Hemliga SSA

Hej alla glada och snälla radioamatörer.

Nu har det tagit hus i he-e. Den Store Ledaren har tagit bort
SM0:s hemsida från länkdelen av "Svessa". Enligt mycket tillförlig källa beror detta på att man i nollte distriktet vägrar att underställa sig diktat från SSA!. Vad man nu får upp på ssa:s hemsida är en bild och en uppmaning att klicka.

Ja heregud...

Min pålitliga källa meddelar att detta oxo inom kort kommer att drabba SM7:s hemida.

Vad är det då för upssendeväckande tilltag dessa två sidor håller på med som gör att vår SSA tar till sådana här drstiska grepp ?

Jo, ATJ och SMK anser att de inte har absolut kontroll över vad som skrivs och därför får dom inte vara med.

Vad jag förstår skall SMK ställa sin plats till förfogande vid nästa årsmöte. Hans eftermäle lär bli att det var han som ansvarade för den största splittringen i föreningens historia. Själv anser han säkert att han inte gjort något fel. En åsikt han är ganska ensam om att inneha.

SSA krackelerar. Och fort går det. När en förening försöker styra det fria ordet och yttrandefriheten då bör den föreningen noga tänka över sin situation. Bäst vore om man helt började om från början. Men med tanke på alla de styrelsemedlemmar som upplever mötena i föreningens namn som ett sätt att komma hemifrån ett par dagar och på medlemmarnas bekostnad äta och dricka gott så kommer naturligtvis en sådan tanke att anses som befängd.

HEDER till DL0, AIG och DL7, EQL som har modet att säga ifrån och stå för sina åsikter. Hade ssa haft fler styrelsemedlemmar av deras kaliber hade föreningen haft ett existensberättigande.

Har ni förresten märkt att ATJ och SMK av någon anöedning inte har ett ord att tillägga debatten i det enda fria debattforum för amatörer som finns på nätet.

På min tid som DL fick man iallafall säga vad man tycker och tänker. Nuförtiden är denna möjlighet strypt.

Så finns det dom som i detta forum anser att det gnälls och tjafsas. Man undrar hur dom tänker när föreningen börjar likna kasernerna i en diktaturstat.

Hälsar
Hasse - DLZ
 
Skrevs ursprungligen av sm7dlz
Hej alla glada och snälla radioamatörer.

Nu har det tagit hus i he-e. Den Store Ledaren har tagit bort
SM0:s hemsida från länkdelen av "Svessa". Enligt mycket tillförlig källa beror detta på att man i nollte distriktet vägrar att underställa sig diktat från SSA!. Vad man nu får upp på ssa:s hemsida är en bild och en uppmaning att klicka.

Ja heregud...

Min pålitliga källa meddelar att detta oxo inom kort kommer att drabba SM7:s hemida.

Vad är det då för upssendeväckande tilltag dessa två sidor håller på med som gör att vår SSA tar till sådana här drstiska grepp ?

Jo, ATJ och SMK anser att de inte har absolut kontroll över vad som skrivs och därför får dom inte vara med.

Vad jag förstår skall SMK ställa sin plats till förfogande vid nästa årsmöte. Hans eftermäle lär bli att det var han som ansvarade för den största splittringen i föreningens historia. Själv anser han säkert att han inte gjort något fel. En åsikt han är ganska ensam om att inneha.

SSA krackelerar. Och fort går det. När en förening försöker styra det fria ordet och yttrandefriheten då bör den föreningen noga tänka över sin situation. Bäst vore om man helt började om från början. Men med tanke på alla de styrelsemedlemmar som upplever mötena i föreningens namn som ett sätt att komma hemifrån ett par dagar och på medlemmarnas bekostnad äta och dricka gott så kommer naturligtvis en sådan tanke att anses som befängd.

HEDER till DL0, AIG och DL7, EQL som har modet att säga ifrån och stå för sina åsikter. Hade ssa haft fler styrelsemedlemmar av deras kaliber hade föreningen haft ett existensberättigande.

