CW kravet nu borta !

OK, jag förstår hur du menar , Hasse. Uttryck som "förefaller bombsäkert" ska man nog vara försiktig med! PTS styrelse består av både experter och politiker (om jag minns rätt). Och innan beslutet är fattat är det helt enkelt inte fattat.
Men, om styrelsen godkänner förslaget till nya föreskrifter, utan att det behöver göras några ändringar utöver att skriva dit datum för ikraftträdande och när föreskriften utkom från trycket, borde innehållet i beslutet kunna meddelas på webben under morgondagen.
 
Håller tummarna!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jag vet nån som konstant kommer uppdatera SSAs hemsida mellan 1100-1200 i morgon.
73 Magnus
 
sm5dxv said:
OK, jag förstår hur du menar , Hasse. Uttryck som "förefaller bombsäkert" ska man nog vara försiktig med! PTS styrelse består av både experter och politiker (om jag minns rätt). Och innan beslutet är fattat är det helt enkelt inte fattat.
Men, om styrelsen godkänner förslaget till nya föreskrifter, utan att det behöver göras några ändringar utöver att skriva dit datum för ikraftträdande och när föreskriften utkom från trycket, borde innehållet i beslutet kunna meddelas på webben under morgondagen.

Jo jag hoppas oxo innerligt att alla som väntat så länge skall få tillgång till kortvågen. Samtidigt tycker jag det är tråkigt att SSA nu för andra gången "lurar" sina medlemmar.
Jag törs inte tänka på vad som händer om beslutet inte publiceras på PTS eller SSA hemsida imorgon. Det är en j-a tur att man inte sitter i styrelsen
 
Nja, vi vet ju inte om man "lurar" ....
Det förefaller bombsäkert att våra representanter i SSA varit duktiga och tagit reda på om det t.ex. kommit remissvar som skulle kunna innebära några problem för det av PTS föreslagna beslutet, tagit reda på om det är möjligt att författningens ikraftträdande kan bli 1 april vid ett styrelsebeslut 31 mars samt tagit reda på om PTS klarar av att meddela beslutet om föreskriften imorgon 31 mars. ;-)
 
Alla PÅ KortvÅgen!

Är det möjligt att det från beslut i PTS ska gå så snabbt så vi får ett godkännande
för Klass 2 att köra HF den 1 April.
Det låter som en saga, helt olikt PTS tider att behandla.
Men vi håller tummarna...!

//Petert SM6VKC Sedan tidigare riktig amatör (obs. provokativt påstående...)

//Peter sm6vkc Mellerud/Dalsland
 
Riktig AmatÖr

Min provokativa inlägg i förra mailet var något jag upplevde när jag belev Cept 1 1996.
Det var flera äldre amatörer som tyckte att jag blivit "riktig" amatör när jag nu "erövrade" Cept 1 och körde upp för CW:n.

I min enfalt trodde jag att jag var "riktig amatör" när jag tog mitt N-Certifikat 1994.
Eller var jag inte riktig amatör då, bara "lite-grann" amatör...?

Hälsningar från Dalsland och SN6VKC, alltid varit "riktig amatör?"
 
Saxat från ssa.se

" 2004-03-31 14:38:00

--------------------------------------------------------------------------------

Himmel och pannkaka
Det blev jordbävning
Det var ett första aprilskämt
Har just tala med Per Kjellin på PTS som meddelar att "beslutet är fattat" vilket han sedan upprepar vad än jag frågar om. Men tillägger att det fattade beslutet lämnats in till tryckeriet och såvitt jag förstår blir det gällande först när tryckeriet har tryckt beslutet. Och när blir det tryckt? Svar: beslutet är fattat. Jag säger då att här har vi lurat våra mannar att dra igång vid midnatt 1 april och får till svar att tror du att vi kommer att jaga dom i så fall? Nej, kanske inte men vi är laglydiga medborgare och vill gärna följa densamma dvs lagen.

Betr beslutet som är fattat så går det ut på att morsekravet är avskaffat och att det numera bara finns en enda klass av radioamatörer. PTS jurist Jenny Boman har möjligtvis mer info men sitter förmodligen fortfarande kvar i sammanträdet.

Vi som hade köpt hem champagne och allting. Såvitt man förstår är det OK att dricka upp champagnen och brassa igång redan 1 april utan att polisen slår in dörren - men svart champagne, hur smakar det?"

