RUNDRADIO PÅ LÅNGVÅG MELLANVÅG OCH KORTVÅG

För övrigt håller jag med KA i inlägget före mitt inlägg. En avsiktlig fördummning av folket.

P1 tycker jag oxo är det enda man kan lyssna på, att kalla P1 för statsradio, ja då vet man inte vad statskontrollerad media är, eller ens förnamnet på det.
De andra Fm programmen är bara skitprat och utfyllnadskallprat. Ger noll i hjärnan, förutom ökad dumhet.
Reklamkanalerna ännu värre.


SM4FPD
Håller med till 100%.
 
Torleif är som han är, har talat med honom i telefon en gång, sen det här med SD-reklamen han gjorde gillar jag inte. Men det är ett gott initiativ han har tagit, att få sända privatägd radio på mellanvåg. Hoppas att det går att få bort bromsklossarna.
 
Det är en del byråkrati att få dessa tillstånd, av tillfällig art, denna tillståndsfråga, där vi nu har kommit upp i 4½ år !!!!!

Vi får hoppas att den nya regeringens Kulturdepartement och Kulturminister Parisa Liljestrand gör något åt saken snart.

Där ligger en ny uppdaterad ansökan sedan den 8 Juni förra året.

Det går inte fort i det här landet. Den saken är säker.
Jag förstår att du tvingas att stångas med div byråkrater, men hur har du löst det med STIM? Dom kan väl också vara ganska besvärliga...
 
Hej gott folk!
Dags för lite uppdatering på mellanvågsfronten.
Vi startat upp en firma som kommer att ha som huvudsaklig verksamhet att sända radio!

Ska bli intressant att se myndigheternas svar på vårt motdrag att starta företag.
Det har ju hela tiden hävdats att " vi ger inte licens till privatpersoner".

Nähä, tänkte vi när vi fick avslag nummer två från den nuvarande Regeringen.
Då tar vi det där ifrån, och går den riktigt långa vägen och startar firma.

Så nu håller vi på att skriva ihop en tredje ansökan, som denna gång ska gå till två adresser i Stockholm.
Den ena till Kulturdepartementets enhet för Medier och Demokrati.
Den andra till Mediemyndigheten, förutvarande MPRT.

Inom två veckor ska nya ansökningar vara myndigheterna tillhanda.

Fick en fråga om STIM!

Dom har jag varit i kontakt med för sex år sedan.
Dom ville ha 15 000 spänn för 14 dagars sändningar över Svensk storstad på över 100 000 invånare.
Att jag sen använder en plattform, mellanvåg eller AM, som knappt någon i landet känner till spelade ingen roll i deras värld.
Dom har sina tabeller för närradio på FM att gå efter.

Fullständigt totalt oresonliga.

Att vi sen sänder radio på ett frekvensband som 98 % av befolkningen inte känner till och än mindre använder, det spelade ingen roll i
STIMS:s världsåskådning. Det var det möjliga antalet lyssnare som spelade roll i deras värld.

Att det sen inte finns några reguljära mottagningsbara sändningar på AM-bandet över tid spelade heller ingen roll.
Det var antalet möjliga lyssnare som var avgörande för STIMS.s del.

Vi erbjöd dom en tiondel, 1500 spänn för 14 dygns sändningar.
Dom skulle höra av sig.
Det har inte hänt ett smack på snart sex år.
Bollen ligger helt klart på deras planhalva.

//
Som en parentes så betalar Stig i Danmark ingenting för sina två kanaler på mellanvåg, World Music Radio på 927 kHz och
Radio 208 på 1440 kHz till Koda/ Gramex som Stims motsvarighet i Danmark.
Så här skriver Stig på Danska:

Eg har aftale med både KODA og Gramex. Jeg betaler ca. 3500 DKK i alt pr måned for to radiostationer. Det svarer til max. 50 samtidige lyttere på netradio. Jeg betaler ikke ekstra for at sende på mellem- og kortbølge, så jeg betaler altså det samme som en internetradiostation, der har max. 50 samtidige lyttere. Der står udtrykkeligt, at jeg IKKE må sende på FM. Formelt er det midlertidige aftaler, men nu har de jo kørt i mange år, så jeg venter ikke, at de vil ændre på dette.


//
Antennfunderingar:

Kör med ett Inverterat L på cirkus 48 meters längd med just nu 16 påhakade jordplanslinor.

En fråga till expertisen här:

Uppstår det någon form av riktverkan med en sån här antenn?

Om jag exempelvis riktar den horisontella tråden 24 meter över marken 290 grader rakt västerut, erhåller jag någon gain åt det hållet?

