CW kravet nu borta !

sm0gjk said:
"ARRL ber FCC att inrätta en helt ny Novis-klass där man besvarar ett 25 frågors formulär och där det inte finns krav på kunnighet i CW. Licensen blir begränsad till 100W på 80, 40 och 15 m och 50W på 10 m med vissa begränsningar i frekvens. På 20 m och WARC-banden tillåts ingen novistrafik enligt förslaget."

Jag begriper ingeting av detta ställningstagande, vad vill man man undvika eller uppnå ?

Antagligen ett sätt att blidka de som bara kör CW och som anser att det är en nödvändighet för att överhuvudtaget klara av att köra kortvåg.
 
SM6WET/8S6T said:
Antagligen ett sätt att blidka de som bara kör CW och som anser att det är en nödvändighet för att överhuvudtaget klara av att köra kortvåg.

Finns väl en del av den avarten även i detta landet
 
SM6WET/8S6T said:
Hej Peter!

Bra inlägg, är med på vad du menar, men samtidigt förstår jag inte riktigt varför du citerade min fråga då 95% av din utläggning handlade om störningar.
Jag tror emellertid inte att det kommer att påverka oss nämnvärt. Jag har själv problem i villaområdet jag bor och vill jag inte vara osams med varje granne jag har så får jag köra därefter. Men ändå, jag har ju rätten till 1KW på min sida ändå.

73 Magnus


Hej.

Det var att ämnet också berörde remissen.
Huvudtiteln är ju "CW-kravet nu borta" men det är ju en hel del
kring detta som skrivits som inte direkt berör CW-kravet i sig utan följderna
av de ändringar som föreslås i PTS remiss.
Det var därför jag citerade/kommenterade ditt inlägg Magnus,
med ensak jag trodde kan komma bli ett bekymmer.

Men det kanske hade varit bättre att starta en ny tråd...
Sorry om det blev fel.

//Peter
 
Hmmmmm, trott fel igen. Trodde dom skulle varit inne då för att dom skulle haft möte då. När ska dom ha det då?
Då kanske dom släpper morsekravet innan 1a April då.
 
Ja jag tror att det var krings den 20:e någonting som de skall ha styrelsemöte.O tanken är väl att det skall kunna träda i kraft 1 April om nu inget har hakat upp sig under remisstiden
 
Så nu är remisstiden ute. Nån som vet om några svar har kommit in som kan förlänga processen?????

73 Magnus
 
Vet ej men tror att det är offentlig handling så det är nog bara att kontakta PTS o få svar på frågan.
 
Citat från SSAs nyhetssida:

"På HQ-nätet i lördags meddelade Gunnar SM0SMK att PTS sammanträder den 30 mars för att spika den nya föreskriften som gör klass 2 till klass 1 och att protokollet justeras omedelbart. Det innebär att det är så gott som bombsäkert att den stora dagen eller rättare sagt den stora natten blir den 1 april då vi kommer att avlyssna kortvågen med andakt när midnattstimmen slår. "

Ser med spänning fram emot detta.
En amatör jag har pratat med säger att det redan finns CEPT2or ute på kortvågen och kör. Dom har tydligen tagit ut licensen i förväg.... Nån mer som har hört det?
73 Magnus
 
Observera att det står "så gott som" i SSA's nyhet vilket betyder att det inte är helt säkert. Någon på PTS kan ju bli sjuk och då faller ju allt. Vi får väl hoppas att allt går vägen och till dess är det väl bara att be en stilla bön och hålla andan, tummarna mm.

73 Peder
 
Om det nu är så att det är några med klass2 som är på KV ock kör,det ser jag lika dumt som att köra bil 1vecka före uppkörningen.Lika korkat,men det är min syn på det hela.
Anders
 
/ Hej tjejer och pojkar,
Har samma åsikt som TAF, men det har kliiiiat i mikhanden mången gång ;-).
P.S. 1.april kl 00.00 är jag QRV. Nåt förslag på en lämplig QRG för kalaset ?
// 73 till alla och förhoppningsvis sorti på denna tråden Axel, SM4XIO
 
Det är bara att hoppas att vi samtliga radioamatörer håller en god diciplin på banden och ser till att visa hänsyn till varandra.
Själv blir det nog inte någon trafik förrän tidigast på eftermiddagen eller kvällen den 1/4.
 
Har en liten fråga:Man har nu hört en del på KV vad många klass 1:eek:r tycker om deta med att vi 2:eek:r skall få komma ut på KV.Kommer vi bli bemötta och ni säger till när någon gör fel,för det kommer många att göra.Eller blir det utfrysning,bara en liten undran.
mvh/Anders
 
Det är nog viktigt att vi 2or tar oss tid att läsa på lite hur det fungerar på kortvågen.
Samtidigt har ju alla varit nybörjare en gång. Dom som har lärt sig morsen har ju fortfarande samma teoretiska krav som vi T-certare har haft. Tillvägagångsättet på 6m, 2m, 70cm och högre band är ju inte så stor skillnad från kortvåg.

73 Magnus
 
Vad är det som säger att klass2 amatörer är sämre än klass1 amatörer? Har man som klass2 sämre trafikdiciplin än klass 1 (jämför trafik och debatt kring SK6SSA's bulletinsändning på KV).
Är man som klass2 amatör sämre på att utväxla signaler än klass1 amatörer?
Vem behöver lära av vem?

HÄNSYN och lite sunt förnuft kommer vi nog längre med än att försöka besvara ovanstående frågor.

Väl mött på banden
73 Peder
 
Det handlar inte om att man är sämre,men många har bara kört 2m FM trafik.Och helt plötligt så skall man skaffa sig en kv-rigg,med helt andra funktioner än vad 2m riggen har.Och sedan så finns det ju alltid en del som kan bättre än vi alla andra.
 
Tack och lov ..

Så har den senare tidens ofog på 80m dykt upp INNAN cept2 fått tillgång till HF.
Hoppas det blir lite friskt blod på 80 oxo så att inte alla hamnar på dx-banden..
cu
 
Back
Top