Hemliga SSA

Fan vet om det inte hade varigt bästa tänkbara..att låta gammla SSA gå i graven o sen bygga upp det på nytt igen.... man måste städa i grunden efter diktatorn o dalmasen med journalistiska visioner
 
"Diktator" och "dalmas" .... oj oj, det var två tunga anklagelser på en gång !-)

Men ... allvarligt talat, sm7wcz, betyder det du uttrycker lite vårdslöst att du tycker att SSA bör bli mer öppet och demokratiskt samt att SSA bör tona ner ner de journalistiska visionerna? Betyder det också att du tror på idén att riva ner allt och börja om?

När det gäller det första "mer demokrati och öppenhet" (om det är så du menar?) tycker jag också att det kan finnas anledning för oss medlemmar i SSA att fundera över hur detta kan utvecklas. De nya möjligheterna i det informationella samhället skakar ju om både nationalstater och andra maktstrukturer ... varför inte SSA? De viktiga frågorna att ställa blir förstås hur kan man utveckla (den givetvis dubbelriktade) kommunikationen och demokratin i vår förening.
Jag har själv varit med om att driva på i frågor som gäller öppenhet och demokrati inom den statliga myndighet jag jobbar. Det är inte helt oproblematiskt. Ett exempel där det blir problematiskt är när myndigheten publicerar förslag och tidsplaner för olika ärenden. En del människor hänger inte riktigt med på de nya rutinerna och tror att förslag är detsamma som beslut eller blir irriterade när det i slutändan inte blir exakt som myndigheten tidigare "utlovat" alt inte blir exakt som de egna inlämnade synpunkterna.
En första ryggmärgsreaktion kan då bli att vilja dra sig tillbaka och hålla tyst tills beslut har fattats. Jag tror inte den vägen är möjlig. Men förändring möter alltid motstånd och tar tid ...
Den önskade utvecklingen måste vara att ta tillvara de nya möjligheter som finns att utveckla demokratin och medlemsinflytandet. Detta ställer nya krav på både de demokratiskt valda och medlemmarna.
Ungefär här tycker jag vi bör börja .....

Det där problemet med "journalistiska visioner" förstår jag inte riktigt. Och någon radikal fundamentalism typ "riv ner! så bygger vi upp något nytt och bättre sedan - det blir säkert bättre" tror inte jag på. Nej, successiva förbättringar i takt med tiden och i linje med medlemmarnas intresse är rätt väg att fortsätta. Diskutera, analysera, ge väl underbyggda och konkreta förslag till förbättringar!

73 de
SM5DXV Sture
 
Till AXEL XIO
Detta är inte ett officiellt SSA forum. SSA FAQ är ett sådant.
Jag förstår inte hur någon kan tro att SSA fördröjer något.
Om du läser SSA FAQ så försökte SMK i augusti att få ett undantag så CW-kravet kunde slopas men PTS svarade att det fanns inget lagrum för något sådant.
"Är det PTS, så är det allvarligt. För då kan dom inte sina egna regler och bestämmelser." Vad menar du ? Vet inte myndigheten hur man gör en konsekvensbeskrivning och tar in remisser på den nya "författningen" ?
Jag håller med Sven-Erik, kör Radio, ta en promenad.
Har själv just gått 10 km i skogen... / 73 Tommy SM6NZB.
 
Med tanke på olika inlägg med krav på öppenhet, information, kostnader, medlemsinflytande, avsättande av styrelse, riva ner och bygga upp, så påminner jag att det är ytterligare 10 dagar innan deadline för motioner till SSA årsmöte. Denna möjlighet utnyttjas inte så ofta, men är ju samtidigt bästa möjligheten att få stöd för krav på förändringar.

Det är speciellt två saker som bör observeras när det gäller motioner. Blanda inte ihop flera saker i ett förslag, det blir ofta svårt att ta ett positivt beslut om det finns både bra och dåliga saker (enligt de som röstar) i samma förslag. För det andra, glöm inte att marknadsföra tankarna, förslaget och argumenten. Försök tänka dig in i "motståndarens" situation och tänk ut motargument redan från början. Sprid informationen till andra klubbar. Det räcker inte med att skicka in ett förslag och hoppas att andra ska hoppa högt av glädje och rösta ja, det är de som deltar i årsmötet, personligen eller genom fullmakt, som avgör. Flera gånger har det hänt att det inte funnits någon närvarande vid årsmötet som argumenterat för förslaget. Detta är speciellt viktigt om det gäller större förändringar eller kontroversiella frågor som att ändra styrelsens storlek eller något annat som gäller organisationen.