Eller är det som jag hittade en uppgift på någonstans från en Amerikansk radioamatör som gjorde gällande att man uppnår en förstärkning
åt andra hållet, rakt bakåt, alltså 90 grader?

Kan någon med stor kunskap, SA0AOM eller någon annan kanske utveckla tankarna lite?

Vi tycker oss märka att vi får ovanligt mycket rapporter från Finland när tråden är riktad mot Storbritannien!
Tillfällighet?

//
Varit på semester i USA, och det första som möter mig i bussen på väg från New Ark på väg in till Mahattan är denna tjusiga bild!

AM TX New York.jpg
Efter lite koll i FCC-s databas framgick det att det var WMCA på 570 kHz med 5 kW, med krav på riktverkan av signalen in mot New York City.
Ett bättre jordplan får man önska sig!!
 
Hej!

Ny sändare på långvåg, det var lite oväntat.
De har en youtubekanal https://www.youtube.com/@arcticradio

Lite egendomligt att de under "How can you help" frågar om någon känner någon som har en LW-sändare att bidraga med?

Om man ser hur nätt Asfalttelegrafens 1 kW MW-sändare är torde en modern LW-sändare vara i samma storleksordning, dvs inte det traditionella "rörmokeriet" man förväntar sig.
 
Av formuleringen att döma är det en "donerad" sändare i 50-100 kW klassen som föresvävar Arctic Radio-folket.
Det krävs nämligen sändareffekter i denna härad för att få till ett användbart täckningsområde med "kommersiell kvalitet".

En annan iakttagelse är att den kategori som håller på med sådant också
har en genomgående egenskap; förutom att älska att höra sina egna röster, en kronisk brist på likvida medel. Finansiärer vill vanligen
se "svarta siffror", inte bara höra vackra ord.

I slutet av 90-talet kom jag i kontakt med en entreprenör som byggt antenn- och studioanläggningar åt mindre kommersiella FM-radiostationer. Vis av skadan kom han att alltid ta betalt i förskott, vilket minskade entusiasmen påtagligt hos de potentiella kunderna.
 
Donerad sändare i den klassen låter som en möjlig utmaning både tekniskt och monetärt. Men nog vore det kul om det blev något av det hela.
 
252 kHz är ju en ganska dålig frekvens dessutom. Där finns ju en annan sändare som oftast är S9++

1723928934505.png
 
Arctic Radio går verkligen mot strömmen. Mot bakgrund av att allt fler långvågssändare stängts av föddes under 2024 ett projektet som gick gick ut på att etablera en oberoende station i norr med sändningar på just långvåg.

Målsättningen hos Arctic Radio är att bjuda på flerspråkiga program: engelska, finska och olika samiska dialekter. Eldsjälarna bakom satsningen hoppas att kunna nå människor som bor i vårt arktiska område.

Sändaren på 1 kW kommer att placeras i Inari, som ligger i norra Finland. Testsändningar startar i september. Förhoppningen är att kunna höja sändareffekten eftersom. Visionen är en dedikerad långvågsstation som i framtiden täcker större delen av den arktiska regionen.

På frekvensen 252 kHz huserade tidigare YLE:s långvågsstation i Lahtis som stängde 1993. En vanlig fråga är varför Arctic Radio väljer just denna frekvens? Det korta svaret är att Finland bara har fått 252 kHz tilldelat under GE75 ITU-planen. Arctic Radio är väl medvetna om att sändaren i Algeriet på 252 kHz kan hindra eller störa mottagning av stationen längre söderut, men man hoppas i framtiden att få en “egen” kanal av ITU.

Grundarna av stationen tycks ha liten plånbok. Just nu pågår en insamling på Gofundme för att hjälpa till att finansiera sändaren.

Källa: Medium Wave Circle på Facebook och e-postlistan Nordx.

Källa: https://www.sdxf.se/WP/?p=18469
 
"Visionen är en dedikerad långvågsstation som i framtiden täcker större delen av den arktiska regionen.

...

Grundarna av stationen tycks ha liten plånbok. Just nu pågår en insamling på Gofundme för att hjälpa till att finansiera sändaren."

En fingervisning om svårigheterna att täcka ett stort område pålitligt med långvåg får man när fältstyrkekartan för en sändare med jämförbar effekt och antenn, här Luleå med 10 kW på 182 kHz,
studeras.

1723970680804.png

Man hade en täckningsradie med "kommersiell kvalitet" inåt landet av c:a 60 km med 1950-talets störmiljö. Hur det är i dag är mer svårbedömt.

