Tråkigt att Sveriges Radio upphör med mellan- och kortvåg

Nedläggningen strider mot gällande Public Service Avtal

I mitt inlägg #45 daterat 2010-08-14, berättade jag att jag skrivit till kulturministern med undran om utlandssändningarna på AM tidigare var ett obligatoriskt krav i Sveriges Radios sändningstillstånd och i så fall när omformulerades tillståndet från krav till medgivande till rätt att sända och varför gjordes detta?

Jag fick ett svar den 15 september från Martin Persson som arbetar med frågor om radio och tv i allmänhetens tjänst på Kulturdepartementet och han fick därför i uppdrag att svara mig.

Han skriver att ”Sveriges Radio (SR) är ett självständigt aktiebolag vars verksamhet regering och riksdag styr endast på en övergripande nivå genom sändningstillstånd och anslagsvillkor.”

Han skriver vidare att:
”Det finns dock ingen bestämmelse i sändningstillståndet som säger att sändningarna måste ske på ett visst sätt.”

Men det gör det faktiskt. I sändningstillståndet står det i § 5 att sändningarna skall vara analoga såväl för de nationella som för de internationella sändningarna. Detta innebär tillstånd för analoga sändningar på FM/KV/MV/LV. Det är därför de digitala DAB sändningarna regleras i ett separat kompletterande sändningstillstånd och Internetdistribution regleras inte av regeringen och är så klart inte analog utsändningsteknik.

Mer från Martin Perssons svar:
”I propositionen Viktigare än någonsin! Radio och TV i allmänhetens tjänst 2007-2012 (prop.2005/06:112) uttalade den förra regeringen att det är viktigt att SR kan anpassa verksamheten efter den tekniska utveckling som sker och som bl.a. medger nya distributionssätt av SR:s programverksamhet.”

Närvaro i den globala etern anser SR:s ledning inte längre vara nödvändig för att få licensmedel till de internationella sändningarna. Det framgår inte tydligt i Martin Perssons svar, men det är Internetdistribution man tyder i texten ”det är viktigt att SR kan anpassa verksamheten efter den tekniska utveckling som sker och som bl.a. medger nya distributionssätt av SR:s programverksamhet” enligt proposition från 2005/6. Det är också det Elle-Kari Höjeberg som är kanalansvarig för P2 och Sveriges Radios kort- och mellanvågssändningar säger i en intervju:

– Vi ser det som att vi står i ett vägskäl där vi har en gammal form för distribution, kort och mellanvåg, och en ny som är via Internet.

Man blir förvånad när det visar sig att Sveriges Radios ledning inte riktigt förstår vad radio innebär. Radio är trådlös överföring av information med hjälp av elektromagnetiska vågor. Nu får man väl byta efternamn på firman, men Sveriges Strömning låter väl inget vidare?

Martin Persson refererar till propositionen daterad Mars 2006 och det är denna som i dagligt tal kallas Public Serviceavtalet. Proposition följer ett betänkande från en parlamentariskt sammansatt kommitté med uppdrag att ta fram ett underlag om de villkor som skall gälla för public service 2007–2012. Det var en parlamentarisk utredning där alla sju riksdagspartierna var representerade. På detta Public Serviceavtal skakade riksdagens partier hand och fastställde spelreglerna för radio och tv för dessa år. Som alltid fanns en tyst överenskommelse. Oavsett valutgång skall avtalet ligga fast.

Enligt texten är alla överens om att Sveriges Radios utlandsprogram distribueras över:

A) Kortvåg
B) Mellanvåg
C) Satellit
D) Internet
E) FM-nät i andra länder​

Enligt texten var man överens om att utlandssändningarna fungerar väl och det skall inte ske någon förändring. Det betyder att inget av dessa distributionssätt skall avbrytas eller bytas ut med något annat fram till och med 2012. Texten i avtalet säger också att om det utvecklas nya distributionssätt är det viktigt att SR anpassar sig till detta. Internetdistribution är inte något nytt distributionssätt, det var enligt avtalet redan ett existerande distributionssätt. Riksdagens vilja var att Sveriges Radio skulle anpassa verksamheten efter teknikutvecklingen och till ett nytt digitalt sätt att distribuera radio på frekvenser under 30 MHz Digital Radio Mondial [DRM30].

Det som hänt visar att systemet inte fungerar. Riksdagen lägger ner stor möda på att utreda och komma överens och man fastställer vad som ska gälla för public service en tid framåt. Men efter halva tiden bryter en av aktörerna (SR) spelreglerna.

