CW kravet nu borta !

sm0gjk said:
Så har den senare tidens ofog på 80m dykt upp INNAN cept2 fått tillgång till HF.
Hoppas det blir lite friskt blod på 80 oxo så att inte alla hamnar på dx-banden..
cu

Som tur är...märk väl att det är personer som varit aktiva många år som står för denna
eländiga "newer-ending" story.
Likt barn i en sandlåda kastas det skit på varandra, både på banden och i diverse
diskussionsforum.
Ett bra föredömme....? Knappast.

När nu alla sändaramatörer får tillgång till kortvågsbanden är det väl ett ypperligt tillfälle att visa att tidigare Cept 2 sköter sig föredömligt på HF- banden.
 
Hörde precis på 2m att det tydligen blir runt den 15april som det skall bli klart.
Är det någon mer som hört det?
Anders
 
SM4XIO said:
/ Hej tjejer och pojkar,
Har samma åsikt som TAF, men det har kliiiiat i mikhanden mången gång ;-).
P.S. 1.april kl 00.00 är jag QRV. Nåt förslag på en lämplig QRG för kalaset ?
// 73 till alla och förhoppningsvis sorti på denna tråden Axel, SM4XIO

Vad sägs om strax under övre bandkanten på 80m ( 3.780 ) alt vid hård QRM 3.740.
För husfridens skull skulle jag kunna tänka mig att köra en del PSK31 (På ord PSK frekv.).

tack YMT

/ de SM4FYX
 
Last edited:
SM5TAF said:
Hörde precis på 2m att det tydligen blir runt den 15april som det skall bli klart.
Är det någon mer som hört det?
Anders

Det har gått mycket rykten sedan i somras. Det kan bli 1a April, men också 1a April 2005.
Jag har inte läst någonting om 15e April någonstans.

73 Magnus
 
klas said:
Vad sägs om strax under övre bandkanten på 80m ( 3.780 ) alt vid hård QRM 3.740.
För husfridens skull skulle jag kunna tänka mig att köra en del PSK31 (På ord PSK frekv.).

tack YMT

/ de SM4FYX

Varför just på 80m????
Jag vill nog hellre köra på 20m :)

73 Magnus
 
Den 1 april kommer ju från SSA's hemsida och man får väl anse det som en säkrare källa än ett rykte på banden.
 
SM6WET/8S6T said:
Varför just på 80m????
Jag vill nog hellre köra på 20m :)

73 Magnus

Förslag på frekvens?
Tänkte mest på utbredningen mattetid och lokalt.
Det gör väl inget om vi har några alternativ.

de SM4FYX
 
Kan vara öppet av bara den på nätterna med, satt i förrgår o lyssnade på 20m. En W9 140 miles söder om Chicago gick in 59+20 hos mig, hörde stationer ända bort i Californien och det vara halv ett lokal tid. Lät som lokal QSO HI HI.
Lyssnade inatt en sväng under QPX contesten och hörde samtliga continenter utom SydAmerika och det var efter midnatt det med.
Men 40 är väl bättre nattetid än 20, men 80 är svårare att köra DX på.
73 Magnus
 
Nån som vet när det där mötet är över?
Kollade nyss PTS hemsida men inget, inget heller på SSAs nyhetssida.

73 Magnus
 
Citat från SSAs hemsida!

""Den första april slopas CW-kravet"
På HQ-nätet i lördags meddelade Gunnar SM0SMK att PTS sammanträder den 30 mars. Det mötet är nu uppskjutet till onsdag 31 mars då den nya föreskriften som gör klass 2 till klass 1 ska beslutas och omdelbart justeras. Mötet startar 0930 och vårt ärende torde dyka upp i 11-tiden, vilket innebär att vi bör kunna ge slutgiltigt besked här på sidan före lunch på onsdag. Och får man tro PTS skulle det nu krävas något i stil med en jordbävning för att beslutet inte skulle bli av.

Det innebär att det förefaller bombsäkert att den stora dagen eller rättare sagt den stora natten blir den 1 april då vi kommer att avlyssna kortvågen med andakt när midnattstimmen slår.

Det är bara att beklaga alla som har känt sig besvikna över tidigare datum och löften. Nu ska det äntligen bli av och den som inte redan hängt upp en tråd och skaffat sig en rig har nu bara ett par dagar på sig."
 
Ja, nu får vi hoppas att det går vägen imorgon!

DX på kortvåg?
Jovisst, kan man köra DX på 80m. Men det kanske inte är det första man ska satsa på om man vill ha lite häftiga DX-upplevelser som ny på kortvågen. För mig tog det flera år innan jag fick snurr på DX-körandet på först 40 m och sedan lite på 80 och 160. Man behöver bra antenner, bra mottagare och att lära sig lyssna.

De lämpligaste DX-banden några år framöver (då solfläckstalen minskar) tror jag är 20m och 17 m. 17m är ett bra DX-band där det inte heller förekommer tester. En 2x20m dipol är nära resonans på både 80m och 17m. Alltså ... en sådan dipol matad med koaxkabel och med en enkal obalanserad antenna tuner vid stationen möjliggör Sveriga och Europa-kontakter på 80m och DX jorden runt på 17m.

(Frekvensområdet 3775-3800 kHz på 80m rekommenderas för DX. Där bör man kanske inte köra Sverige/Europa-QSOn. Även om du själv inte hör DXen mitt på dagen på 80m, kan det finnas andra med bättre antenner eller som ligger en bit bort men ändå inom din räckvidd, som skulle ha möjlighet att köra DX om de inte blev störda av lokalpratare. )

Ni som nu är nya på kortvåg ... var inte rädda att fråga om tips och råd!

73 de SM5DXV Sture
 
Hmmm, det verkar som om det inte blir någon förändring av reglerna den 1 april. Med reservation för att dom inte jobbar övertid på PTS!

Hasse DLZ
 
Om styrelsen fattar beslut imorgon före lunch, så borde det väl inte finnas några hinder?
SM5DXV Sture
 
CW-krav bort/DX tips på HF

Hej Sture
Tack för tipsen, de kan behövas framöver (förhoppningsvis)
Har vi väntat så här länge så klara vi nog en dag till. ;)

På återhörande på radiovågorna de långa

73 de Tommy SM1NVV
 
sm5dxv said:
Om styrelsen fattar beslut imorgon före lunch, så borde det väl inte finnas några hinder?
SM5DXV Sture

Min kommentar gällde de uppskruvade förväntningar man bla. haft från SSA:s sida om att det skulle ligga någon slags magi i klockslaget 00.01 den 1 april. Den magin verkar inte ha fungerat.

Hasse DLZ
 
Back
Top