CW kravet nu borta !

Jaha så har man premiär luftat sin signal o det kändes alldeles utmärkt bra.Hur går det för er andra ?
 
HAHA nej bara lokalt än så länge på 10 meter..skall ha upp en utliggare ifrån balkongen med det snaraste så att jag får lite bättre fjong på det
 
Ja jag håller helt o hållet med DXV vi skall inte stirra oss blinda på att vi inte får,Kjellin säger ju att man inte springer benen av sig för vår del..så andas lugnt,fatta microfonen,gör ditt anrop,hoppas på ett svar o det hela har rullat igång! var stolt för nu är du minsjäl CEPT1 det var du inte igår
 
Ja det är det ända bandet jag skall hålla på med i större omfattning.Iallafall här hemmifrån
 
Det är ju mycket som kan strula till det även fortsättningsvis. Tryckeriets press kan gå sönder. En korrekturläsare blir sjuk. Någon har råkat välja fel font så dokumentet måste skrivas om. Distributionsbilen kör av vägen. Det hela blir ytterligare förskjutet: "Vi har så väldigt mycket att göra nu så det dröjer ytterligare ett par veckor". osv. osv.

Om man förutsätter att PTS behandlar detta ynka lilla ärende med samma nit som man behandlar 3G licenser eller den yrkesmässiga användningen av radiofrekvenser - Hur påverkar detta vårt samhälles framåtskridande? Det känns pinsamt att jämföra med våra grannländers myndigheter och hur smidigt de hanterat motsvarande struntsak. Har PTS retat upp sig på hobbyskarans störande propåer och därför segat så mycket som möjligt?

PTS hade kunnat göra det enkelt för sig genom att maila protokollet som till SSA och säga "Egentligen vinner beslutet inte laga kraft förrän vi har fått det genom tryckeriet, men med tanke på den fördröjning vi haft avser vi inte fästa någon vikt vid denna formalitet" Med vänliga hälsningar (osv). Därefter hade de kunnat gå till fikahörnan och lättat skakat på huvudena "Äntligen var vi av med dom där radioamatörerna"

Undrar hur många fall av civil olydnad som kommer att inträffa framöver - och vilka myndighetsrepressalier som blir följden därav?
 
sm5dxv said:
Jag tycker vi bör bli lite mindre regelföljande och lite mer "sydeuropeiska" och tolka till vår fördel om det finns tveksamheter.
73 es cu
SM5DXV Sture

Ånä, så får man väl inte göra? Hur skulle det gå då? Tänka själv. Usch. FY. Det kan ju gå dit hän att man börjar tänka själv. Börjar ha egna åsikter. Tycka att amatörradio är mer än G5RV och 59. Börja bli så fräck och oborstad att man törs prata om annat än vad dom stora grabbarna har bestämt vara tillåtet att prata om. Nääe, det är nog bäst att krypa tillbaka in under täcket. Rättning i ledet. En svensk syns inte, han hörs inte, och framförallt, han håller sig i mitten så ingen tror att han sticker upp. Eller hur, va?

73 Hasse DLZ www.radioshack.se
 
Bara att grattulera då hinner ju alla nya köra den stora dxepeditionen (3B9C) den slutar ju annars den 17:e om jag inte har helt för mig,alltså om man nu är intresserad av att köra sådana,jag har kört den för klubbens räkning så nu är det för min egen som står på tur.
 
Som vanligt har SSA utdelat sin numera berömda taskspark rakt i skrevet på Cept2-orna. "1 April." "Kanonsäkert" Låter det bekant? Det är väl tredje gången dom blåser Cept2 amatörerna med "Bergsäkra" uttalanden om specifika datum/åtgärder. Har dom så lite kunnande att dom inte kände till Förvaltningslagen?

Jan
 
Swedish Plans to Drop Morse Requirement
It now looks likely that Swedish radio amateurs with a Class 2 licence - the equivalent of the UK's former Full Class B - will be allowed to operate on the HF bands from the 1st of April. The decision to drop the Morse code requirement for an HF bands licence in Sweden has already been postponed from the 1st of January. A note in the March issue of QTC, the Swedish national society's magazine, suggests that it is April when the change will be made.

Måste ju kännas rätt förargligt att meddela att nej tyvärr så stämmer inte den uppgiften denna gång ihäller
 
Excuse me, men nu skall olika vederbörande inte rusa iväg och riskera sina sändningstillstånd genom att sparka igång sådär utan vidare de 1 april. Det är
nämligen INTE TILLÅTET. Med andra ord det kan enligt korpral Revär "Bli rapport på det här". Sen får DL5 säga vad han vill. Jag trodde förresten vid det här laget att förtroendet för styrelsen i SSA var lika med NOLL. Märkligt vad en del glömmer fort.

DL0 säger återberättar sin hemsida vad man sagt från PTS sida. Det är alltså inte ytterligare en styrelsemedlem som svamlar. Citatet från PTS lyder som följer:

Enligt Eva Liljefors, rättschef på PTS, kommer den nya föreskriften om CW-kravets slopande att träda i kraft från den 20 april. Som Per Kjellin - enhetschef för enheten Rundradio-tillstånd - så riktigt konstaterade, är beslutet fattat. Men först måste den nya föreskriften tryckas vilket tar en vecka sen måste den ligga ute ett tag för kännedom innan den kan börja gälla och däremellan kommer påskas.

OBSERVERA att beslutet kommer ATT TRÄDA I KRAFT den 20 april. Glöm allt annat. Om någon sätter igång före den 20 april kan det få konsekvenser får denne någon.

Du som inte vill riskera ditt sändningstillstånd får alltså ge dig till tåls.

Så ÄR det!

73 Hasse DLZ www.radioshack.se
:D :D :eek:
 
Ja det är helt ricktigt Hasse att CW-kravet slopas då.Men det kan ju också tolkas som så,att vi kan börja att prata radio i morgon.Eller??

Anders
 
Hur det än är med får eller får inte så har man ju sabbat förtroändet så totalt,man har hela tiden lockat med än den ena och än den andra slutdatumen.Idag var man tillomed nere o räkna minuter! för att imorgon så var det ju den stora dagen för alla CEPT2.Men somsagt ack vad vi bedrog oss återigen.Och det skulle va intresangt o vetat hur många som inte kan låta bli o sända nu.Jag gör det! med en risk som jag anser är liten för den tiden är över sedan rätt många år tillbaks då PTS gjorde sina "hemma hos" besök.Min alldeles egena åsikt är den att man har förespeglat oss att den 1 April var allt klappat o klart,det har man gjort ett flertal gånger MEN denna gången så får det vara nog.
 
Men om nu någon granne plötsligt upptäcker störnimng på sin TV eller video och påtalar detta för någon, och det framkommer att den som gjorde detta har inte lov att sända på kortvåg..
 
Det har du rätt i Krister, ja det är tur att man inte ens har en antenn uppe för HF.

73 de SM6VTZ/Christian V/U/SHF
 
Back
Top