Har ni förresten märkt att ATJ och SMK av någon anöedning inte har ett ord att tillägga debatten i det enda fria debattforum för amatörer som finns på nätet.

På min tid som DL fick man iallafall säga vad man tycker och tänker. Nuförtiden är denna möjlighet strypt.

Så finns det dom som i detta forum anser att det gnälls och tjafsas. Man undrar hur dom tänker när föreningen börjar likna kasernerna i en diktaturstat.

Hälsar
Hasse - DLZ


Då har vår store hövding talat igen, heder till dig Hasse. Vad jag önskar att jag kunde vara så redig, felfri, lärd, som du.
Jag avgudar dig!!!!!!!

MVH
Janne
 
Jag tycker det ser ut som om det är DL0 som lagt in det själv.
Det är ju en hänvisning till hans egen sida.....

Hasse DLZ skriver:
"Jo, ATJ och SMK anser att de inte har absolut kontroll över vad som skrivs och därför får dom inte vara med"
Är det inte det som är kontroll ?

"Men med tanke på alla de styrelsemedlemmar som upplever mötena i föreningens namn som ett sätt att komma hemifrån ett par dagar och på medlemmarnas bekostnad äta och dricka gott"

Till senaste SSA-mötet flög jag på EGEN bekostnad, hyrde bil och parkerade också på egen bekostnad. Jag kanske skulle bett om att få betala lunchen och middagen med lättöl själv också, eller......
/ Tommy SM6NZB
 
Skrevs ursprungligen av SM7NZB
Jag tycker det ser ut som om det är DL0 som lagt in det själv.
Det är ju en hänvisning till hans egen sida.....

Hasse DLZ skriver:
"Jo, ATJ och SMK anser att de inte har absolut kontroll över vad som skrivs och därför får dom inte vara med"
Är det inte det som är kontroll ?

"Men med tanke på alla de styrelsemedlemmar som upplever mötena i föreningens namn som ett sätt att komma hemifrån ett par dagar och på medlemmarnas bekostnad äta och dricka gott"

Till senaste SSA-mötet flög jag på EGEN bekostnad, hyrde bil och parkerade också på egen bekostnad. Jag kanske skulle bett om att få betala lunchen och middagen med lättöl själv också, eller......
/ Tommy SM6NZB


Jag har, mig veterligen, inte pekat ut vare sig dig eller någon annan som varande parasit på medlemmarnas inbetalade årsavgifter.

Jag har däremot påstått att "många" styrelsemedlemmar ser som sin huvuduppgift att "äta och dricka gott". Varför du, för andra gången, uppfattar detta påståenmde som personligt begriper jag inte.

Så var det på den tiden jag var styrelsemedlem i SSA och, vad jag förstår efter olika kontakter, så är det idag. I stort har ingenting förändrats när det gäller styrelsemötena sedan mitten på 80-talet.

För några decennier sedan fanns det möjligen fog för att man höll styrelsemöten med en "stor" styrelse. Det gör det sannerligen inte idag. Via Internet skulle man lätt kunna besluta i 90 % av de fall man nu tar upp tid på olika hotell runt om i landet.


Hasse DLZ
 
Apropå Hasses:
">Flygbiljett 1:a el 2: klass t.or Stockholm?
>Taxi till styrelsemöte?
>Taxi till hotell?
>Hotellkostnad inkl middag/frukost?"
Vi fick order att åka billigt för att kunna få ersättning, 736:- T/R
kostade flyget, sen skulle vi åka kommunalt till Alvik vilket inte
är något större problem. Jag tror du överdriver kostnaderna
minst 50 %. Pontus SM0RUX jobbar på lägenhetshotellet och har ordnat "bra" pris. / 73 Tommy SM6NZB.

