SM4FPD
Well-Known Member
G5RV måste väl vara en anropsignal som konstruktörern av denna antenntyp hade, eller?
en respekterad antennexpert? Eller dumdristig lycksökare som råkade bygga en antenn som han ansåg funkar?
SM6APQ skrev:
Kanske får en del personer en tankeställare och fattar vad dom är utsatta för när det gäller antennprodukter från de "stora" försäljningsställena i Sverige.
Så jag inser inte vad stora försäljningställen har med saken att göra?
Vilka säljer G5RV- byggsatser och lurar kunder i stora antal?
Hr på SRS finns ingen redovisning i bokförinen som visar antal sålda sådana atenner, ej eller bredbandsantenner eller andra antenner som anses skräp.
Faktum är att på fem år är det kanske sålt 3 st G5RV byggsatser.
Någon balun är inte såld på flera år.
Att läsa sig till sådana slutsatser går inte trots att bolgagets bokföring är offentlig.
Däremot att tro, tycka, höra myter, ha föreställningar etc.
Jag tror att man måste veta innan man skriver och beskyller.
Däremot har jag lärt mig enormt mycket av att en gång i tiden ha blivit "lurad" att prova en sådan antenn. Det är 40 år sedan. Lärdomen hoppas jag att många andra kan dra.
HF i chassit så jag brände mig på de metalliska PLATE och TUNE-knapparna.
Min åsikt om antennen är därmed klar, jag rekommenderar den inte.
Däremot är jag av den ödmjuka typen, och respekterar de som säger sig vara nöjda med G5RV, och som får massor av bra radiokontakter. Och hos vilka den får plats gör bra jobb.
Någon riktig undersökning som med vetenskap, och inte tro, myter, företsällningar etc visar något rovärdigt fakta har jag aldrig sett. Kanske finns sådant, och då är frågan hur många dB förlorar man på skitantennen?
Eller är den en dipol som vanligt?
Ingen antenn är den sista någon använder. Brukar jag säga, och menar att man utvecklas, lär sig provar.
Just nu på P1 om 60 W lampan
de
SM4FPD
en respekterad antennexpert? Eller dumdristig lycksökare som råkade bygga en antenn som han ansåg funkar?
SM6APQ skrev:
Kanske får en del personer en tankeställare och fattar vad dom är utsatta för när det gäller antennprodukter från de "stora" försäljningsställena i Sverige.
Så jag inser inte vad stora försäljningställen har med saken att göra?
Vilka säljer G5RV- byggsatser och lurar kunder i stora antal?
Hr på SRS finns ingen redovisning i bokförinen som visar antal sålda sådana atenner, ej eller bredbandsantenner eller andra antenner som anses skräp.
Faktum är att på fem år är det kanske sålt 3 st G5RV byggsatser.
Någon balun är inte såld på flera år.
Att läsa sig till sådana slutsatser går inte trots att bolgagets bokföring är offentlig.
Däremot att tro, tycka, höra myter, ha föreställningar etc.
Jag tror att man måste veta innan man skriver och beskyller.
Däremot har jag lärt mig enormt mycket av att en gång i tiden ha blivit "lurad" att prova en sådan antenn. Det är 40 år sedan. Lärdomen hoppas jag att många andra kan dra.
HF i chassit så jag brände mig på de metalliska PLATE och TUNE-knapparna.
Min åsikt om antennen är därmed klar, jag rekommenderar den inte.
Däremot är jag av den ödmjuka typen, och respekterar de som säger sig vara nöjda med G5RV, och som får massor av bra radiokontakter. Och hos vilka den får plats gör bra jobb.
Någon riktig undersökning som med vetenskap, och inte tro, myter, företsällningar etc visar något rovärdigt fakta har jag aldrig sett. Kanske finns sådant, och då är frågan hur många dB förlorar man på skitantennen?
Eller är den en dipol som vanligt?
Ingen antenn är den sista någon använder. Brukar jag säga, och menar att man utvecklas, lär sig provar.
Just nu på P1 om 60 W lampan
de
SM4FPD