VHF/UHF Diplexer

KBW:
VNWA3 kostar £ 399.60 + £ 15.30 tracked airmail shipping.
Sedan tillkommer kalibreringstillsatser ("open", "short", "load"). EQL har tidigare här tipsat om hur han gör sådana inkl. mätstickor av semirigid koax. Kostar inte många kronor om det inte redan finns i junkboxen.

VNWAn har i alla fall för mig tillfört en helt ny dimension till mätande. Bara en sådan trivialitet som att mäta hur en avkopplingskondensator beter sig vid olika frekvenser var en ögonöppnare. Mjukvaran är också mycket kompetent och supporten är utomordentligt bra.
 
Jo, men priset är lite avskräckande, i synnerhet nu när pundet närmar sig 12 Kr.

Får nog fortsätta med min miniVNA pro så länge - även om den bara går till 200 MHz.

Men visst det är underbart att kunna göra detaljstudier av komponenter med sin VNA
och EQL med flera är en stor kunskapskälla, vi tackar dem alla.
 
Jo, förvisso, men i första hand tänkte jag på dem som ännu inte har en nätverksanalysator, och i CNGs fall hade det nog varit ett bra hjälpmedel.
 
Jag har en "AV-CN400" av märket K-PO som ska klara 2m och 70cm. Jag är något tveksam till om den visar rätt på UHF. Med samma installation får jag SWR 1:1 på 2m och 1.7:1 på UHF(en X30-antenn)

Det hade varit väldigt trevligt med en nätverksanalysator, men det är utanför min budget just nu.

En ny UHF av märket Alinco är införskaffad på Limmared, denna kommer dock inte i närheten av någon diplexer av rena säkerhetsskäl. Den diplexer jag beställt visade sig vara märkt "duplexer" istället, en Comet CF416. Jag har förstått att duplexer och diplexer inte är samma sak. Dessutom verkar det som att det är dumt att lita på den angivna isolationen, så även denna skulle riskera att förstöra radion.

Det får bli en extranantenn på taket helt enkelt.
 
Last edited:
CNG: Du verkar bo i närheten av mig (känner vi varandra från elektronikforumet, förresten? jag är 'hcb' där). Du får gärna låna min VNWA ett tag, jag har ändå dåligt med tid förbyggeri just nu.
 
--------------------UHF-FILTER------------------------- MÄTARE------KONSTLAST
QRP TX (!)>
--------------------VHF-FILTER-------------------------KONSTLAST

Det var så jag gjorde och beskrev det hela i QTC. Observera LÄGSTA MÖJLIGA EFFEKT !
En handapparat är nog bästa alternativet. För mätning av 2m slingan, byt frekvens OCH
flytta mätaren till den filterutgången.

Att gå på med 25W direkt med oljusterade komponenter är lika med katastrof, frågan är bara hur stor...

OBS! Konstlast på båda utgångar är säkrast och viktiga av flera faktorer, t.ex om du förväxlar utgång
eller av misstag sänder på fel band. Jag har själv provat båda dessa varianter, men räddats av den låga effekten ;)

Om, vid låg effekt, ett filter är omöjligt att justera, dubbelkolla att spolarna blev rätt och att allt är
rätt kopplat ALTERNATIVT att du eldat upp nån konding med dina 25W. När du matar in 25W i
en helt oljusterad krets (ännu värre om du glömt konstlasten) kan strömmarna och spänningarna
i kondingarna hamna lång över vad dessa tål.

Slutligen, det går INTE att göra denna justering in i en antenn. Du MÅSTE ha en konstlast.
Att SWR:en visar hyffsat OK på antennen spelar ingen roll i sammanhanget, det tillkommer
an massa okända parametrar som koaxen, instrålad RF från antennen, övriga kablars kvalitet
och läckage, ev. skarvar etc. etc. Nä, en konstlast är ett måste, den avger ingen oönskad
strålning som kan påverka resultatet.

Synd på din motorola, men det var verkligen fel rig, fel uteffekt och fel genomförande av testet.
Dessutom med, så vitt jag förstod, ytterst tveksamma kablar. Vem vet, kanske filtret var felkopplat och
slutsteget fick sända in i kortslutning eller helt öppen krets (avbrott), vad vet jag ?

En låg effekt (typ 0,5-2W från en HT hade varit mycket bättre.

Lycka till med dina framtida försök !
 
Last edited:
Gammal konversation men rätt ämne.

Jag får tillgång till en Kenwood ”Duplexer for MA-700 Antenna" att använda med min IC-9700 som jag är rädd om.
Hur kan jag med mina relativt enkla grejer verifiera att jag inte får för mycket läckage in på den andra ingången ?
Jag har Bird 43 med 100E, 5C och 5D pluggar samt chinesisk ”oled digital RF power meter" -70 till +15 Dbm samt många 20 dB dämpare.
Hur många DBm kan man anse vara säkert. Typ 75W ut på 144.300 MHz ger X DBm på UHF och motsvarande 432.2 MHz ger Y DBm på VHF?
Jag tänkte köra med köra med dummy load istf antenn. / Tommy
 
Back
Top