VAO kunde va kul o få rapport ifrån dig efter testen då jag också har balkongläge här hemmifrån, så vet man ju på ett ungefär hur pass det funkar på 10 meter...men somsagt till att börja med så blir jag aktiv ifrån den klubb jag är medlem i
Deltagandet blir kanske inte så stort iomed att det inte blev något slpoande av kravet inför det nya åretMen jag kan rekomendera de som kan o har möjlighet att ta kontakt med sin stationsansvarig att få köra testen ifrån sin klubb.Det förutsätter ju klart att man har någon klubbtillhörighet o kan aktivera sig ifrån den lokalen.
Info från OZ7IS angående 28/29 MHz testen:
CW avdelningen är mellan 28,010 og 28,060 MHz, ungefär.
SSB avdelningen är omkring 28,500 MHz +/- 50 kHz, ungefär.
FM avdelningen är omkring 29,600 MHz +/- 80 kHz i 10 kHz steg (kanaler).
Allt detta självklart beroende konditioner och aktivitet!
/ 73 Tommy
Ser fram emot 28 Mhz testen ikväll. Hoppas det blir hög aktivitet.
Jag kommer att köra från SK6QW ikväll med 3 elementare och gott om power. Ser fram emot trevliga inlägg på denna siten efter testen.
En God fortsättning på det nya året.
Har kämpat med trådantenn på husväggen en bra stund nu.
Har AH-4 tunern på fönsterbrädan på andra våningen med sluttning ner mot stan. 0.5 mm koppartråd längs med husväggen
till köksfönstret, ca 6m. sen tillbaka. Snören i överkant håller tråden och små träpinnar i nderkanten med krokodilklämmor.
Blir en loop men sida 6m och höjd en dryg meter ! Går ej att tuna på 80m men 40 - 10 går ok. Höres / Tommy SM6NZB JO57XQ
Körda på CW: SM6IQD och på SSB SK6QW.
Hörda CW: OH6A, SK6QW.
Hörda SSB: SM3VAC, OH6A och 7S2E (?)
Tidvis helt utstörd av lokala QRM.
Bättre antenn måste till.
Rig IC-706 MKIIG
Antenn: vertikal loop 1m hög 6m bred
på husväggen.
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.