En annan aspekt på detta är Radio- och TV-avgiften, med vilken public service finansieras. Det innebär att vi har betalat för att få programmen distribuerade till våra mottagare. Internetströmning är ett bra men ett frivilligt komplement till detta ifall lyssnaren är beredd att ytterliggare en gång betala för distributionen till Internet och mobiloperatörer. Detta är ett fritt val för lyssnaren. Det är diskutabelt och något helt nytt när Sveriges Radio nu stänger av radiodistributionen som är licensfinansierad och lyssnaren tvingas över till nätet och får ytterligare kostnader.

Allmänt sett tror jag att det är svårt för radion att konkurrera med TV på Internet där båda medierna har exakt samma förutsättningar. Den som har anslutning till nätet väljer TV i första hand. Radions stora tillgång i detta fall är att det finns där man själv befinner sig och utan lokal infrastruktur. Man kan i princip befinna sig ute i en öde djungel eller på en öppen ocean och dra ut antennen på sin lilla radio och få informationen hemifrån. Detta är helt oöverträffat och det kommer att förbli så.


I stycket 9.8 på sidan 64 i propositionen 2005/06:112 som Martin Persson hänvisar till är detta skrivit angående Sveriges Radios utlandssändningar:

public10.gif
 
Tack Håkan för att du delar med dig!

CITAT:
I sändningstillståndet står det i § 5 att sändningarna skall vara analoga såväl för de nationella som för de internationella sändningarna. Detta innebär tillstånd för analoga sändningar på FM/KV/MV/LV. Det är därför de digitala DAB sändningarna regleras i ett separat kompletterande sändningstillstånd och Internetdistribution regleras inte av regeringen och är så klart inte analog utsändningsteknik.

Nytt namn på SR?
Sveriges Trådradio. :cool:
 
Tja, nu undra jag vem av er som tänker anmäla SR för att bryta mot avtalet med staten? ;)
Några frågor.
1
Vem påstår att Digital Radio Mondial inte funkar?
SR har inte gjort några riktiga tester. Kom inte och säg att den testen som Teracom gjorde med en 1Kwatt sändare var en test. SR vill aldrig testa DRM.

2
Var står det att SR inte får lägga ner KW och MW? När jag nagelfar texten så säger den bara att SR får. Inte att SR måste.

3.
Vilken täcknings område har KW/MW i mot Internet tror ni?
Kan man bevisa att färre lyssnare nås via Internet än med KW/MW?

4.
Är ni medvetna om att hela Radio Sweden läggs ner?

Som ni alla ser står det SR fritt att bestämma vilka sätt man når sina lyssnare. Ni kommer aldrig att få departementen att diskutera teknik.
Regeringarna i många länder är ganska trötta på public service bolagen som hela tiden ropat på DAB(+). En flopp som kosta ca 500 miljoner kr bara i Sverige.

73 de SM0LRU/Kenta
 
... Kan man bevisa att färre lyssnare nås via Internet än med KW/MW? ...
Nej, men man tappar alla dem man inte på länge kommer att kunna nå via internet. Det är tydligt att de inte anses vara tillräckligt många eller (tillspetsat) tillräckligt viktiga för att motivera fortsatta radiosändningar.

/ Göstha
 
Kenta; du får ta ett snack med SR bossen Svekfors. Han håller med mig enligt vad Sveriges Radio skriver här om Internet/IP distribution

"Nackdelen är att en stor del av kostnaden för distribution flyttas över till lyssnarna. Vi får en form av betalradio. Sveriges Radio och public serviceradion kommer att kosta pengar, och blir endast tillgängligt för dem som kan och vill betala."

"stor del av kostnaden för distribution flyttas över till lyssnarna" => som redan betalt för detta via mottagaravgiften precis som jag skrev.

"Internet är ett viktigt kompletterande medium för Sveriges Radio, men det är inget alternativ som rundradio (broadcasting)."
 
Last edited:
"... det kostar pengar för sändningsföretaget varje gång någon lyssnar på strömmande radio via Internet. Det innebär att ju fler som lyssnar på en radiostation, desto mer pengar kostar det för sändarföretaget. Dessutom finns med Internet en begränsning i hur många som kan lyssna samtidigt på en sändning. Sveriges Radio kan via Internet idag ha maximalt 1 250 samtidiga lyssnare - att jämföra med det obegränsade antalet miljoner som kan lyssna på en vanlig radiosändning, analog eller digital.

Internet är ett viktigt kompletterande medium för Sveriges Radio, men det är inget alternativ som rundradio (broadcasting).
"

Likväl utesluter Sveriges Radio "det obegränsade antalet miljoner" potentiella radiolyssnare i utlandet från möjligheten att lyssna. Den lilla skvätten väl bemedlade som kan lyssna via internet anses viktigare. Vem har gett SR rätten att så flagrant diskriminera lyssnare utifrån tekniska och ekonomiska möjligheter?