Använder man sedan utbredningskurvorna i ITU-R Rec. P-368 och skalar sändareffekt och täckningsradie

1723972344562.png

Finner man att det går åt en sändareffekt av runt 4-500 kW till en stor antenn för att ordna till en stabil täckningsradie av 200 km med 2 mV/m fältstyrka.

Man kan fråga sig hur något sådant ska finansieras, i synnerhet av
sådana med "liten plånbok".

Den ovanstående "researchen" tog noga räknat 20 minuter att göra,
och man kan även misstänka att tillfrågade finansiärer låter någon konsultbyrå lägga några ytterligare timmar på att undersöka dels storleken av ett potentiellt täckningsområde, och dels hur många lyssnare som bor inom en 200-250 km radie från Enare.
 
Last edited:
Grundarna av stationen tycks ha liten plånbok. Just nu pågår en insamling på Gofundme för att hjälpa till att finansiera sändaren.

Man kan fråga sig hur något sådant ska finansieras, i synnerhet av
sådana med "liten plånbok".

Hur gärna jag än skulle vilja att det fanns fler lång- mellan- och kortvågsrundradiosändare att lyssna på, så verkar hela det ovan diskuterade projektet mest handla om fantasier och önsketänkande, det verkar inte ens finnas nån sändare (eller pengar till en sändare) och hur den eventuella driften skulle finansieras därefter kan man ju också fundera på...

:rolleyes:
 
Hej!

Kollade gofoundme-sidan, målet är 3000 EUR och att skaffa en 1 kW långvågsändare.
Utifrån ovanstående beräkningar som Karl-Arne gjord så känns det som en viss besvikelse kanske kan komma att infinna sig, då täckningsområdet lär bli begränsat...

Mina egna långvågssändningar är begränsade till en frisvängande oscillator som anodmodulerades via en "bakvänd utgångstrafo".
Sändaren, om man nu kan kalla den det, funkade också bra som mottagare.
I ärlighetens namn så var det egentligen det den var, en återkopplad mottagare som bringades i självsvängning.
Räckvidden var begränsad... när funktionen var bevisad så var målet uppfyllt och sändningarna upphörde.

Kanske jag skall ta upp långvågssändningar igen?
Har en T-1154 som täcker (bl.a.) området 200-500 kHz...
 
Det krävs ju mottagare också... Hur många ute i det tänkta målområdet sitter på en väl fungerande LV-mottagre idag?
 
Det krävs ju mottagare också... Hur många ute i det tänkta målområdet sitter på en väl fungerande LV-mottagre idag?
Jag har noterat bland bekanta att påfallande många (förfärande många) inte ens har en vanlig FM-radio (här avses 87-108 MHz) längre.

Men fortfarande verkar radioapparater oftast ha mellanvåg "AM". Kollar man en transistorradio eller radiodel till en stereoanläggning så finns nog bara långvåg om det är en apparat från 70-tal och äldre, verkar som det blev ganska ovanligt senare. Jag gissar att det är USA-marknaden som gör att det öht finns mellanvåg på radioapparater. OK, det finns en del europeiska stationer kvar på MV.
 
Arctic Radio får premiär 1 oktober

För någon månad sedan rapporterade vi om den kommande finska långvågsstationen Arctic Radio. Satsningen ser ut att fortskrida planenligt. Just håller pågår arbete med att konvertera en 1 kW mellanvågssändare till långvågsbruk.

På stationens webb utlovas en första testsändning på 252 kHz tisdagen den 1 oktober 2024. Med start den 3 oktober kommer man att vara i etern under veckoslut. Inför jul och nyår utlovas specialsändningar den 25, 26, 27 och 31 december.

Den begränsade sändareffekten väntas göra det till en utmaning att höra Arctic Radio. Stationen har svår konkurrens på frekvensen från den högeffektade algeriska sändaren i Tipaza.

Källa: https://www.sdxf.se/WP/?p=18677
 
Försenad start for Arctic Radio

För någon månad sedan rapporterade vi om den kommande finska långvågsstationen Arctic Radio. Just nu håller pågår arbete med att konvertera en 1 kW mellanvågssändare till långvågsbruk.

Tidigare utlovadrs en första testsändning på 252 kHz tisdagen den 1 oktober 2024. Med start den 3 oktober skulle man vara i etern under veckoslut. Nu meddelas det att testsändningar kommer att ske under oktober med veckoslujtssändningar från och med den 1 november. Planen på specialsändningar den 25, 26, 27 och 31 december kvarstår.

Den begränsade sändareffekten väntas göra det till en utmaning att höra Arctic Radio. Stationen har svår konkurrens på frekvensen från den högeffektade algeriska sändaren i Tipaza.

Källa: https://www.sdxf.se/WP/?p=18677
 
Back
Top