CW kravet nu borta !

SM6ONH said:
Läste remissen, undrar vart tog 50MHz vägen?? Eller har jag missförstådd något?
73 Gerhard
Ja det tror jag nog eftersom 50Mhz kräver special tillstånd och inte är ett "allmänt" band.
 
SM6ONH said:
Läste remissen, undrar vart tog 50MHz vägen?? Eller har jag missförstådd något?
73 Gerhard

Det kommer nog att visa sig vad som händer med 50MHz men då
får vi väl vänta några år efter det att TV ha gått över till digitalt.
PTS kvarnar måste ju mala färdigt först. ;)

73 de Oscar
 
Hej
Satt och lyssnade på 80m i morse.Och då hörde jag en som sa att dom inte skulle släppa cept1 förän till hösten,är det någon som vet eller är det rent s..t prat??
mvh/Anders
 
Skall vi lita på SSA så är det struntprat....
Jag har inte lusläst remissen ifrån PTS om där står något tänkt datum eller vad,men vi håller somsagt andan o tillförlitar oss på 1 April.
 
Inga datum. Nu är det 12 mars som gäller. Har det inte kommit in några klagomål/förslag till ändingar eller andra yttranden tills dess, så bör ett tidigt genomklubbande av föreskriften vara ett de facto. Fram tills 12 mars är det bara hörsägnen & skvaller. Efter 12 mars är det ännu mera hörsägen ;)
 
sm6wya said:
Inga datum. Nu är det 12 mars som gäller. Har det inte kommit in några klagomål/förslag till ändingar eller andra yttranden tills dess, så bör ett tidigt genomklubbande av föreskriften vara ett de facto. Fram tills 12 mars är det bara hörsägnen & skvaller. Efter 12 mars är det ännu mera hörsägen ;)


Var har ni fått 12e mars ifrån?
Hösten vet jag inte nått om heller.
Styrelsemötet är nånstans i närheten av 24 mars.
går det igenom det så kan det tidigast vara aktuellt en vecka senare och då pratar vi alltså om tidigast 1a April.
men det är ju alltid kul att spekulera, speciellt om det blir 2004 *s*

73 Magnus
 
SM5TAF said:
Hej
Satt och lyssnade på 80m i morse.Och då hörde jag en som sa att dom inte skulle släppa cept1 förän till hösten,är det någon som vet eller är det rent s..t prat??
mvh/Anders

Vad som blir är Klass 1. Cept1 är en garanti att för att få köra i andra länder och ha samma kunskaper som dom i landet i fråga. Om ett land, i det här fallet USA har cw kvar på dagordningen så lär inte en Klass 1 hjälpa till utan det måste vara en Klass 1 = CEPT1 för att få köra i USA.

Jag kan ju ha fel men så tror jag att man får tolka det hela.

Jan
 
Intressant med ARRL's ställingstagande

"ARRL ber FCC att inrätta en helt ny Novis-klass där man besvarar ett 25 frågors formulär och där det inte finns krav på kunnighet i CW. Licensen blir begränsad till 100W på 80, 40 och 15 m och 50W på 10 m med vissa begränsningar i frekvens. På 20 m och WARC-banden tillåts ingen novistrafik enligt förslaget."

Jag begriper ingeting av detta ställningstagande, vad vill man man undvika eller uppnå ?
 
Klasskillnad,dom vill forfarande vara en exklusiv skara människor.Och bevisa att dom är bättre än oss andra.Men när c amatörrena fick automatiskt klass 1,då var det minsan inget snack.Dom kunde ju cw.
 
SM6WET/8S6T said:
Men!

SM, SA och SB. 2 bokstäver följt av en siffra och 2 till 3 bokstäver för personer?
Vad ska hända med Contestcallen som börjar på SL, SK, SM, 7S och 8S följt av distriktssiffra och en bokstav?

73 Magnus

Hej allesammans.
På vårat årsmöte i den lokala klubben (SK6DW, Trollhättans Sändareamatörer)
pratades det om detta med signaler.
Mycket funderande..
Men vad vår ordförande (SM6HNS, Dick) ponerade, och det är inget jag har sett dryftats häröver, är att i remissen föreslås att sänadaramatören inte ska använda så höga effekter så det stör annan radio/tv sändning.
Vi pratade om detta på vårat möte och funderade/konstaterade att
det då får fortsättningsvis sändaren (vi...) minimera vår effekt så vi inte stör...
Stör på VAD????.
Är det då fritt fram från fabrikanter med dåliga konstruktioner, billiga lösningar och allt ansvar ska ligga på oss att inte störa ???
Det krävs ju numera att alld såld elektronisk utrustning ska vara CE-märkt, vilket då innefattar att mottagare/tv osv.- SKA ha filtrering och inte ta emot
störningar.
Såsom säljare av dylik utrustning vet jag att dessa filter ej är monterade från början utan de sätts in i audio/tv/telefoner osv. efter att kunden klagar på att han har störningar.
Givetvis är det så, det är ju ett fåtal konsumenter som har problem med VÅRA sändnigar!
Hur blir det nu då...?
Om fabrikanterna skiter i att uppfylla de kraven som finns så kommer det att åläggas OSS sändaramatörer att minimera vår effekt för att inte störa deras "skit apparatur" ???
Det känns lite som "Moment 22", ...