PS Vad är det för hemliga beslut någon nämde tidigare ?
Något som ni vet beslutas och sedan hållits hemligt ?
DS
 
Skrevs ursprungligen av SM7NZB
Apropå Hasses:
">Flygbiljett 1:a el 2: klass t.or Stockholm?
>Taxi till styrelsemöte?
>Taxi till hotell?
>Hotellkostnad inkl middag/frukost?"
Vi fick order att åka billigt för att kunna få ersättning, 736:- T/R
kostade flyget, sen skulle vi åka kommunalt till Alvik vilket inte
är något större problem. Jag tror du överdriver kostnaderna
minst 50 %. Pontus SM0RUX jobbar på lägenhetshotellet och har ordnat "bra" pris. / 73 Tommy SM6NZB.

PS Vad är det för hemliga beslut någon nämde tidigare ?
Något som ni vet beslutas och sedan hållits hemligt ?
DS

Du anger fel källa. Det är Janne´s siffror. Inte mina.

Hasse DLZ
 
Flera saker i samma inlägg kommer. Vi börjar med det ekonomiska:

Vad är det för siffror som flyger omkring?

T/R kan väl i snitt ligga runt 800:-
Kommunal resa kan väl kosta 40:- T/R
Hotelrum är en annan sak, bra pris, räkna 400:-
Mat; lunch 55 middag 120, 175:- (frukost antas ingå i rummet)
Summa: 1415 :-


Enligt §7, Styrelsen; "Styrelsen är beslutsmässig då minst 8 styrelseledamöter deltager i styrelsemötet."

8 x 1415 = 11320 :-

OM nu den faktiska kostnaden är 30 kkr, vart går de felande 18600:- till? Logi? Kaffe? Franska flickor? :D Finns det fler än 8 närvarande med full ersättning? :confused:

18.6kkr / 8 = 2.3kkr extra per person annars.

Hasse, DLZ, skrev:
"För några decennier sedan fanns det möjligen fog för att man höll styrelsemöten med en "stor" styrelse. Det gör det sannerligen inte idag. Via Internet skulle man lätt kunna besluta i 90 % av de fall man nu tar upp tid på olika hotell runt om i landet."

Instämmer. Varför bara prata om möjligheten att använda internet? Visst, det blir mindre socialt - men det finns ju inget som hindrar att ett visst antal möten / år skall vara ansikte mot ansikte. Snart finns det möjlighet med gruppsamtal via IP-telefoni. Nästan som att köra radio ju!


Fortsätter med hemsidor:

DL0 har själv tagit bort sin icke SSA- / 4ATJ-iserade sida och ersatt den med en länk.

Jag tittar dock i "Föreningen Sveriges Sändareamatörer anvisningar 2003:4.
Styrande dokument för Föreningen SSA Webplats www.svessa.se,
Beslutade av SSA styrelse den 7 november 2003"


Där står det i §3 att "Identifieringen av SSA hemsida, i form av vinjettbild med logotyp...."

Nu ställer jag frågan: Varför skall alla DL-sidor använda den vinjettbild som nu förekommer på svessa.se?
1. Den innehåller INTE logotyp
2. Sidan är klart markerad som "under uppbyggnad" (www.svessa.se är just nu under uppbyggnad i sin nya version. )

Varför detta rabalder om att alla DL måste ha den fula vinjettbilden, skapad och kladdad (c) av SM4ATJ? Där föreningens namn är särskrivet, en Coca Cola burk lyser röd & fin och menyerna är utan överdrift aningen missanpassade i färgen.

§5 säger ju klart:
Underavdelningar till SSA hemsida skall följa den layout med menyer och färger, alltså den grafiska profil, som gäller för SSA hemsida och som framgår av mallar som tillhandahålles av sektion Info.

Men §3 säger klart att vinjetten skall innehålla logga. Tycker ordföranden skall städa framför sektion INFO's dörr först innan han hoppar på DL's som vägrar byta utseende. §3 kommer före §5, och är mer styrande då inget annat anges i anvisningarna.


Min slutsats av detta blir dock: http://www.svessa.se är INTE SSA's hemsida.