/ Göstha
 
om man nu 1990 investerades 46MSEK (enligt wiki) för att modernisera för 3x500kW, gjordes väl en 17% besparing på elnotan ijfm en äldre 500kW sändare.
varje sån där 500kW vill ha 1053kVA (400V/3fas/1521Ampere)
Med en ny DRM sändare så blir det kanske 10%+ i besparing på elräkningen ijfm sändarna från 1990 + investeringen av nya digitala sändare.

om man jämför businesscasen internet vs shortwave för att nå lyssnare utomlands lär det krävas politik för att en styrelse ska gå med på såna affärer...

http://www.grassvalley.com/assets/media/2098/tsw_2500d_v3.1.pdf
 
Last edited:
"... Sveriges Radio kan via Internet idag ha maximalt 1 250 samtidiga lyssnare - att jämföra med det obegränsade antalet miljoner som kan lyssna på en vanlig radiosändning, analog eller digital.

Vad är det för skitsnack?:eek: Jag har varit med om att SR har haft över 35000 samtidiga lyssnare för många år sedan. Något är fel. Jag tar upp det internt.
Sedan finns det något som heter multicast.
(lite senare)
Hur man ljuger med statestik.
SR har ca 50 Kanaler, om man gör 1250 * 50 = 62 500
så kommer man till det tak som just nu råder.
Fast webblyssnadet går ner.
http://www.onair.nu/news/newsitem.asp?id=4154
Det ser man längst ner på denna sidan.
 
Last edited:
SM0NCL skrev: varje sån där 500kW vill ha 1053kVA (400V/3fas/1521Ampere)
Enligt databladet i länken du gav är "Overall Efficiency" typiskt mer än 77% i Analog AM DSB:A3E. Men det finns något som betecknas DCC = "dynamic carrier control" som utvecklades av Brown Boveri och som användes i Hörby. Två tredjedelar av energin i AM förbrukas i bärvågen, men med dynamisk bärvåg (DCC) uppnår man en cirka 20% besparing utan att försämra prestanda. Det innebär att ineffekten ungefär motsvarar uteffekten. Uteffekten är variabel och nästan alla sändningar var på 350kW.

Priset en krona kilowatten är nog nära sanningen, så sändningarna kostade 350 kronor i timmen i elström.

Man bör väl sätta kostnaden i förhållande till täckningsområdet och som ett exempel täckte en sändning på 6 MHz kvällstid typiskt Europa, Mellanöstern samt Afrika.
 
"... Sveriges Radio kan via Internet idag ha maximalt 1 250 samtidiga lyssnare - att jämföra med det obegränsade antalet miljoner som kan lyssna på en vanlig radiosändning, analog eller digital. "

Vad är det för skitsnack?:eek: Jag har varit med om att SR har haft över 35000 samtidiga lyssnare för många år sedan. Något är fel. Jag tar upp det internt.
Sedan finns det något som heter multicast.
(lite senare)
Hur man ljuger med statestik.
SR har ca 50 Kanaler, om man gör 1250 * 50 = 62 500
så kommer man till det tak som just nu råder.
Fast webblyssnadet går ner.
OnAir.nu | NYA LYSSNARSIFFROR - Sifo IV-10
Det ser man längst ner på denna sidan.
För allmän kännedom var det alltså inte jag som stod för "skitsnacket". Det var ett citat från sverigesradio.se. Jag förstår SM0LRU:s upprördhet.

/ Göstha
 
Jasså
Men det bor massa skattesmitare utomlands ,varför skall de ha allt gratis . Nej utlandsvenskar betala inte mer än rätt . Propagandan kan andra radiostationer stå för 73 Lennart
 
Enligt databladet i länken du gav är "Overall Efficiency" typiskt mer än 77% i Analog AM DSB:A3E. Men det finns något som betecknas DCC = "dynamic carrier control" som utvecklades av Brown Boveri och som användes i Hörby. Två tredjedelar av energin i AM förbrukas i bärvågen, men med dynamisk bärvåg (DCC) uppnår man en cirka 20% besparing utan att försämra prestanda. Det innebär att ineffekten ungefär motsvarar uteffekten. Uteffekten är variabel och nästan alla sändningar var på 350kW.

Priset en krona kilowatten är nog nära sanningen, så sändningarna kostade 350 kronor i timmen i elström.

Man bör väl sätta kostnaden i förhållande till täckningsområdet och som ett exempel täckte en sändning på 6 MHz kvällstid typiskt Europa, Mellanöstern samt Afrika.

