--------------------UHF-FILTER------------------------- MÄTARE------KONSTLAST
QRP TX (!)>
--------------------VHF-FILTER-------------------------KONSTLAST
Det var så jag gjorde och beskrev det hela i QTC. Observera LÄGSTA MÖJLIGA EFFEKT !
En handapparat är nog bästa alternativet. För mätning av 2m slingan, byt frekvens OCH
flytta mätaren till den filterutgången.
Att gå på med 25W direkt med oljusterade komponenter är lika med katastrof, frågan är bara hur stor...
OBS! Konstlast på båda utgångar är säkrast och viktiga av flera faktorer, t.ex om du förväxlar utgång
eller av misstag sänder på fel band. Jag har själv provat båda dessa varianter, men räddats av den låga effekten
Om, vid låg effekt, ett filter är omöjligt att justera, dubbelkolla att spolarna blev rätt och att allt är
rätt kopplat ALTERNATIVT att du eldat upp nån konding med dina 25W. När du matar in 25W i
en helt oljusterad krets (ännu värre om du glömt konstlasten) kan strömmarna och spänningarna
i kondingarna hamna lång över vad dessa tål.
Slutligen, det går INTE att göra denna justering in i en antenn. Du MÅSTE ha en konstlast.
Att SWR:en visar hyffsat OK på antennen spelar ingen roll i sammanhanget, det tillkommer
an massa okända parametrar som koaxen, instrålad RF från antennen, övriga kablars kvalitet
och läckage, ev. skarvar etc. etc. Nä, en konstlast är ett måste, den avger ingen oönskad
strålning som kan påverka resultatet.
Synd på din motorola, men det var verkligen fel rig, fel uteffekt och fel genomförande av testet.
Dessutom med, så vitt jag förstod, ytterst tveksamma kablar. Vem vet, kanske filtret var felkopplat och
slutsteget fick sända in i kortslutning eller helt öppen krets (avbrott), vad vet jag ?
En låg effekt (typ 0,5-2W från en HT hade varit mycket bättre.
Lycka till med dina framtida försök !