CW kravet nu borta !

Hörde precis nu på bullen att vi kommer tydligen att få vänta några månader till.
För jäkligt tycker jag.

Tack till SM5DXV för några balanserade kloka inlägg i debatten.
När man läser vissa av de övrigas inlägg blir man ju väldigt trött.
/ 73 Tommy

Skrevs ursprungligen av SM7NZB
Tack till SM5DXV för några balanserade kloka inlägg i debatten.
När man läser vissa av de övrigas inlägg blir man ju väldigt trött.
/ 73 Tommy

Du hade varit på möte hos SSA i Stockholm och var väldigt förnöjd när jag frågade vad som avhandlats. Du kunde inte tala om vad men menade glatt att vänta och se något godis skulle komma. Var det den här utvecklingen du visste om?

Jan

"Det är det som intresserar PTS..vi kommer mycket långt ner på den skalan.Tiitar man sen under spektrum som ju vårat faller under så finns där överhuvudtaget inget om amatörradio..därimot förberedelse inför WRC-07"

Sökning hos PTS egen sökfunktion
Sökord "amatörradio"

Hittas inte

"
Skrevs ursprungligen av sm5dxv
SM7VVG! Du hann med två inlägg medan jag skrev ett. :-)"

Jag är vanare än du. (Gammal FidoNet-officer).

"Jag tycker inte att "chansen att torska" ska avgöra om man gör det ena eller andra!"

Nu är det ju så. PTS skiter i om du kör på ex 27,555.

SSA/PTS skiter i om du använder en klubbsignal som du själv tycker.

Har 2 obesvarade email som bevisar detta mot PTS. Och som statlig myndighet SKA PTS spara all inkommen email och diareföra detta samt svara inom 14 dagar. Om inte = tjänstefel.

Hur kan man annars tolka det hela?

"Jag tror också du missuppfattade en del av det jag skrev. (Jag räknar både cept2-are och cept1-are till radioamatörer! Gör inte du det?)"

Bra att du tycker det. Jag missuppfattade väl det hela.

"Jag har försökt vidarebefordra info om det jag fått fram via PTS och i viss mån försökt bedöma vad det betyder och hur man på bästa sätt ska jobba vidare. Jag tror till och med att jag några gånger levererat info snabbare än SSA. Hoppas det är ok?"

Man ska inte stillatigande acceptera rena lögner (som i SSA's fall) eller undanglidande svar (som i PTS fall). Dom har lovat en sak så måste dom förklara varför det inte blev så och agera i förhållande till detta. Kallas visst Tjänstemanna-ansvar eller något dylikt.

"PS! Tillhör du dom som inte vill släppa cw-kravet? DS!"
Jag kör nästan bara CW själv, eftersom jag tycker det är roligast. Det räcker för mig. Jag tillhör dem som tycker att man ska släppa CW-kravet. Jag tycker alltid man ska ställa relevanta kompetenskrav.

Ok.

Jaja men som det ser ut nu,så är det bara att vänta tålmodigt.
Tyvär så kan vi nog inte göra så mycket åt saken,tyvär.
Men,jag är en glad amatör änndå.
Även med cept2
Anders

Skickade alldeles nyss nedanstånde klagomål till PTS.
Väntar med spänning om något händer.
Det finns ett formulär där man kan klaga på tele eller internet-operatörer där jag skickade nedanstående text:

I juli beslutades att telegrafikravet skulle slopas för amatörradiotrafik på kortvågsbandet. Många länder i europa har redan genomfört detta. Svenska radioamatörer utlovades en ändring inom kort men den fördröjdes till 2003 års utgång och verkar nu fördröjas ytterligare. Missnöjet över PTS handläggande är stort bland radioamatörer. Än så länge är amatörradion organiserad men fortsätter PTS och SSA att nonchalera verksamheten finns säkert en risk att oorganiserad radiotrafik kommer att spridas.
Min uppmaning är att innan årsskiftet få till en amatörradioverksamhet enligt övriga europeiska länder med tillgänglighet på kortvåg för samtliga radioamatörer.

MVH Peder

Frågan är om inte 27.555 kommer att öka i antalet utövare från sverige.
Vem vet det kanske kommer något på 3.4 Mhz

Många Cept-2 amatörer härstammar från 27 MHz och att inte tillmötesgå deras önska om kortvåg så finns ju risken att alla dessa amatörer slutar med amatörradio som hobby och återgår till 27 MHz.

Skyll inte på PtS, det gagnar oss inte!

I juli beslutades att telegrafikravet skulle slopas för amatörradiotrafik på kortvågsbandet. Många länder i europa har redan genomfört detta. Svenska radioamatörer utlovades en ändring inom kort men den fördröjdes till 2003 års utgång och verkar nu fördröjas ytterligare. Missnöjet över PTS handläggande är stort bland radioamatörer. Än så länge är amatörradion organiserad men fortsätter PTS och SSA att nonchalera verksamheten finns säkert en risk att oorganiserad radiotrafik kommer att spridas.

Skyll inte på PtS, det gagnar oss inte! Rikta istället kritiken mot SSAs passivitet istället. PtS är en myndighet, den organisation som är beroende av PtS skickar lobbyister för att propagera för sin sak. Den organisation som syns och hörs mest hamnar också högst på dagordningen, här har SSA inte gjort tillräckligt, nu när loppet är kört försöker man rädda sina skinn genom att "tok-informera" Ja vi har minsann försökt ......

På PtS hemsida kan man ta del av de senaste spektrumfrågorna (radio) som ligger på tapeten, amatörradio finns inte ens på tapeten, så kära vänner, det dröjer nog tyvärr till nästa jul, innan "klappen" kommer...