OK - då verkar verkningsgraden RFwatt/elkW vara maximerad och blir inte bättre med DRMmaskiner ?

om man reflekterar på elpriserna, med lite radioreklamspottar så kan man täcka för kostnaden för varje eltimme med råge - även ett företag skulle få den budgeten att gå ihop - då kvarstår underhållet för siterna. dvs skillnad mellan nedläggning och inte nedläggning.
Det kanske finns nån klausul om krav på reklamfri radio...
 
Last edited:
Dagens beslutsfattare och politiker är för unga för att inse radions stora betydelse under kalla krigets och 2:a världskrigets dagar. Dessa förlitar sig också helt och hållet på att Internet, telekomsatelliter och GPS-system under alla omständigheter kommer att fungera i alla krislägen trots att Sverige inte har suveränitet över dessa kommunikationssystem.
//QRP
 
Jag lyssnar regelbundet på Deutsche Rundfunk, BBC och tidigare på de norska, danska och finska (på svenska) utsändningarna. Detta för att få en känsla för vad som händer i omvärlden utan svenskt filter. Lämpligt tillfälle är när man sitter i bilen och inte kan göra så mycket annat. Det måste väl vara av godo att folk är medvetna om vad som pågår i omvärlden inklusive att människor utanför Sverige vet vad som pågår här. Jag skickar inga lyssnarrapporter så jag finns inte i någon statistik. Det måste finnas massor med människor som gör likadant.
 
Jasså
Men det bor massa skattesmitare utomlands ,varför skall de ha allt gratis . Nej utlandsvenskar betala inte mer än rätt . Propagandan kan andra radiostationer stå för 73 Lennart

Sveriges Radio betalas inte via skatten och den är licens fri.
Du betalar för att du har en TV men inte för att du har en radio
 
Kenta; du skrev: "Var står det att SR inte får lägga ner KW och MW? När jag nagelfar texten så säger den bara att SR får. Inte att SR måste."

Vilken text har du nagelfarit?

Meningen som Martin Persson på Kulturdepartementet refererar till ”det är viktigt att SR kan anpassa verksamheten efter den tekniska utveckling som sker och som bl.a. medger nya distributionssätt av SR:s programverksamhet” är taget ur public service avtalet. Han om någon bör väl veta att detta är formuleringen i avtalet som nu plötsligt motiverar nedläggningen i förtid. Men det står inte att ett nytt distributionssätt skall ersätta något befintligt distributionssätt.

Som jag skrev är Internetdistribution inte något nytt distributionssätt som den tekniska utvecklingen gjort möjlig under avtalets gång. Så detta är inte vad som menas med formuleringen. Det är digital distribution det handlar om och som var på tapeten då.

Som det står i samma stycke i avtalet (som Martin Persson refererade till) distribuerades Sveriges Radios utlandsprogram vid denna tid över:

A) Kortvåg
B) Mellanvåg
C) Satellit
D) Internet
E) FM-nät i andra länder​

Så Internetdistribution är inte något nyutvecklat distributionssätt, det användes redan sedan år tillbaka. Det står ju helt klart i avtalet att utlandssändningarna har en viktig funktion, verksamheten fungerar väl och regeringen föreslår ingen förändring av inriktningen som verksamheten hade då med kort och mellanvågs distribution fram t.o.m. 2012.

På detta Public Serviceavtal skakade riksdagens partier hand och fastställde spelreglerna för radio och tv i allmänhetens tjänst för innevarande år och två år framåt i tiden. Lagt kort ligger.
 
Last edited:
A) Kortvåg
B) Mellanvåg
C) Satellit
D) Internet
E) FM-nät i andra länder​

Så Internetdistribution är inte något nyutvecklat distributionssätt, det användes redan sedan år tillbaka. Det står ju helt klart i avtalet att utlandssändningarna har en viktig funktion, verksamheten fungerar väl och regeringen föreslår ingen förändring av inriktningen som verksamheten hade då med kort och mellanvågs distribution fram t.o.m. 2012.

På detta Public Serviceavtal skakade riksdagens partier hand och fastställde spelreglerna för radio och tv i allmänhetens tjänst för innevarande år och två år framåt i tiden. Lagt kort ligger.

Inge i riksdagen kommer att anklaga SR för att lägga ner KW:en
SR har mycket fria händer att agera och om det är någon som skall styra SR så är det styrelsen. Frågan har dragit i styrelsen och då har ju politikerna sagt sitt eller hur?
Om ni tror att SR bryter mot avtalet så anmäl SR till RTTV.se
Det kan aldrig skada att få frågan prövad.

Det kommer ett nytt avtal i vår. Vad som kommer att stå i det vet jag inte. Troligen kommer det inte stå någon om att SR måste sända på KW.

Jag har inget i mot att SR sänder på KW/MW men efter som NRK, DR och YLE har stängt sina sändare så leker SR följa John.

73 de SM0LRU/Kenta
 
Back
Top