Man blir litet nostalgisk då man läser alla historier om oranga bilar och annat som gjorde en knäsvag. Kommer ihåg ett tillfälle då jag fått B-certifikat och fick använda 75 W inmatad effekt. Satt i en pileup på 20 meter CW med min IC-701 och lyckades inte komma igenom... Började tänja litet på gränserna och till slut slog effektmätaren i botten - dvs 100 W uteffekt. DX:t svarade och lyckan var total... tills dess att jag blickade ut genom fönstret... och till ve och fasa fick se Televerkets stora pejlpil i sakta mak köra förbi 300 meter från mitt QTH.
Radion slogs av omedelbart och det blev inte fler QRO-kontakter den dagen... och förmodligen inte dan efter heller
Det är nog inte så konstigt att det finns kulturkrockar mellan oss gråhåriga amatörer med minnen från denna tid... och dagens moderna amatörer som fick 1 kW biljetten direkt. Dessutom tror jag att dagens amatörer inte är lika rädda för att vara flexibla med denna effekt, utan det verkar ju vara helt i sin ordning att till och med berätta i etern om hur många kW man kör utöver den tillåtna.'
Ja... det kanske var mer nervöst förr... men det fostrade oss nog till att åtminstone tänka ett par gånger innan vi gick över gränserna
73 de LRR, Mats
Radion slogs av omedelbart och det blev inte fler QRO-kontakter den dagen... och förmodligen inte dan efter heller
Det är nog inte så konstigt att det finns kulturkrockar mellan oss gråhåriga amatörer med minnen från denna tid... och dagens moderna amatörer som fick 1 kW biljetten direkt. Dessutom tror jag att dagens amatörer inte är lika rädda för att vara flexibla med denna effekt, utan det verkar ju vara helt i sin ordning att till och med berätta i etern om hur många kW man kör utöver den tillåtna.'
Ja... det kanske var mer nervöst förr... men det fostrade oss nog till att åtminstone tänka ett par gånger innan vi gick över gränserna
73 de LRR, Mats