Aktuella spektrumfrågor

PTS arbetar både nationellt och internationellt med radiofrågor av olika karaktär. Här hittar ni de sakfrågor vi arbetar mest med just nu. När beslut är tagna och det inte är så mycket nyheter på området flyttas sakfrågan till Applikationer och teknikområden.

Frågor

UMTS
Universal Mobile Telecommunications System
Europas variant av den tredje generationens mobila kommunikationssystem. Den ingår som en variant i ITU:s samlingsnamn IMT-2000.

FWA
Fixed Wireless Access
Trådlös anslutning av abonnenter till accessnätet. Det nyttjas där tråddragning är svårt eller kostsamt.

HDFS
High Density Fixed Service
Högdensitetsapplikationer. En teknik att inom ett mindre område trådlöst ansluta många abonnenter till ett bredbandsnät för t.ex. internetuppkoppling.

RNSS
Radio Navigation Satellite Service
Satellitbaserade radionavigeringssystem. Det amerikanska GPS är ett exempel och det planerade europeiska Galileo är ett annat.

HIPERLAN
High Performance Radio Local Area Network
En ny global standard för ett radiobaserat lokalt nätverk, LAN, med väsentligt förbättrad prestanda jämfört med tidigare system. HIPERLAN gör det t.ex. möjligt att få en trådlös LAN förbindelse till ett företags Intranet och Internet både inom och utanför kontorsbyggnaden.
Reglering Hiperlan/802-11a (pdf 75,6 kB)

SRD
Short Range Devices
Lågeffektutrustningar för överföring av larm, data eller audio över korta avstånd. De är i regel undantagna från tillståndsplikt.

Jaha då har Australien fixat sitt:

VK Going No-code on 1 January, 2004
(from the WIA Victoria)

The Australian Communications Authority has announced that from 1 January, 2004, holders of Australia’s two VHF/UHF only licences - Limited Licence and Novice-Limited Licence - will be permitted to operate on amateur HF bands.
Limited licensees will be able to operate on all amateur bands, while
Novice-Limiteds will gain the VK Novice segments on the 80, 15 and 10
metre bands.
The decision by the ACA follows widespread support for the removal of the
Morse code proficiency requirement in Australia.
While the Limited and Novice-Limited will gain HF privileges, all five Australian licence grades will continue until a review of the Amateur Service is completed in 2005.
Wireless Institute of Australia, Victoria President Jim Linton, VK3PC, welcomes the ACA decision as an interim measure ahead of the proposed restructuring of the licensing system.
Jim Linton VK3PC said, "This is only six months after the end of mandatory Morse code tests for amateur licensing became law on 5 July 2003 after the World Radiocommunications Conference in Geneva." He said the changes officially take place at Midnight, Australian Eastern Daylight Time on Wednesday, 31 December 2003, and news is expected soon of the WIA organising an on-air celebration to mark occasion.

1:a November fick Finland sitt

Nåja PTS kan ju svara iaf.

"PTS arbetar med en översyn av hela regelverket för amatörradio. Ett förslag till nya föreskrifter måste först remissbehandlas och en konsekvensutredning göras innan PTS styrelse kan beslut. Remissen kommer i slutet av januari 2004.

Per Kjellin"

73 Peder

Får väl lägga in det:

Finland Drops Morse Testing November 1, 2003

Paul Keinanen, OH3LWR, reports that Finland has deleted Morse code as a requirement for HF access, effective November 1st, 2003. While the officialannouncement appears to only be available in Finnish, Paul reports that the major elements are as follows:

The 5 wpm Morse test will no longer be required for access to the HF bands (in fact, it is reported that no new Morse tests will be offered).

The technical class will have the same privileges as the general
class (full power, all bands)

The data communication class will have the same privileges as the
basic class (medium power, 80 m, 40 m, 15 m, 10 m, 2 m, 70 cm and 24
GHz)

Ja de senaste inläggen har varigt med här tidigare..det land som ligger närmast i tiden att släppa kravet är också som skrivigts här tidigare Österrike som släpper det på Julafton.Sen följer väl då Australien efter..och för nordens del så kommer Danmark sista Januari..där blev det ju försenat av samma anledning som här MEN man löser problemet på en månad! inte som här 3-4 kanske ännu längre.

Last edited:
Saxat ifrån RSGB Gunnar har koll på läget!

On New Year's Day Australian radio amateurs who have not passed a Morse code test will gain access to the HF bands. The Wireless Institute of Australia invites all radio amateurs to join in with the WIA 'Welcome to HF' QSO Party, which begins at midnight Australian time, 1300UTC, and concludes at 2400UTC on New Year's Day - a total of 35 hours. Former VHF-only VK amateurs can be identified by three-letter suffixes beginning with the letters H, T, U, X, Y and Z. Special WIA stations will also be on the air, and these have two-letter 'WI' suffixes or three letter suffixes starting with 'WI'.

Sweden is also likely to permit former CEPT Class 2 amateurs access to the HF bands from the 1st of January. Gunnar, SM0SMK, the President of Swedish national amateur radio society SSA, has said that they hope the Morse code test requirement will be removed "at the turn of the year".

HEJ Otto
Tack för mail, jag förstår att du är besviken. Att vi inte gav information den sista veckan berodde på att vi hade flera diskussioner om det var möjligt att hitta en lösning. SSA kuinde tänka sig att skjuta till resurser genom att skriva ut certifikat för de som ville komma igång. Men det sprack.
Vi är lika besvikna som du och andra, vi måste ändra på våra planer. Vi hade kallat till ett stort möte i mitten av januari för att ta fram en lärobok för teknik och reglemente. Vi har redan fått in en massa annonser till QTC nr 2 där vi skulle göra reklam för det nya och skickar till alla klass 2 som inte är medlemmar.
trevlig helg Gunnar SM0SMK

ja just det..trevlig helg

Back