebSDR är inte bara av ondo.
Har hittat min utsändningar på en kiwi 40 mil sydost Moskva och på Irlands norra del.
Däremellan med varierande kvalitet.
Norrut förvånar.
Riktigt bra signal i Norrbotten och norra Finland. Likaså Gotland.
Hyfsat på Malmö Kortvågsklubbs kiwi på Hallandsåsen.
Likaså Kungsbacka söder om Göteborg.
Lite sämre borde det gått söderut kan jag tycka i och med att det knappt finns några jordplanstrådar riktade söderut, pga en järnväg.
men det tycks ha funkat ändå. Några Holländare o Belgare har hört av sig med riktigt bra ljudfiler.
Vår "lokala kiwi" här i Ludvika som drivs av en lokal ham här, har nog aldrig haft så många besök som under min sändningsperiod.
Folk från Japan, som jag nämnt tidigare och från någon radiostation i Melbourne- Australien loggade in och lyssnade.
På den lokala kiwin som jag brukar använda för att kalibrera ljudet i sändaren emot.
Impedanstrafon ska byggas om inför nästa sändningspass.
Nästa sändning undrar alla säkert?
Inget planerat just nu.
Kanske till påsk!
Vi får se.
Det är en del byråkrati att få dessa tillstånd, av tillfällig art, denna tillståndsfråga, där vi nu har kommit upp i 4½ år !!!!!
Frustration är ett milt ord.
Vad jag tycker om politiker och statstjänstemän utelämnar jag här.
Kan ju inte bara knäppa på när jag känner för det tyvärr..!
Vi får hoppas att den nya regeringens Kulturdepartement och Kulturminister Parisa Liljestrand gör något åt saken snart.
Där ligger en ny uppdaterad ansökan sedan den 8 Juni förra året.
Det går inte fort i det här landet. Den saken är säker.
Jag är otroligt nöjd med utfallet och så snart jag fått trafon ombyggd ska vi nog komma igång på mellanvågen igen!