SSA Har trampat i klaveret... igen...

SMØWKA

Well-Known Member
Att det aldrig blir nog!
När jag öppnade ögonen i morse och skulle ta min vanliga nyhetsrunda på DL0 och DL7 sidorna fick jag till min häpenhet se att Båda herrarna SM0AIG (DL0) och SM7EQL (DL7) i protest har hoppat av hemsidan (ssa.se). Vafaan nudå tänkte jag.

Det visade sig att de råkat ut för exakt samma sak som jag, en regelrätt "toppstyrning", här har styrelsen tydligen gått in och dikterat att det ska vara si och så, och när stackars DL0 som bara ville SSAs medlemmar det bästa genom att tala om att det dröjer ytterligare med CW borttagandet, skriver detta på ssa.se, ja då blir han bortcensurerad och hans rätt att publicera nyher blir indragen.

Alltså vafan är det som händer? Vem är det som leker kung nu i styrelsen? Jag säger bara det, jag är inte ensam nu om att bli överkörd av SSAs styrelse, nu är det två till !

Det är ren skär lekstuga i SSA !

Jag läser vidare och ser att SM0AIG (DL0) har tröttnat och hoppat av, Ingemar, TACK för ditt fina arbete i SM0, du har gjort mycket bra saker i distriktet! Allt gott till dig, kör nu radio och njut av friheten utanför SSA liksom jag har gjort, det är skönt!

73 de Teemu SM0WKA
"inte alls förvånad"
 
Hej Teemu!

Trevligt med en ny tråd!

Ja, vad ska man säga? Att man länge väntat på att styrelsen skulle spricka det har väl de flesta gjort. Så synd, så synd, att de bästa förmågorna går först. De mest maktgalna sitter dock kvar, lika hemliga som dom var på din tid. Vad är det för ett ont genius som styr bakom gardinerna? Begriper inte denna maktspelare att han driver föreningen i graven. Jag har fått många e-brev från amatörer som säger att dom tänker inte förnya sitt medlemsskap.

Heder åt dig Teemu, utan din insats hade vi inte fått igång denna debatt om SSA och allt myglande. Det känns säkert bra att nu få bevisat att det du sade tidigare stämmer in i minsta decimalkomma!

Jag tror, när allt detta är över, vilket kan ta tid, så kommer SSA att komma tillbaka likt fågeln Fenix. I annat fall får vi väl göra som någon sa bilda Föreningen Fria Radioamatörer. Om SSA inte ordnar upp sina våldsamma interna problem då kommer den nya Föreningen att växa som en gräsbrand.

73
Hasse www.radioshack.se (ägare och webmaster)
 
SMØWKA said:
Att det aldrig blir nog!
När jag öppnade ögonen i morse och skulle ta min vanliga nyhetsrunda på DL0 och DL7 sidorna fick jag till min häpenhet se att Båda herrarna SM0AIG (DL0) och SM7EQL (DL7) i protest har hoppat av hemsidan (ssa.se). Vafaan nudå tänkte jag.

Det visade sig att de råkat ut för exakt samma sak som jag, en regelrätt "toppstyrning", här har styrelsen tydligen gått in och dikterat att det ska vara si och så, och när stackars DL0 som bara ville SSAs medlemmar det bästa genom att tala om att det dröjer ytterligare med CW borttagandet, skriver detta på ssa.se, ja då blir han bortcensurerad och hans rätt att publicera nyher blir indragen.

Alltså vafan är det som händer? Vem är det som leker kung nu i styrelsen? Jag säger bara det, jag är inte ensam nu om att bli överkörd av SSAs styrelse, nu är det två till !

Det är ren skär lekstuga i SSA !

Jag läser vidare och ser att SM0AIG (DL0) har tröttnat och hoppat av, Ingemar, TACK för ditt fina arbete i SM0, du har gjort mycket bra saker i distriktet! Allt gott till dig, kör nu radio och njut av friheten utanför SSA liksom jag har gjort, det är skönt!

73 de Teemu SM0WKA
"inte alls förvånad"



Ja detta är väldigt tråkigt, har ofta varit på DL0 hemsidan. Skall verkligen detta få hända, DL7 fortsätter som tur är med sin hemsida. Jag och många fler tackar SM0AIG för hans fina arbete, som Teemu skriver, kör radio och njut av friheten.

