FPD skrev; "Man använder lådorna som ledare för RF, varvid dessa strålar. Idag krävs byggen där inte chassiet strålar för att kunna typgodkännas. Enklare utryckt, tro inte att det skärmar bara för att det är en snygg låda, även om den är försilvrad."
----
Hmmm. En skärmad låda strålar inte på utsidan bara för man byggt in något "strålande" inne i den. Dock är det viktigt att alla in- och utgående ledningar är filtrerade eller skärmade. I fallet Diplexen som SA7CNG byggt så är mekaniken sett utifrån helt korrekt utförd när det gäller grundkraven på skärmning. Vill man förbättra skärmningen ytterligare så gäller det att komplettera lådan med en ledande packning så att det blir ordentlig kontakt mot lådan. Nu är kontakten avhängig av de fyra skruvarna som man inte kan förlita sig på.
Du har rätt i dina kommentarer om jordplanets utseende där stora ytor förmodligen inte har kontakt med lådan i vilken koaxialkontakterna är monterade. Att enbart använda sig av några få jordpunkter som dessutom är ofördelaktigt placerade ger ibland upphov till oönskade resonansfenomen som kan göra att filtret inte går att trimma in hur man än försöker. Grundkrav 1 är att alla spolar och kondensatorer som går till jord ansluts med kortast möjliga ledare. Här talar vi om millimetrar precis som du skrev. Helst inte fler än två...
När det gäller plastlåda kontra metalllåda så får man hålla i minnet att alla komponenter har en viss "antenneffekt" som ökar ju större de är rent fysiskt. De små diplexerfiltren du nämner är till formatet pyttesmå och där använder man en tillverkningsteknik som gör att oönskad utstrålning blir liten och i många fall försumbar. Men i en diplexer som SA7CNG byggt är spolarna fysiskt stora och har därför en icke försumbar antenneffekt. Det betyder att de skulle stråla en hel del om han byggt filtret i en plastlåda. Samma problematik får man om jordplanet inte är styvt nog och strömvägarna från komponenterna till "riktig" jord i lådan är långt. Då riskerar man att hela kortet i sig kommer att stråla och det är oftast inte bra.
Om samma diplexfilter som SA7CNG byggt hade byggts med små ytmonterade komponenter (även spolarna) och mer kompakt så hade det säkerligen fungerat fint tillsammans med en plastlåda. Det är ju så det ser ut i många plastradioapparater där man designat för att klara EMC-kraven redan på kretskortsnivå för att slippa dyra och komplicerade skärmande kapslingar.
Ett effektivt byggsätt är att montera de tre koaxialkontakterna i locket i en långsmal kapsling. Den gemensamma kontakten i mitten och de två andra i resp ände. Hela filtret byggs sedan på insidan av locket. Då kommer de olika filtren att bli separerade och oönskad koppling från den ena branchen till den andra minimeras. Åtkomligheten blir god. Några skärmväggar behövs normal inte. Det skall utan några som helst problem gå att få tillräckligt hög port-port isolation ändå.
När jag kikar på kortet till filtret som SA7CNG byggt så är det första som slår mig att löd-paddarna har extremt stor yta vilket betyder höga strökapacitanser till jord som i sin tur innebär att filtret inte ser ut som på schemat. Någon föreslog att ställa kondensatorerna på högkant och endast använda kopparlaminatet som jordplan. Jo. det är en bra byggmetod rent elektriskt och också HF-mässigt. Fungerar utmärkt långt upp mikrovågsområdet och ger små förluster och små strökapacitanser och annat oönskat kan minimeras. Dock räcker den mekaniska hållfastheten i ytmonterade komponenter inte till för att hänga på stora grova spolar och vid första försöket att trimma induktansen i spolarna (trycka ihop och dra ut varven) så kommer det att bli avbrott i kondensatorerna. Bättre hade det gått med vanliga hålmonterade kondensatorer där benen även om de klipps korta ger en viss flexibilitet.
Men det är ett bra övningsprojekt och ger många erfarenheter och aha-upplevelser som sedan kan återanvändas i nästa bygge som lär bli mer genomtänkt och fungera bättre. Mina första filter som byggdes för si så där 45 år sedan såg ut ungefär som SA7CNG:s och de fungerade inte heller. Dock saknade jag både mätutrustning och kunskaper på den tiden så jag upptäckte sällan hur dåliga mina byggen var. Det mesta fungerar tillräckligt bra i praktiken ändå trots att de tekniskt sett var helkassa. Så är det...
/Bengt