CW kravet nu borta !

Ja då är det inte lätt,ner inte ens egna styrelsemeddlemar får reda på allt.Men för att slipa allt detta skitsnak och spekulationer så skulle dom faktiskt skriva mera på hemsidan och demenetra allt.Och skriva vad som sker bakom lykta dörrrar.
Det är ju inte så konstigt att SSA förlorar meddlemar,nej res på er och lämmna era varma stolar ett tag och tala om för amatörrerna vad ni gör och inte gör.Så kanske ni får fler meddlemar.
Anders
 
Detta är väl anledningen till all tystnad, styrelsen vågar inte!

Tystnad är ett tecken på att något är fel!

73 de Teemu SM0WKA
 
Varför inte läsa QTC nummer 9, där det finns två sidor om WRC-03 och hur det påverkar amatörradio? Mer detaljerat kan det knappast bli. Information finns alltså redan (genom SSA).

Sigge
 
En jämförelse man kan göra med PTS:s dröjesmäl är, att det efter EU-omröstningen 1994 inte dröjde lika länge innan ett EU-medlemskap var genomfört. Vari dröjesmålet i morsekravets avskaffande ligger kan man fråga sig. Saken är ju något mindre komplex...
Dessutom tycker jag att som "kund" hos PTS kan jag förvänta mig att de sköter det uppdrag jag betalar dem för att sköta. För det är väl för amtörradioverksamheten jag betalar?
 
Tyvärr så verkar det som om SSA sviker igen!
Det är ju rent skit att dom bara fjantar med PTS.
Våga ställa krav gentemot myndigheten!
Vi betalar ju för service från PTS. Det här är ju exempel
på rena myndihetsfasoner bara för att visa vem som bestämmer!
Dessutom har vi med cept 2 betalat lika mycket
fast vi inte haft tillgång till alla band! Orättvist!


Leffe
 
Das ist den telegrafinissen mit lederhosen jodelt in ze wasserclosett!
Bara dom lägger på locket efter sig och spolar.
Annars tigs det från SSA-s sida.

Ze FUR
 
Detta är svaret som man får när man frågar PTS

PTS arbetar med en översyn av regelverket för amatörradio med målsättning att ett nytt regelverk skall kunna träda i kraft vid årskiftet. En ny föreskrift skall först gå på remiss varefter PTS styrelse fattar beslut.

Per Kjellin

Enhetschef, S4

Anders
 
PTS hade styrelsemöte igår. Enligt uppgift från info på PTS fattades inga beslut då. Enligt uppgift från Per Kjellin på PTS ska, precis som någon skrivit tidigare, förslaget till föreskrift ut på remiss. Detta betyder att styrelsen inte kan fatta beslut förrän remissrundan är genomförd och synpunkterna sammanställda och analyserade. Om jag minns rätt samlas PTS styrelse fyra gånger per år. Borde tyda på att det dröjer ytterligare 3-6 månader innan beslut om nya föreskrifter kan tas (grov gissning).
 
Jag tycker fortfarande det intressanta är att PTS kännt till och jobbat för denna utveckling - men ligger långt efter en del andra länder. Sverige är ett konstigt land på myndighetsnivå. De står på barrikaderna och eldar - men när det gäller....då visade det sig att gasen till elden inte betalts och insamling måste göras.

Nåväl, har vi kunnat vänta så här länge på en naturlig utveckling, vad gör då några veckor till?

73´s de Jonny
 
Skrevs ursprungligen av sm6wya
Jag tycker fortfarande det intressanta är att PTS kännt till och jobbat för denna utveckling - men ligger långt efter en del andra länder. Sverige är ett konstigt land på myndighetsnivå. De står på barrikaderna och eldar - men när det gäller....då visade det sig att gasen till elden inte betalts och insamling måste göras.

Nåväl, har vi kunnat vänta så här länge på en naturlig utveckling, vad gör då några veckor till?

73´s de Jonny

En jordbävning? SSA upphör att existera?
 
Dom gör väl som dom alltid har gjort, dvs som strutsen. Den hemliga innersta ledningen lär nog inte komma i polemik med oss betalande medlemmar. SSA har tyvärr blivit hemligare än FRA. Frågan är väl om SSA finns igentligen! :mad:
 
Det var ju en rejäl miss av mig att för 2 månader sedan förnya "QTC-licensen". Hade det varit aktuellt nu så hade den åkt i papperskvarnen.
 
Skrevs ursprungligen av sm5dxv
Om jag minns rätt samlas PTS styrelse fyra gånger per år. Borde tyda på att det dröjer ytterligare 3-6 månader innan beslut om nya föreskrifter kan tas (grov gissning).
Då PTS varit för borttagandet av morsekravet finner jag det märkligt att de inte, tills de hunnit ändra föreskrifterna för amatörradio, kan utfärda ett tillfälligt tillägg till de gamal föreskrifterna med lydelsen att nuvarande CEPT klass-2 med omedelbar verkan uppgraderas till CEPT klass-1. Detta torde vara enkelt. Ett papper med en eller två meningar är allt som behövs.

Kanske något för SSA:s styrelse att försöka påverka PTS att göra?

73 de Lars, sm6rpz
 
Sverige, Sverige fosterland!
Ett land där myndigheter inte alltid ger en hjälpande hand.
PTS och dess pappersmalande direktörer,
skiter väl i oss knasiga radioamatörer.
Trodde en trevlig julklapp i år jag skulle få,
men se, med en myndighet, hur det kan gå.
En pyttleliten mening, lätt och slätt,
kan göra en CEPT-2 till en CEPT-1.
Nej, ni förstår, de måste på femtielva papper till vända,
innan vi på kortvågen får sända!
 
Annat är det när man skall ta fram nya avgifter,då går det undan.
Oavsett om det är till en myndighet eller förening.
Anders
 
Skrevs ursprungligen av SM7USY
Är SSA intresserade av att CW-kravet slopas och Cept-2 blir -1?
Om jag inte minns fel så när disskussionen om slopande av CW-krav kom upp för några år sen så vill SSA inte ställa upp på detta.
Enligt förarbetet till WRC-03 så är SSA för ett slopande av kravet på morsekunskaper. Har inte länken just nu, men du kan hitta detta på PTS hemsida.

Som du nämner är dock detta en omsvängning från SSA:s sida, de var tidigare för att bibehålla morsekravet, vet dock inte säkert när de svängde i denna fråga.

73 de Lars, sm6rpz
 
Back
Top