73´s de Jonny / SM6WYA
 
Last edited:
Fakta hämtat från Distrikt 7 hemsida: http://svessa.se/sm7

----
Vad kostar ett styrelsemöte?

Ett normalt styrelsemöte kan kosta i runda tal 20-30 tusen kronor vilket motsvara c:a 57 medlemsavgifter á 440 kronor. För min del som DL7 innebär det alltså en kostnad för SSA på c:a 2000 kronor per styrelsemöte.

Kostnaden är fördelad på resa (i mitt fall billigaste flyg) övernattning på konferanshotellet samt frukost, lunch, middag under två dagar, lördag och söndag. Själv bidrar jag med min egen fritid och får naturligtvis ingen ekonomisk ersättning av SSA -endast ersättning är för direkta utlägg.

(Uppgiften 30kkr/styrelsemöte är lämnad av SM0SMK i e-brev daterat den 1 januari 2002.)

SSA styrelse strävar efter att minska möteskostnaderna. Det senaste verksamhetsåret har några av de ordinarie tvådagarsmötena ersatts av telefonmöten. Årets möteskostnader borde därför stanna vid 40-50 tusen kronor jämfört med tidigare kostnader om c:a 90 tusen kronor per år._
----

Mer information om rutiner kring Styrelemötena finns här: http://svessa.se/sm7/rappoprotokoll.html

Notera att styrelen består av 14 personer som alla deltager fullt ut på SSA:s bekostnad. Ibland inbjuds andra personer, som t ex nu senast valberedningen. Även dessa deltar då på SSA:s beskostnad. Vi tackar Tommy NZB för att han har den goda smaken att sponsra SSA med sitt deltagande. Dock inget man kan kräva generellt.

73
Bengt SM7EQL
DL7
 
Till Hasse, oj då såg fel på inläggen...

Några kopierar med så mycket av det inlägg dom kommentarer
så hela inlägget ryms inte på skärmen för mig...(bärbart)

Om styrelsemöten en gång till:

Sista mötet för året så deltog även valberedningen på 3 man.
Det är normalt 7 distriktledare, 3 sektionsledare + ordf.
Sen kan det ju vara någon från kansliet, och någon till.

MEN

Många är ju FRÅN STOCKHOLM och bor EJ på Hotell !

Jag är ju inte ordinarie styrelsemedlem och har bara varit med
på 3 stycken men svarar så gott jag vet.

Vissa brådskande frågor beslutas via telefonmöten.

/ 73 Tommy SM6NZB
 
Vid flera tillfällen har långväga styreleledamöter kommit redan på fredag kväll. (Flygtekniska skäl) Då tillkommer en extra natt á 500-800:- eller vad det kan kosta.

Flera styrelseledamöter bor i Stockholm och de är då förhållandevis billiga i drift.

+ och - alltså.

De billigare flygpriserna som Tommy pratar om har nog gjort att möteskostnaderna kunnat sänkas jämfört med de uppgifter som ordföranden lämnade till mig i januari 2002.

Om styrelsen gör ett kvalitativt bra jobb så kan dessa höga kostnader kanske motiveras. Dock är 14 man en fruktansvärt stor styrelse och f-n vet om inte 5...7 man hade varit mer produktiva och en bättre investering för föreningen. En känsla jag har. :)

Det får väl bli ett projekt för en ev kommande organisationsutredning att fundera närmare över?

