Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Och du Teemu hade fel om anropssignalers utformning
Det kan man läsa i rapporten!
Det verkar vara betydligt lättare att halka ner i ditt h-e än i mittDu och jag läser rapporten på olika sätt och värderar formuleringarna olika.
"Den som använder amatörradiosändare ska ha en egen anropssignal. Denna framgår av certifikatet, eller tidigare av amatörradiotillståndet."
Därmed skulle alla problem vara ur världen Jonas, använd anropssignalen som framgår av certifikatet.
Fan vet om vi inte är på väg dit nu när SSA så envist stretar emot PTS på precis alla plan.
OK, nu var du där igen. Jag förstår att denna fråga ligger dig varmt om hjärtat.Vi har ju nyss bevittnat hur SSA totalhavererade samarbetet i Samverkansgruppen och [blablabla]
En strikt tillämpning av PTSFS 2013:4 hade löst alla problem eller hur?
Därmed skulle alla problem vara ur världen Jonas, använd anropssignalen som framgår av certifikatet.
Du får gärna byta åsikt så ofta du vill Bengt. Men diskussionen blir larvig om du gör det flera gånger samma förmiddag.Distriktssiffran är "oreglerad" och du kan kanske t o m kalla dig SM8PHU om du vill?
Själv hade jag nog gärna sett att PTS återfört distriktsindelningen som definition i föreskrifterna. Kanske även tilläggen /M, /MM, /AM och /distriktssiffran. Det var väl ett bra system som skapade ordning och reda för alla. Vi gamla använder det ju fortfarande och det är allmänt vedertaget i hela världen..
[...] sammanbrottet i Samverkansgruppen [...] ny provfrågebank [...]
OK, nu var du där igen. Jag förstår att denna fråga ligger dig varmt om hjärtat.
Skönt också, att vi kan vara överens här. Kanske något att bygga vidare på?Alltså har jag inget emot kortsignaler i sak. Den fyller en viktig funktion t ex i contest. Inget snack om den saken.
Ursäkta att jag fortsätter klippa sönder dina inlägg Bengt, men annars blir det så svårt för mig att se förbi allt ovidkommande och kunna föra en "sansad diskussion i sakfrågorna".
WKA skrev; "Men å andra sidan har du fullständigt dissat korta anropssignaler trots att även det är allmänt vedertaget i de flesta länder i världen. Hmmm.. din logik går inte riktigt ihop tycker jag.."
"Jag skulle själv kunna tänka mig att skaffa en kort signal att använda för contesting men enbart under förutsättning att signalen får samma status som grundsignalen och kan behållas utan tidsgräns. En rimlig engångskostnad i samband med tilldelningen och registerföringen är helt i sin ordning."
Alltså har jag inget emot kortsignaler i sak. Den fyller en viktig funktion t ex i contest. Inget snack om den saken.
"Jag tycker det är bra att PTS uppmärksammat SSA:s "kommersiella handel" med anropssignaler och det blir väl upp till SSA att visa vilka administrativa kostnader som kan rättfärdiga en så pass hög årsavgift som 150:- för att förlänga giltigheten. Borde det inte räcka med 50:- för att knappa in ett nytt datum i databasen?"
Det jag inte gillar Teemu är att SSA bedriver kommersiell handel med anropssignalerna...
PTS har uttryckligen gett denna rätt vidare till SSA.Beträffande ITU-RR Artikel 19 så är det de reglerna PTS hänvisar till i delegationsbeslutet. Som jag förstått saken så har en administration (PTS) rätt att göra avsteg från dessa när man så anser befogat, en rätt som PTS inte gett vidare till SSA.
PTS har missuppfattat definitionen av specialanropssignal. Förmodligen är det därför de tror att de måste villkora användningen av korta anropssignaler.Det har varit en del diskussioner om vad som är en specialanropssignal eller inte liksom om PTS har laglig rätt att villkora användningen till t ex contest och DX-trafik. Den rätten torde man ha, enligt mig.
Där är vi överens. Men det finns, som du också påpekar, heller inget hinder för att man gör så. Redan Televerket gjorde så på sin tid.Som jag ser på saken så har PTS ingen skyldighet att tilldela fler än en (1) anropssignal [...]
Jo, tillsyn är det om SSA ska övervaka enskildas användning, oavsett vad man väljer att kalla det. Däremot kan och bör PTS kräva att SSA "kvalitetssäkrar" att tilldelningen sker i enlighet med delegationsbeslutet.Jag tror inte det är tillsyn i egentlig mening utan istället en del i SSA:s kvalitetsarbete [...]
Japp. Det är bra, tycker jag också.En viktig del i diskussionerna är att skapa bättre förståelse för hur saker och ting fungerar.