Och vad betyder detta?
73 Peder
 
Jag tycker det är väldigt osmakligt att kalla etmyndighetsbeslut för aprilskämt.
Hela den här cirkusen verkar ju vara ett enda stort aprilskämt.

För att inte tala om hur mycket vatten som börjat rinna på DLZ's kvarn.

Frågan är vad som hade hänt om klass 2 amatörerna hade gått ut på kortvågen dagen efter beslutet fattades på WRC. PTS hade förmodligen inte brytt sig men däremot alla klass1 amatörer.

Nåja nu är vi ju i juridisk mening alla av samma klass.
73 Peder
 
Tack skall du ha Peder jag önskar dig detsamma! ja till 100% så hade vi kunnat börja då också..tror inte att någon hade lurat i busken..nåväl nu är det bara att komma igång
 
Hur känner ni det alla som blev lurade 1 april av PTS och SSA? Jag begriper inte hur man kan vara medlem i en förening som så kapitalt har lurat sina medlemmar. Det var ju bombsäkert att alla skulle få köra kortvåg den 1 april. Allt enligt SSA!

Är det inte dax att börja bygga på en amatörförening som talar sanning?

73
Hasse DLZ

ps. Jag har hela tiden varit övertygad om att det var ett aprilskämt. En myndighet följer alla bestämmelser. Även vad gäller dokumenttryckning. Har inte velat skriva detta om "att jag vet" för då hade man fått för det också.
 
SM7USY said:
Jag tycker det är väldigt osmakligt att kalla etmyndighetsbeslut för aprilskämt.
Hela den här cirkusen verkar ju vara ett enda stort aprilskämt.

För att inte tala om hur mycket vatten som börjat rinna på DLZ's kvarn.

Frågan är vad som hade hänt om klass 2 amatörerna hade gått ut på kortvågen dagen efter beslutet fattades på WRC. PTS hade förmodligen inte brytt sig men däremot alla klass1 amatörer.

Nåja nu är vi ju i juridisk mening alla av samma klass.
73 Peder
Hur menar du. Vatten på min kvarn? Jag förstår inte. Vänligen förklara.

Hasse DLZ
 
Hasse, du har väl vänt kvarnen åt rätt håll för nu blåser det ordentligt under dina vingar.

Vi höres väl på banden kanske till och med på 80m.

73 Peder
 
Jo Hasse du skrev ju lite inlägg igår om hur du förutspådde dagens händelser. Och får man rätt så får man ju "vatten på kvarnen" men i dit fall så kanske det ska blåsa istället, kvarnarna runt ditt QTH drivs ju intemed vatten. eller?

73 Peder
 
SM7USY said:
Jo Hasse du skrev ju lite inlägg igår om hur du förutspådde dagens händelser. Och får man rätt så får man ju "vatten på kvarnen" men i dit fall så kanske det ska blåsa istället, kvarnarna runt ditt QTH drivs ju intemed vatten. eller?

73 Peder

Ähum. Det kunde ha varit mycket värre. Hade det gått, får några år sedan, som en storbonde i trakten hade tänkt sig hade jag haft 14 såna eländes vindkvarnar alldeles utanför mitt östra fönster.

Nå, jag gillar ju att bråka så efter ett par års överklaganden avslutades projektet med att regeringen satte ner foten.

De kvarnar du tänker på finns i Kastlösa 1,5 mil norrut. Dom ser jag inte :D

73
Hasse DLZ
 
Nej, Hasse
inte dom där trista benranglen som står och viftar för glatta livet, jag menar dom riktiga,dom som har ett tak och fyra vingar och står på en stubbe. Dom vackra modellerna.
Dom som Öland är känt för.
73 Peder
 
Vänta eller inte 1 April går jag på o kommer att aktivera mig med största glädje.Hhärmed så räknar jag mig som CEPT1 sen får andra göra som de vill
 
Så här ÄR det!

Om ett beslut är fattat och detta beslut förklarat omedelbart justerat då gäller beslutet från den sekund det togs. Vad som möjligen kan sätta en käpp i hjulet är om det någonstans finns ett beslut internt eller externt som säger att ett justerat beslut först vinner laga kraft när det publicerats i tryckt form.

Vi vet inte om en sådan brasklapp existerar. Därför skulle jag vara försiktig med att "köra igång" som någon uttryckte det.

73
Hasse DLZ
 
Back
Top