Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Skrevs ursprungligen av SM7NZB
Tack till SM5DXV för några balanserade kloka inlägg i debatten.
När man läser vissa av de övrigas inlägg blir man ju väldigt trött.
/ 73 Tommy
Skrevs ursprungligen av sm7wcz
Kanske dax att sova då?
Skrevs ursprungligen av sm5dxv
SM7VVG! Du hann med två inlägg medan jag skrev ett. "
Jag är vanare än du. (Gammal FidoNet-officer).
"Jag tycker inte att "chansen att torska" ska avgöra om man gör det ena eller andra!"
Nu är det ju så. PTS skiter i om du kör på ex 27,555.
SSA/PTS skiter i om du använder en klubbsignal som du själv tycker.
Har 2 obesvarade email som bevisar detta mot PTS. Och som statlig myndighet SKA PTS spara all inkommen email och diareföra detta samt svara inom 14 dagar. Om inte = tjänstefel.
Hur kan man annars tolka det hela?
"Jag tror också du missuppfattade en del av det jag skrev. (Jag räknar både cept2-are och cept1-are till radioamatörer! Gör inte du det?)"
Bra att du tycker det. Jag missuppfattade väl det hela.
"Jag har försökt vidarebefordra info om det jag fått fram via PTS och i viss mån försökt bedöma vad det betyder och hur man på bästa sätt ska jobba vidare. Jag tror till och med att jag några gånger levererat info snabbare än SSA. Hoppas det är ok?"
Man ska inte stillatigande acceptera rena lögner (som i SSA's fall) eller undanglidande svar (som i PTS fall). Dom har lovat en sak så måste dom förklara varför det inte blev så och agera i förhållande till detta. Kallas visst Tjänstemanna-ansvar eller något dylikt.
"PS! Tillhör du dom som inte vill släppa cw-kravet? DS!"
Jag kör nästan bara CW själv, eftersom jag tycker det är roligast. Det räcker för mig. Jag tillhör dem som tycker att man ska släppa CW-kravet. Jag tycker alltid man ska ställa relevanta kompetenskrav.
I juli beslutades att telegrafikravet skulle slopas för amatörradiotrafik på kortvågsbandet. Många länder i europa har redan genomfört detta. Svenska radioamatörer utlovades en ändring inom kort men den fördröjdes till 2003 års utgång och verkar nu fördröjas ytterligare. Missnöjet över PTS handläggande är stort bland radioamatörer. Än så länge är amatörradion organiserad men fortsätter PTS och SSA att nonchalera verksamheten finns säkert en risk att oorganiserad radiotrafik kommer att spridas.
Aktuella spektrumfrågor
PTS arbetar både nationellt och internationellt med radiofrågor av olika karaktär. Här hittar ni de sakfrågor vi arbetar mest med just nu. När beslut är tagna och det inte är så mycket nyheter på området flyttas sakfrågan till Applikationer och teknikområden.
Frågor
UMTS
Universal Mobile Telecommunications System
Europas variant av den tredje generationens mobila kommunikationssystem. Den ingår som en variant i ITU:s samlingsnamn IMT-2000.
FWA
Fixed Wireless Access
Trådlös anslutning av abonnenter till accessnätet. Det nyttjas där tråddragning är svårt eller kostsamt.
HDFS
High Density Fixed Service
Högdensitetsapplikationer. En teknik att inom ett mindre område trådlöst ansluta många abonnenter till ett bredbandsnät för t.ex. internetuppkoppling.
RNSS
Radio Navigation Satellite Service
Satellitbaserade radionavigeringssystem. Det amerikanska GPS är ett exempel och det planerade europeiska Galileo är ett annat.
HIPERLAN
High Performance Radio Local Area Network
En ny global standard för ett radiobaserat lokalt nätverk, LAN, med väsentligt förbättrad prestanda jämfört med tidigare system. HIPERLAN gör det t.ex. möjligt att få en trådlös LAN förbindelse till ett företags Intranet och Internet både inom och utanför kontorsbyggnaden.
Reglering Hiperlan/802-11a (pdf 75,6 kB)
SRD
Short Range Devices
Lågeffektutrustningar för överföring av larm, data eller audio över korta avstånd. De är i regel undantagna från tillståndsplikt.