CE märkningen ska klara HF störningarna men VI åläggs av vår tillståndsmyndighet att inte använda sådana effekter att vi inte stör...
Hmmmm...

Läs själva remissen, jag och flera tolkar det som jag beskrev.
Detta kan bli ett himla dilemma..
Hoppas jag tolkar fel..
Hur som helst har klubben tillskrivit SSA som ju är remissinstans från PTS om detta, hoppas att de reagerar.


//Peter
 
Bra Gunnar 0SMK för att du uppdaterarde så snabbt.Fortsätt i den stillen,så har ni snart en ny meddlem.
 
En annan störning som man inte får glömma,är ju okunnskap om sin radio.
En del bara drar på så mycket det bara går med mickgain och compressor,sedan kanske en mickrofon med lite förstärkning i också.Garanterat så stör man ordentligt på banden.Och sedan att man kanske annvänder mer effekt än vad som behövs.
Eller???
 
Det är helt rätt, men vi får inte glömma att vi har rätt att köra med 1000W. Så säger väl lagen? Nu är det väl inte så att vi lägger oss på 3750 och blåser på för fullt, men gäller det DX är det nog många som blåser på.

/Janne
 
Ja det är väl inte rätt tråd men ok..allt handlar ju inte om effekten,antennen är ju en viktig bit.Jag testa min radio för ett tag sedan max 35 watt..jag körde precis samma stationer som jag brukar göra på 100watt men med en bra antenn.Jag har kört imot stationer som har använt mycket mycket mer effekt än vad jag har gjort o det kan skilja någon enstaka s-enhet o det kan jag leva med ;) ja det skall tilläggas att det är dx stationer det handlar om alltså utanför eu.Radion har inte comp utan enbart micgain som är väldigt snålt ställt.
 
SM6VKC said:
Hej allesammans.
På vårat årsmöte i den lokala klubben (SK6DW, Trollhättans Sändareamatörer)
pratades det om detta med signaler.
Mycket funderande..
Men vad vår ordförande (SM6HNS, Dick) ponerade, och det är inget jag har sett dryftats häröver, är att i remissen föreslås att sänadaramatören inte ska använda så höga effekter så det stör annan radio/tv sändning.
Vi pratade om detta på vårat möte och funderade/konstaterade att
det då får fortsättningsvis sändaren (vi...) minimera vår effekt så vi inte stör...
Stör på VAD????.
Är det då fritt fram från fabrikanter med dåliga konstruktioner, billiga lösningar och allt ansvar ska ligga på oss att inte störa ???
Det krävs ju numera att alld såld elektronisk utrustning ska vara CE-märkt, vilket då innefattar att mottagare/tv osv.- SKA ha filtrering och inte ta emot
störningar.
Såsom säljare av dylik utrustning vet jag att dessa filter ej är monterade från början utan de sätts in i audio/tv/telefoner osv. efter att kunden klagar på att han har störningar.
Givetvis är det så, det är ju ett fåtal konsumenter som har problem med VÅRA sändnigar!
Hur blir det nu då...?
Om fabrikanterna skiter i att uppfylla de kraven som finns så kommer det att åläggas OSS sändaramatörer att minimera vår effekt för att inte störa deras "skit apparatur" ???
Det känns lite som "Moment 22", ...

CE märkningen ska klara HF störningarna men VI åläggs av vår tillståndsmyndighet att inte använda sådana effekter att vi inte stör...
Hmmmm...

Läs själva remissen, jag och flera tolkar det som jag beskrev.
Detta kan bli ett himla dilemma..
Hoppas jag tolkar fel..
Hur som helst har klubben tillskrivit SSA som ju är remissinstans från PTS om detta, hoppas att de reagerar.


//Peter

Hej Peter!

Bra inlägg, är med på vad du menar, men samtidigt förstår jag inte riktigt varför du citerade min fråga då 95% av din utläggning handlade om störningar.
Jag tror emellertid inte att det kommer att påverka oss nämnvärt. Jag har själv problem i villaområdet jag bor och vill jag inte vara osams med varje granne jag har så får jag köra därefter. Men ändå, jag har ju rätten till 1KW på min sida ändå.

73 Magnus
 
Back
Top