Sigge
 
Hej Sven-Erik och Tommy,
jag försöker att enbart får svar på en del enkla frågor. Tack att ni svarade i alla fall.
Men att uppmanar mig att ta en promenad etz... är ett grovt brott mot all seriös kommunikation vuxna menniskor emellan.
Jag är varken intersserat av konspirationer, smutskastning eller skitsnack.
Inte heller känner jag någon personligt eller har för avsikt att smutskastat någon. Jag undanber mig påhopp av sådan karaktär. Svara i stället med samma respekt som jag tillstå er
Däremot kan kritik alldrig vara fel. Har jag fel i ett påstående ändra jag gärna min uppfattning.
Till saken. Om jag inte har helt klart för mig hur turerna i ärendet har gått, beror det på att man har misslyckats med att förklara sakförhållanden för mig.
SSA började med förklaringar först när en del började undra hur saker och ting hör ihop. Innandess var informationen noll.
Om SSA har engagerat sig som det påståts, varför informerar man inte medlemmarna fortlöpande? Nyheterna på SSA´s hemsida är det ibland 10-tals dagar emellan. Varför tar man inte till sig kritiken? Inte ett ord på första sidan.
Att PTS måste hållar sig till lagarna är väl klart. Det jag menar är att när PTS talade om för oss när man kunde vara klart med ärendet, gorde man så vid jag förstå, en bedömning med hänsyn till gällande regler. Det måste altså har hänt någonting oförutseende som förhalar ärendet avsevärt. Om någon kan talar om för mig vad som har hänt, ge jag mig omedelbart. Svårare än så är det inte. Jag är inte ett dugg intresserat av att gälla i annat syfte. Men kära ni, varför finns denna eländiga diskussionen överhuvudtaget?
Och Tommy, för mig är denna frågan inte av existensiell kraktär, därför kan jag kostar på mig att ler och skakar lite granna på huvudet vid läsning av alla inlägg. Men någonting har gått snett i denna föreningen. Tur att man inte är politiker.
73 till alla på forumet
 
Skänk gärna 440kr till Skogsmulle..det gynnar barnen som en dag kanske blir radioamatörer.. ja alltså ni som ränner i skogen
 
sm7wcz, hoppas dom inte läser i detta forum iallafall, debatten här lär ju inte direkt locka till att studera till ett amatörradiocertifikat.


Ok, ska i fortsättningen inte lägga mig i mer.

Lycka till, som Mulder säger i X-files "the truth is out there"
 
Skrevs ursprungligen av Sven-Erik
sm7wcz, hoppas dom inte läser i detta forum iallafall, debatten här lär ju inte direkt locka till att studera till ett amatörradiocertifikat.


Ok, ska i fortsättningen inte lägga mig i mer.

Lycka till, som Mulder säger i X-files "the truth is out there"

Här har vi ytterligare ett fall av "först säger jag vad jag vill (gärna med en liten släng av elakheter och "von oben" attityd". När så detta är avklarat så förklarar man att "nu stiger jag av".

Den logiska frågan blir: Varför börja att skriva alls? Vore det inte bättre att hålla tyst från början.

En promenad kanske .... ?

Nä du Sven Erik. Dina bidrag till att försöka förbättra SSA:s framtid lär nog inte gå till historien som någon större prestation.

Hasse DLZ
 
SM4XIO skrev:
Om någon kan talar om för mig vad som har hänt, ge jag mig omedelbart.

Det som hände var att att PTS uttalade sig enligt vad som i tidigare inlägg visats, och sen upptäckte att det krävdes mer arbete.
Nu är förhoppningsvis den nya lagen snart ute på remissrunda hos berörda etc, sen skall det göras en konsekvensutredning - dvs vad kan hända när en massa nya amatörer släpps lösa + övrigt som även regleras av lagen.
Om inget oförutsett sker, dvs att den nya lagen är helt galen och måste skrivas om och åter utsändas på remiss, så bör den senast kunna ligga fast från 1:a maj eller om man väljer 1:a juni.

