varför?

Alltihop är avregleringens fel, Roy!
När t.o.m. radioamatörer har blivit kaxiga och bråkar med varandra om de mest självklara saker är det något som inte stämmer...
 
Gesellschaft fur Sport und Technik

Gesellschaft fur Sport und Technik var motsvarigheten till
FRO i DDR. Radioamatörer där var tvungna att tillhöra GST.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Vilken avreglering? Jag var på bilprovningen idag och den skall ju avregleras, och blir då som i Finland tre ggr så dyr.
Amatörradio är väl väldigt reglerad. Dock färre och färre som rent prakktiskt låter sig regleras.
Starka krafter vill reglera mer.
Och frågan är då om vi skall kunna leva fria och oregelrade eller låta oss vara reglerade i en fålla?

Men ändå, vi har fantastiska priverlegier att få nyttja alla dessa frekvenser som "tillhör staten", gratis till och med, det bör vi vara rädda om, livrädda.

Faktum är att jag tror inte att de som bestämmer om vi fritt skall kunna få låna, eller bara nyttja, alla dessa frekvenser bryr sig ett enda dugg om vad vi kan eller inte kan.
Pengar och andra intressen kommer att styra över alltihopa likt moder (ej trafiksätt) sol lyser över oss allihopa. Spelar ingen roll om alla radioamatörer är proffesiorer inom matarledningsteknik eller ytmonteringsteknik, ej heller experter på eleketronrör.
Det begriper ändå inte lagstiftare och politiker.

Bättre vore att skapa några frekvenser där det bara talas teknik så att bara de som kan saker och bygger vågar vara med. Efter några tio0tals år av evolution dör trafiken med okunnighet ut av sig själv. Men å andra sidan sänder dessa bara i konstantenner och lyssnar på signalgeneratorer...
Bara att lämna ifrån oss banden.
Vem vill ha kortvågen tro?

de
Roy
 
Det är nog inte så många så kallade riktiga radioamatörer som bygger själva är nog en allt mer krympande skara och kommer säkert så att förbli.

För att hobbyn skall finnas kvar behövs nog nytänk och inte bakåtsträvande !
 
Men vad är så hemskt och bakåtsträvande i att vilja verka för att säkerställa att vi får behålla våra privilegier även i framtiden Christer5?

Det är ju inget mer märkligt än att underhålla taket på huset så att det inte börjar läcka eller vidarutbilda sig på jobbet för att inte riskera att bli arbetslös eller omplacerad på arbetsuppgifter som matchar utbildningen och kompetensen.

/Bengt
 
Ja framtiden ser dyster ut på många sätt och det gäller att försöka klamra sig fast så gott det går. Några vidarutbildar sig på egen bekostnad och jobbar hårt för att komma framåt medan andra mest gnäller för att de inte erbjuds jobb.

Men du skriver "För att hobbyn skall finnas kvar behövs nog nytänk..."

Och hur har du tänkt att ett nytänk skulle kunna formuleras?

Är du en av de som är aktiv inom klubbarna och hjälper till som kursledare eller håller i andra aktiviteter som syftar till att värva nya radioamatörer eller få igång befintliga?

Berätta mer och argumentera för din sak.

/Bengt
 
Det är nog inte så många så kallade riktiga radioamatörer som bygger själva är nog en allt mer krympande skara och kommer säkert så att förbli.

För att hobbyn skall finnas kvar behövs nog nytänk och inte bakåtsträvande !

Man kan även ställa sig frågan om vad som definierar en hobby, kärnan eller ett större antal som gör något annat...

Personligen är jag hellre ett litet antal utövare med en klar definierad kärna och till den en hårt knuten och internationellt väl förankrad kunskapsnivå än att ha "allt åt alla utan krav" -varianten.

Återigen kan man ställa sig frågan till er som ser kunskap som något som gör ont, var gör det ont och vad är det som ter sig så farligt med kunskapskrav?
 
Återigen kan man ställa sig frågan till er som ser kunskap som något som gör ont, var gör det ont och vad är det som ter sig så farligt med kunskapskrav?

Jag tror nog inte att det är någon i den här tråden som egentligen och på allvar ser kunskap som något som gör ont eller är särskilt tungt att bära.

Jag ser likheter med samhället i övrigt,
det skall vara effektivt, on-demand, billigt och roligt
det får inte vara långsamt, ineffektivt, tråkigt eller nötande.
 
Jag tror nog inte att det är någon i den här tråden som egentligen och på allvar ser kunskap som något som gör ont eller är särskilt tungt att bära.

Jag ser likheter med samhället i övrigt,
det skall vara effektivt, on-demand, billigt och roligt
det får inte vara långsamt, ineffektivt, tråkigt eller nötande.

Att skaffa sig gedigna kunskaper är alltid en långsam process som ibland kan vara ganska tråkig. Alltså är det ganska "omodernt" att lära sig något grundligt.