/Janne
 
Dena fråga ställde jag till PTS

"Ok,men då undrar jag hur SSA kunde gå ut med att det skulle bli klart för oss den 1/4.Har inte all information kommit fram som den skulle,någonstans så måste det ju felat???
mvh/Anders"

Fick detta svar

"Jag tror de helt enkelt missförstått proceduren. 1/4 var väl en slutsats de drog när de hörde att styrelsen skulle sammanträda den 31/3. Ytterst mänskligt när man inte känner till exakt hur föreskriftsändringar går till. Nu tror jag inte heller man skall överdriva problematiken. Det handlar om 20 dagar och PTS kommer ju inte att vidta några åtgärder under mellantiden mot dem som blivit felinformerade.
Mvh/Eva"

mvh/Anders (glad ändå)
 
Hej Anders

Jag antar du talat med Eva Liljefors, rättschef på PTS. Hon förefaller inte heller riktigt uppdaterad i saken. SSA har inte trott och dragit några slutsatser utan haft kontakt med föredragande tjänsteman som ställt i utsikt att protokollet skulle justeras på fläcken vilket skulle haft till följd att den nya föreskriften kunnat börja gälla från den 1 april. Detta som någon slags kompensation för alla hittillsvarande långbänkar. Själv hade jag från SSA ordförande fått försäkringar om att sannolikheten låg en bra bit över 99 procent och att endast en jordbävning etc.

Dock blev föredragande överkörd av PTS styrelse som i stället för omedelbar justering krävde sedvanlig laga gång vilket inkl tryck och påskhelg innebär ca 3 veckors ytterligare försening. Och det var mitt referat av samtalet med den av naturliga skäl något upprörde och förbannade föredragande som ansågs så förgripligt att det raderades och vidare uppladdning stoppades. Det hela är närmare kommenterat på http://go.to/sm0

Om du vill börja sända på kortvåg redan idag så går det uppenbarligen bra. Du hänvisar bara till PTS rättschef och säger: Jag blev felinformerad :)

73 de Ingemar / SM0AIG
 
Ja jag tror att vi nu har kunnat läsa 4 olika varianter av svar ifrån PTS ang att redan nu använda HF och där är absolut ingen som säger att det är förbjudet! tvärt om så är det ju att man inte tänker sätta åt någon! så jag hoppas att inte någon sitter o väntar nu tills den 20:e bara för den skull..för dethela havererade redan efter nyår då var där ett flertal som starta upp och mig veterligen så kör de radio en dag som denna i all önsklig välmåga!
 
Fiasko!!!

:mad:
Jag ser fram emot att SSA-s medlemmar möjligen kan ut alla turer med licensklasser och WEB-sidor nu på årsmötet. Jag har hållit mig utanför sällskapet sedan 1979 eftersom jag inte tyckte att tillvaratog mina intressen. Så är det tyvärr fortfarande!
OM medlemmarna väljer att ställa SSA-s styrelse till svars för fiaskot med PTS och toppstyrningen inom organisationen så har jag all anledning att ompröva mitt ställningstagande.

Leffe FUR
 
SM5FUR said:
:mad:
Jag ser fram emot att SSA-s medlemmar möjligen kan ut alla turer med licensklasser och WEB-sidor nu på årsmötet. Jag har hållit mig utanför sällskapet sedan 1979 eftersom jag inte tyckte att tillvaratog mina intressen. Så är det tyvärr fortfarande!
OM medlemmarna väljer att ställa SSA-s styrelse till svars för fiaskot med PTS och toppstyrningen inom organisationen så har jag all anledning att ompröva mitt ställningstagande.

Leffe FUR

Jag har samma åsikt. Har inte varit medlem på många år med samma motivering som Leffe. Den dagen styrelsen börjar fungera på så sätt att jag känner att föreningen är till för mig och inte en klubb för inbördes beundran, den dagen bli jag medlem igen.

Hasse (ex. DL7) www.radioshack.se
 
Ja snacka om fiasko artad cirkus! nu sitter vi lungt o ser på för alldeles säkert kommer det mera! sist jag sa det så rullades webmaster historian igång så nu får vi se vad nästa blir.
 
Fråga till TAF:
Fick du det där på mejl eller har du citerat från ett telefonsamtal?
SM5DXV Sture
 
Fråga till AIG:
Hade tjänstemannen på PTS kunnat hamna i klistret pga av ditt referat? Tycker du nu i eftehand att det kanske var rätt av ordföranden att stoppa ditt referat? (Eller är det samma referat du gör nu på SM0-sidan?)
Men du har ju också skrivit att det inte var pga detta du avgick... varifrån kom den virulenta diatriben?
 