73
Bengt EQL
DL7
 
Hej, och god fortsättning på alla frekvenser!
Efter att jag har varit tyst ett tag och bara läst alla inlägg, börjar jag fundera om det görs skillnad på folk i den här föreningen.
Jag har ställd ett par frågor till styrelsen men jag har ignorerats totalt. Tydligen har mina frågor inte framförts tillräckligt tydligt, eller så svara man inte på icke korrekt stavade frågor. (Mitt modersmål är tyska.)
Kanske lite tjatig men jag vill har ett klart besked: Vem orsakade fördröjningen i KV frågan? SSA eller PTS?
När det finns 14 styrelsemedlemmar, måste väl en kunna svara korrekt på en så enkel fråga.
Att jag lyfte ämnet över till detta forum ske med anledning av att jag tycker att ärendet är i alla högsta grad hemligstämplat. Det hjälper inte med en mångordig förklaring som skjuter förbi målet.
Är det PTS, så är det allvarligt. För då kan dom inte sina egna regler och bestämmelser.
Är det SSA, så är det lika allvarligt. För då har man inte varit ärligt mot sina medlemmar.
Det skrevs att "någon" hadde invändningar. Vem är denna mystiska personen? Tillhör personen i fråga SSA eller PTS?
Jag blir säkert ignorerat denna gången med, men ni kommer inte undan, det lovar jag.
Synd att man måste bråka istället för att köra radio. Jag skulle hellre vilja diskutera utvecklingen av vår fina hobby och hur vi skall bära oss åt för att återskapar disziplin på frekvenserna. Typ Hi, hi.
73 Axel, SM4XIO medlem i SSA
 
----------------------------------------------
PTS har som en följd av bl.a.den nya lagstiftningen, Lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juni 2003 påbörjat en översyn av regelverket för amatörradio. I översynen ingår borttagandet av CW kravet. Arbetet har påbörjats med målsättning att ett ändrat regelverk skall kunna träda i kraft så snart som möjligt men senast vid utgången av 2003
----------------------------------------------
Ovanstående citat kommer från PTS. Vad är det som är så obegripligt med detta ? PTS dröjer med sitt beslut och lagändring. Punkt Slut.
Börjar bli trött på alla konspirationsteorier, smutskastning och skitsnack. Gör något annat nyttigt i stället, ta en promenad, umgås med familjen, kör radio och ha kul i stället!

Lev väl!
Sven-Erik
 
Skrevs ursprungligen av Sven-Erik
----------------------------------------------
PTS har som en följd av bl.a.den nya lagstiftningen, Lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juni 2003 påbörjat en översyn av regelverket för amatörradio. I översynen ingår borttagandet av CW kravet. Arbetet har påbörjats med målsättning att ett ändrat regelverk skall kunna träda i kraft så snart som möjligt men senast vid utgången av 2003
----------------------------------------------
Ovanstående citat kommer från PTS. Vad är det som är så obegripligt med detta ? PTS dröjer med sitt beslut och lagändring. Punkt Slut.
Börjar bli trött på alla konspirationsteorier, smutskastning och skitsnack. Gör något annat nyttigt i stället, ta en promenad, umgås med familjen, kör radio och ha kul i stället!

Lev väl!
Sven-Erik

Tydligen lever du inte som du lär. Istället för att göra just det som du själv är en så stor anhängare av, promenera och ha kul, så slösar du bort din värdefulla tid med att skriva totalt onödiga kommentarer i detta möte.

Ut och jogga Sven-Erik. Det mår du säkert mycket bättre av istället för att reta upp dig på oss konspiratörer!

Hasse DLZ
 
Skrevs ursprungligen av sm7dlz
Tydligen lever du inte som du lär. Istället för att göra just det som du själv är en så stor anhängare av, promenera och ha kul, så slösar du bort din värdefulla tid med att skriva totalt onödiga kommentarer i detta möte.

Ut och jogga Sven-Erik. Det mår du säkert mycket bättre av istället för att reta upp dig på oss konspiratörer!

Hasse DLZ


Det skulle även du må bra av Hasse!!!!!
Istället sitter du och pratar illa om Novisringen
och SK6SJ på 3755

Janne WXA :D
 
SSA försvinner inte.

Om detta mot förmodan skulle ske så tar friska krafter vid.

Det finns gott om kompetenta krafter bland oss radioamatörer som kommer att se till att SSA antingen "räddas" eller ombildas som en ny frisk(are) förening som kan ta tillvara de svenska radioamatörernas intresse.

Bengt SM7EQL
DL7
 
Back
Top