Jag har ett ganska roligt exempel:
Jag har spelat elgitarr i många år, och har spelat på ganska många tillställningar. Allt från bröllop till raggarträffar till festivaler.
Vid några tillfällen har jag blivit kontaktad av killar som tyckt att det verkar häftigt att hoppa omkring på scen och riva av ett ylande solo.
De har köpt gitarr och förstärkare, men inte fått det att låta något vidare.
- Öva någon timme varje dag i 3-4 år så skall du nog se att det blir bättre, blir min kommentar.
Det resulterar i att de omedelbart säljer utrustningen. Att jobba så mycket för att nå ett mål anses som helt orimligt. Samtidigt finns det vissa som övar flera timmar om dagen år efter år.

Har man intresset så ser man till att nå målet. Har man inte intresset så skall ägna sig åt något annat.
 
Inom skolväsendet har man något som kallas Nationella prov.
På så vis kan man "mäta" resultatet av något.
Utan att behöva tro, gissaningar, myter, föreställningar och godtycke.

Genom att införa nationella prov inom amatörradion kan man få fram fakta. Och vi slipper sitta och debattera godtycke, tro, myter och föreställningar.

Man kunde köra en årgång radioamatörer per år och på det viset gå lagom fort fram. Ordinarie provförättare kan då jobba med proven.
Efter 50 år bör man ha en ganska god bild av kunskapsnivån bland de flesta åldersklasser av radioamatörer.

Med en såan faktabas kan man sedan ta ställning till vad som behöve göras.

En "final solution" som gör att vi slipper spekulera.


Hur man formulerar de nationella proven för amatörradio på ett hållbart sätt är en annan fråga, och debatten kan flyttas till det problemet. Inköp av konsulttjänster är en metod, då blir det helt opartiskt, kunskapsfritt och grundat på expertis. dessutom kunde denna expertis undersöka PTS:s syn i saken, dvs om de säljer frekvenser om radioamatörer kan för lite, eller om radioamatörer har en kunskap "lagom" för att få behålla frekvenserna.

de
FPD
 
Inom flera tillståndspliktiga hobbyutövanden blir det numera tidsbegränsade tillstånd, exempelvis måste en pistolskytt som tävlar visa att man är tävlingsmässig med att skjuta en "guldmedalj" vart femte år, annars dras tillståndet in. Liknande finns för olika tävlingslicenser inom sport och idrott.

Motsvarande skulle vara att alla skriver om sitt kunskapsbevis för amatörradio vart 5 - 10 år. Det prov man då skriver är det som är uppdaterat med ny teknik, samtidigt som gammal teknik som inte används fasas ut från provet.

När det gäller amatörradion är det ett mycket relevant tänkande då teknikutvecklingen är betydande och kunskapen när det gäller nya lagar och EMC-bestämmelser behöver hållas uppdaterad och det är relevant att även de som tidigare provat gör ett förnyat prov.

Men de som tycker att "det är jobbigt att kunna något" lär skrika högt i förtvivlan för ett liknande tänkande...
 
"Motsvarande skulle vara att alla skriver om sitt kunskapsbevis för amatörradio vart 5 - 10 år. Det prov man då skriver är det som är uppdaterat med ny teknik, samtidigt som gammal teknik som inte används fasas ut från provet."

Ett strålande förslag.
 
Ett strålande förslag.

Vet inte om jag tycker det är så strålande, ingen pistolskytt tycker att 5-årsbegränsningen är särdeles lyckad och den medför dessutom en massa administrativa kostnader för polismyndigheterna landet över.

Vem skulle sköta administartionen av våra eventuella 5-årslicenser?
SSA???
 
SM0AOM!
Du är ett föredöme och en enorm tillgång när det gäller teknikvetenskap. Jag har fått svar på många frågor och funderingar tack vare dig och ett antal andra teknikkunniga amatörer.
Men du verkar ta lätt på det vetenskapliga när det gäller kunskap om människor och människors samspel. Det senaste är påståendet att ungdomar tycker att det är finare att bli programledare i förnedrings-TV än att utbilda sig till civilingenjör. När du skriver ”tydligen” kan man i bästa fall tolka det som att du menar någon sorts gissning. Jag tror du hakat på eller försöker utnyttja någon slags vandringsmyt, i syfte att få stöd er kampanj.
En annan åsikt om samhällsutveckling du framför gång på gång är den ångestladdade versionen om amatörradions död. Sambandet mellan nya radioamatörers låga kunskapsnivå och myndigheternas ovilja att upplåta frekvensspektra, är bara en gissning det också. Inom många andra områden har vi sett en utveckling från professionalism till hobbyverksamhet. Fritidsfisket omsätter mer än yrkesfisket. Snart omsätter balkongodlandet mer än det grönskaksodlande som sker i det professionella jordbruket. Det finns ett spänningsfält mellan nytta och nöje, där betydelsen av nöje växer i värde. Jag tror vi kommer att ha kvar gröna områden, både i stadsmiljöer och i frekvensspektra. Det är glädjen av nyttjandet som kommer att avgöra tillgängligheten.
mvh SM5DXV Sture
 
Vad som framgår av flera svar är att det är en elit med mycket tekniska kunskaper som skall vara radioamatör även i framtiden.

