Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ja det tror jag nog eftersom 50Mhz kräver special tillstånd och inte är ett "allmänt" band.SM6ONH said:Läste remissen, undrar vart tog 50MHz vägen?? Eller har jag missförstådd något?
73 Gerhard
SM6ONH said:Läste remissen, undrar vart tog 50MHz vägen?? Eller har jag missförstådd något?
73 Gerhard
sm6wya said:Inga datum. Nu är det 12 mars som gäller. Har det inte kommit in några klagomål/förslag till ändingar eller andra yttranden tills dess, så bör ett tidigt genomklubbande av föreskriften vara ett de facto. Fram tills 12 mars är det bara hörsägnen & skvaller. Efter 12 mars är det ännu mera hörsägen
SM5TAF said:Hej
Satt och lyssnade på 80m i morse.Och då hörde jag en som sa att dom inte skulle släppa cept1 förän till hösten,är det någon som vet eller är det rent s..t prat??
mvh/Anders
SM6WET/8S6T said:Men!
SM, SA och SB. 2 bokstäver följt av en siffra och 2 till 3 bokstäver för personer?
Vad ska hända med Contestcallen som börjar på SL, SK, SM, 7S och 8S följt av distriktssiffra och en bokstav?
73 Magnus
SM6VKC said:Hej allesammans.
På vårat årsmöte i den lokala klubben (SK6DW, Trollhättans Sändareamatörer)
pratades det om detta med signaler.
Mycket funderande..
Men vad vår ordförande (SM6HNS, Dick) ponerade, och det är inget jag har sett dryftats häröver, är att i remissen föreslås att sänadaramatören inte ska använda så höga effekter så det stör annan radio/tv sändning.
Vi pratade om detta på vårat möte och funderade/konstaterade att
det då får fortsättningsvis sändaren (vi...) minimera vår effekt så vi inte stör...
Stör på VAD????.
Är det då fritt fram från fabrikanter med dåliga konstruktioner, billiga lösningar och allt ansvar ska ligga på oss att inte störa ???
Det krävs ju numera att alld såld elektronisk utrustning ska vara CE-märkt, vilket då innefattar att mottagare/tv osv.- SKA ha filtrering och inte ta emot
störningar.
Såsom säljare av dylik utrustning vet jag att dessa filter ej är monterade från början utan de sätts in i audio/tv/telefoner osv. efter att kunden klagar på att han har störningar.
Givetvis är det så, det är ju ett fåtal konsumenter som har problem med VÅRA sändnigar!
Hur blir det nu då...?
Om fabrikanterna skiter i att uppfylla de kraven som finns så kommer det att åläggas OSS sändaramatörer att minimera vår effekt för att inte störa deras "skit apparatur" ???
Det känns lite som "Moment 22", ...
CE märkningen ska klara HF störningarna men VI åläggs av vår tillståndsmyndighet att inte använda sådana effekter att vi inte stör...
Hmmmm...
Läs själva remissen, jag och flera tolkar det som jag beskrev.
Detta kan bli ett himla dilemma..
Hoppas jag tolkar fel..
Hur som helst har klubben tillskrivit SSA som ju är remissinstans från PTS om detta, hoppas att de reagerar.
//Peter
sm7wcz said:Remisstiden går ut 12 Mars.Men annat gäller kanske i Falköping