Sture,
I stället för att med tunnelseende ta fasta på uppdiktad "kritik, fördömande och klagovisor", bör vi i stället fokusera på att i POSITIV anda förmedla vårt erfarenhetsbaserade kunnande gällande antenner.
Vad är fel med att försöka övertyga de nya amatörerna att inte falla i handlarnas förrädiska gap?
G5RV, W3DZZ, FD4 eller "Carolina Windom" är alla mer eller mindre
dåliga kompromissantenner.
Ska vi låta alla nya amatörer förledas av ett fåtal handlares ambitioner att göra pengar på okunskap? Eller ska vi upplysa (baserat på vår egen eller andras erfarenhet) om det olyckliga i att investera pengar och tid i undermåliga kompromissprodukter?
Jag anser i alla fall att det är min plikt som hyfsat erfaren amatör, att upplysa nybörjare om att ovanstående antenner är kompromisser, kompromisser och åter kompromisser. Dessa antenner kommer inte skapa någon "aha-upplevelse" hos några nya amatörer, utan enbart skapa badwill för hobbyn.
Om man vill ge nya amatörer en upplevelse som stimulerar dem att fortsätta hobbyn och utveckla sig själva och sin utrustning, krävs ibland att man sätter ner foten och klagar på undermåliga antenner.
W3DZZ, G5RV, FD4 och Carolina Windom är ALLA kompromisser och inga mirakelkurer för att köra DX eller för att skapa bra signaler på banden. Ska vi likt strutsen sticka huvudet djupt i marken och tysta låta nya amatörer göra samma misstag som vi själva gjorde - eller ska vi upplysa dem om att det finns bättre antennvarianter som kommer ge mer tillfredsställelse av vår hobby?
För mig är svaret enkelt... Glöm dessa kompromissantenner och satsa på beprövade kort som ger rejäla signaler och tillfredsställelse för så väl nya som gamla amatörer!
Det handlar inte om "high tech", utan enbart om gott bondförnuft... 2 x 20 meter dipol med stege är en överlägsen multibandsantenn jämfört med alla dessa (sorry uttrycket) bastarder....
Allt går att sälja med mördande reklam... även konserverad gröt
73 de LRR, Mats