Oavsett vem som tolkat fel eller vad som än hänt är det synd att man inte kan hålla sams inom en ideell förening och att man inte lyckas få till smidiga kontakter med den reglerande myndigheten.

Jag skulle verkligen inte vilja vara i den förtroendevaldes kläder som så småningom behöver återuppta kontakten med PTS när andra amatörradiorelaterade ärenden skall tas upp.
 
SM6GXV said:
Oavsett vem som tolkat fel eller vad som än hänt är det synd att man inte kan hålla sams inom en ideell förening och att man inte lyckas få till smidiga kontakter med den reglerande myndigheten.

Jag skulle verkligen inte vilja vara i den förtroendevaldes kläder som så småningom behöver återuppta kontakten med PTS när andra amatörradiorelaterade ärenden skall tas upp.

ALLA diktaturer slutar förr eller senare i totalt kaos. Det visar historien hur många gånger som helst. När folket ställs åt sidan för makten kan man som makthungrig aldrig i längden hålla detta folk på mattan.

Jag tror också att det blir problem med PTS. Inte på samma sätt som förra gången SSA hade kommunikationsproblem med dåvarande Televerket. Efter avregleringen har vi ju i princip ingenting mer att förhandla om, som jag ser det. Myndigheten har ju avskaffat i stort sett hela det reglemente man tidigare beskar amatörradiohobbyn med.

Jag skulle, om jag var styrelsemedlem, vara mer oroad inför det årsmöte inom föreningen som står för dörren. Frågan om förtroende för styrelsen under verksamhetsåret kommer säkert upp. Undrar om det kan bli så att styrelsen inte får något förtroende. Isåfall har frågan lösts på ett enkelt sätt. Det händer mycket sällan att en styrelse inte beviljas ansvarsfrihet men i detta fallet verkar det vara befogat. Möjligheten finns också, i det fall man anser att styrelsens majoritet skött sig, att icke bevilja ansvarsfrihet för enskild/enskilda styrelsemedlemmar. Detta är en fråga för revisorerna i första hand, men när frågan om ansvarsfrihet kommer upp på dagordningen har de närvarande medlemmarna möjlighet att köra över revisorerna i det fall dessa revisorer föreslår ansvarsfrihet. Såvitt jag kan erinra mig har det aldrig hänt att en styrelse eller en enskild styrelsemedlem i SSA drabbats av ett icke förtroende. Med tanke på hur man behandlat Teemu WKA, hur man handlagt hemside problematiken i stort och nu senast detta med 1 april så finns det faktiskt anledning att rikta så kraftig kritik mot styrelsens agerande att detta icke förtroende bör och skall utdelas, tycker jag.

Hasse (ex. DL7) www.radioshack.se
 
Last edited:
Jag kan inte utan instämma! framförallt är det viktigt ifall man överhuvudtaget skall fundera på att locka till sig nya medlemmar.Ingen köper väl en så pass dyr "produkt" under rådande omständighet.Bara för att vara med i en rikstäckande intresseorganisation.
 
sm5dxv said:
Jaha, TAF, grönare ljus än så kan man aldrig få från en chefsjurist! Kör!

STOPP OCH BELÄGG!

Beslutet blir inte OFFICIELLT förrän förvaltningslagen sagt sitt. Risken finns fortfarande att det kan bli en massa tråkigheter om man kör igång innan detta INOFFICIELLA beslut har blivit stadfäst. Med tanke på alla de turer som nu gjorts i detta ärende skulle jag vara mycket försiktig med olika påståenden och åsikter som kommit från PTS och SSA. För att vara på den säkra sidan skulle jag vänta tills jag fått ett besked i min brevlåda om att min CEPT-2 blivit ordentligt infört i PTS register som Klass 1.

Hasse (ex. DL7) www.radioshack.se
 
Vad i förvaltningslagen tänker du på, Hasse? Kap-paragraf? Mer specifikt? Behövs det en särskild tolkning? Vem gör den?

Dessutom, är det ju så att både Per Kjellin och nu chefsjuristen "signalerar":
"Var inte dumma!
Använd ditt eget huvud!
Kör!
Ingen tar skada av det!
Tre veckor hit eller dit spelar ingen roll!
Beslutet om vad staten (som representant för svenska folket) vill är solklart!

Kom ihåg Kants svar på frågan "Vad är upplysning?": "Hav mod att göra bruk att ditt eget förnuft!"

Eller ingenjören och filosofen Wittgensteins: "Våra regler lämnar bakdörrar öppna! Vi behöver också exempel ..."

SL
 
Back
Top