Hej gott folk!
Dags för lite uppdatering på mellanvågsfronten.
Vi startat upp en firma som kommer att ha som huvudsaklig verksamhet att sända radio!
Ska bli intressant att se myndigheternas svar på vårt motdrag att starta företag.
Det har ju hela tiden hävdats att " vi ger inte licens till privatpersoner".
Nähä, tänkte vi när vi fick avslag nummer två från den nuvarande Regeringen.
Då tar vi det där ifrån, och går den riktigt långa vägen och startar firma.
Så nu håller vi på att skriva ihop en tredje ansökan, som denna gång ska gå till två adresser i Stockholm.
Den ena till Kulturdepartementets enhet för Medier och Demokrati.
Den andra till Mediemyndigheten, förutvarande MPRT.
Inom två veckor ska nya ansökningar vara myndigheterna tillhanda.
Fick en fråga om STIM!
Dom har jag varit i kontakt med för sex år sedan.
Dom ville ha 15 000 spänn för 14 dagars sändningar över Svensk storstad på över 100 000 invånare.
Att jag sen använder en plattform, mellanvåg eller AM, som knappt någon i landet känner till spelade ingen roll i deras värld.
Dom har sina tabeller för närradio på FM att gå efter.
Fullständigt totalt oresonliga.
Att vi sen sänder radio på ett frekvensband som 98 % av befolkningen inte känner till och än mindre använder, det spelade ingen roll i
STIMS:s världsåskådning. Det var det
möjliga antalet lyssnare som spelade roll i deras värld.
Att det sen inte finns några reguljära mottagningsbara sändningar på AM-bandet över tid spelade heller ingen roll.
Det var antalet möjliga lyssnare som var avgörande för STIMS.s del.
Vi erbjöd dom en tiondel, 1500 spänn för 14 dygns sändningar.
Dom skulle höra av sig.
Det har inte hänt ett smack på snart sex år.
Bollen ligger helt klart på deras planhalva.
//
Som en parentes så betalar Stig i Danmark ingenting för sina två kanaler på mellanvåg, World Music Radio på 927 kHz och
Radio 208 på 1440 kHz till Koda/ Gramex som Stims motsvarighet i Danmark.
Så här skriver Stig på Danska:
Eg har aftale med både KODA og Gramex. Jeg betaler ca. 3500 DKK i alt pr måned for to radiostationer. Det svarer til max. 50 samtidige lyttere på netradio.
Jeg betaler ikke ekstra for at sende på mellem- og kortbølge, så jeg betaler altså det samme som en internetradiostation, der har max. 50 samtidige lyttere. Der står udtrykkeligt, at jeg IKKE må sende på FM. Formelt er det midlertidige aftaler, men nu har de jo kørt i mange år, så jeg venter ikke, at de vil ændre på dette.
//
Antennfunderingar:
Kör med ett Inverterat L på cirkus 48 meters längd med just nu 16 påhakade jordplanslinor.
En fråga till expertisen här:
Uppstår det någon form av riktverkan med en sån här antenn?
Om jag exempelvis riktar den horisontella tråden 24 meter över marken 290 grader rakt västerut, erhåller jag någon gain åt det hållet?
Eller är det som jag hittade en uppgift på någonstans från en Amerikansk radioamatör som gjorde gällande att man uppnår en förstärkning
åt andra hållet, rakt bakåt, alltså 90 grader?
Kan någon med stor kunskap, SA0AOM eller någon annan kanske utveckla tankarna lite?
Vi tycker oss märka att vi får ovanligt mycket rapporter från Finland när tråden är riktad mot Storbritannien!
Tillfällighet?
//
Varit på semester i USA, och det första som möter mig i bussen på väg från New Ark på väg in till Mahattan är denna tjusiga bild!
Efter lite koll i FCC-s databas framgick det att det var WMCA på 570 kHz med 5 kW, med krav på riktverkan av signalen in mot New York City.
Ett bättre jordplan får man önska sig!!