Om det är så kommer denna så kallade hobby att dö ut,men så blir det med största sannolikhet inte nya vindar kommer att råda.

Annars är det ute med radioamatörerna.
 
Jag grundar mina åsikter dels på att jag med viss regelbundenhet umgås med de som är engagerade i teknisk högskoleutbildning.

Det har under de senaste decennierna blivit allt svårare att rekrytera ungdomar med tekniskt intresse.

Dels att jag yrkesmässigt sysslar med bl.a. spektrumfrågor och därmed
ser dessa frågor s.a.s. inifrån.

Jag har dock aldrig påstått att det finns en direkt korrelation mellan amatörernas kunskapsnivå och viljan att upplåta frekvensband.
Denna är istället primärt kopplad till marknadsvärdet på spektrum,
och det är naivt att tro att myndigheterna kommer att vilja upplåta dyrbart frekvensutrymme på längre sikt till hobbyverksamheter utan vederlag.
Denna inställning försvann med det kalla kriget.

Däremot är jag övertygad om att en högre kompetensnivå förbättrar framtidsutsikterna på medellång sikt, helt enkelt därför att radioamatörer med högre kompetens är mer självgående och riskerar i mindre utsträckning att orsaka störningar hos antingen allmänheten eller för betalande radioanvändare.

Ju mindre besvär man orsakar för andra ju bättre.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Även om du har sant i dina kommentarer om högre utbildning så kommer det inte bli fler radioamatörer med större kunskaper, det går nog mot som i många andra sammanhang mot minsta motståndets lag det vill säga om det krävs för mycket så går man andra vägar.

Tyvärr !
 
Goda tekniska kunskaper behövs för att vara radioamatör. Hembyggen eller köpta saker har ingen betydelse. Vi kan köpa på radioaffärn i Karlstad, bygga eget, handla på nätet och plocka ihop en imponerande anläggning. Allt kan fritt kopplas ihop.

Minst lika viktigt som att apparater och antenner är bra är att de används med omdöme. En okunnig amatör ställer till med nyckelknäppar eller splatter och utsätter sin granne för höga fältstyrkor som stör apparater.

Alla borde tanka hem det där HAREC-dokumentet och läsa igenom det ordentligt och ta en funderare på varför kraven finns. Även om man aldrig någonsin bygger ett sändarslutsteg så måste man känna till vad som händer om det blir överstyrt. Olika antenners egenskaper och hur mycket effekt som skickas ut har betydelse för om det blir EMC-problem hos grannarna. Kraven finns inte utan anledning.

Börjar radioamatörer ställa till med bekymmer för andra radioanvändare och för sin omgivning dröjer det nog inte förrän diverse myndigheter ifrågasätter om de ska få fortsätta med nuvarande privilegier. Risken är då att vi bedöms ha för dåligt tekniskt kunnande och det slutar med att vi förpassas till typgodkända saker a'la PR-radio.
 
UKE skrev; "Alla borde tanka hem det där HAREC-dokumentet och läsa igenom det ordentligt och ta en funderare på varför kraven finns."
----

Ja det är helt riktigt allt som UKE skriver men det är tyvärr helt andra krav som tillämpas i Sverige trots att vissa påstår att det är exakt samma krav.

Det som bör göras är att först och främst harmonisera de svenska kraven mot HARCE och sedan säkerställa att provfrågebanken kompletteras så att den stämmer överens med bredd och djup.

När det är klart kan de som brinner för rekrytering och utbildning börja fundera på framtagning av lämpligt utbildningsmateriel, skriva ihop kursplaner och ge exempel på hur utbildningarna kan/bör läggas upp.

Det primära är alltså att se till att styrdokumenten hänger ihop och först när det arbetet är färdigt så är det dags att fokusera på individerna som önskar bli radioamatörer eller befintliga radioamatörer som kanske vill uppgradera från sin nuvarande novis-licens till en s k full licens - inte för att få ökade privilegier utan istället för att kvala in på den kompetensnivån som egentligen gäller.

Om, och jag säger om, vi hade varit garanterade att i all framtid få behålla våra unika privilegier och frekvensband utan krav på kunskaper eller motprestationer så skulle det inte behövas några prov alls. Då skulle det räcka med att den som önskar använda amatörradiosändare skriver under på ett papper där vederbörande tar fullt ansvare för vad radioanläggningen kan ställa till med. På så sätt får myndigheten någon att fakturera om störningar skulle uppstå som kräver en aktiv insats. Kanske samma sak kunde fungera för bilkörkort och för utbildningen i stort. Härmed intygar jag att jag kan framföra ett motorfordon och är väl utbildad. Skolan skulle spara mycket pengar och alla lärare och platschefer (rektorer) bli arbetslösa.

/Bengt
 
Last edited:
Back
Top