Så som det är just nu, ta det lugnt, kör radio, räkna på antenner, bygg förstärkare eller skriv motioner. Massor av kul. ;)

73´s de Jonny / SM6WYA
 
OK Jonny,
finns det ett officiellt uttalande från PTS att det är, som jag tro Du menar, bara det hantverkliga jobbet som är orsaken till fördröjningen?
I såfall var ju dels löften från PTS mild uttryckt klantiga, och dels måste man ju ifrågasätta myndigheternas informationsanspråk.
I.o.m. att vi betalar vår obolus till PTS kan vi med gott samvete ställa krav på PTS och i såfall inte vara nöjd med det som presterats hittills.
Men tyvärr har jag ett minne av att man i ett möte inte kom överens och därför inte kunde gå till beslut. Vet någon om vad det handlade om och varför man inte kunde besluta?
Tala om för mig om jag är ute och cycklar nu, eller om det finns någon substans i det hela.
Har jag fel ge jag mig gärna och ägnar mig åt att får nått KV-aktig i luften. Har redan blivit retat för att jag vill bli "Likströmsamatör", Hi, Hi
73
 
"PTS arbetar med en översyn av hela regelverket för amatörradio. Ett förslag till nya föreskrifter måste först remissbehandlas och en konsekvensutredning göras innan PTS styrelse kan beslut. "

Det är väl det uttalandet som vi har läst här fläst gånger och som vi får betrakta som PTS officiella uttalande.Sen har det berott lite grand vem som har uttalat sig.. någon vid namnet Per Kjellin har stått för denna varianaten.. en annan variant har någon annan inom myndigheten stått för om än personlig sådan.Men det är den personliga som har stämmt till 100% och det har jag redogjort tidigare här under annan tråd.
 
OBS! Vice DL0 Göran Eriksson SM5XW är kandidat till posten som ordförande i SSA

ett klipp ifrån DL0's sida...
Min fråga är kan man någonstans på nätet läsa Göran Erikssons syn på SSA och hur hans vision ser ut framåt ?
 
Skrevs ursprungligen av sm7wcz
OBS! Vice DL0 Göran Eriksson SM5XW är kandidat till posten som ordförande i SSA

ett klipp ifrån DL0's sida...
Min fråga är kan man någonstans på nätet läsa Göran Erikssons syn på SSA och hur hans vision ser ut framåt ?


Varför jaga personer på det här viset, om nu Göran Eriksson blir ordförande i SSA är väl det bra. Ett förslag är att DL7 blir ordförande, Bengt är rätt person.

MVH
Janne
 
Det är inte frågan om att jaga någon..det är frågan om vad den tilltänkta ordf har för vision..o i dessa dagar så verkar det ju än mer viktigt att få torgföra den
 
Detta med pengar och hur man använder dessa är intressant i dessa dagar.

Vad jag förstår har det tagits ett styrelsebeslut på att föreningens kanslist skall utveckla ett nytt medlemsregisterprogram för SSA. Detta arbete visar sig så betungande att föreningen annonserar ut bokföringsdelen av kanslistens arbete och begär in anbud.

Nu börjar det kostar pengar. Om en utomstående firma skall sköta bokföringen så handlar det inte om några små summor.

Hade det inte varit bättre att man letat i den uppsjö av databaser som finns till salu (till rimliga priser dessutom) istället för att som nu dels betala för att få tillgång till ett register, dels låta någon utomstående sköta bokföringen?

Vad är det för alldeles speciella informationsbehov vår förening har som inte ett av de bättre (redan färdiga) databaserna inte klarar? Dessa databaser kan man skräddarsy för i stort sett vilka behov som helst. De är, grovt sett, en motor som man sedan bygger om och på precis så som man vill att den skall fungera.

Enligt min mening går man MYCKET över ån för att hämta vatten. Dessutom används alltför många vattenbärare för att projektet skall vara ekonomiskt försvarbart.

Eller ..... ??

Hasse DLZ
 
Kompletterande fakta hämtat från Distrikt 7 hemsida:

----
SSA:s bokföring läggs ut på entrepenad
Påbörjat: 2003- ?
Avslutat: 2003-10-12

Vid ett möte med kanslipersonalen analyserades arbetssituationen på kansliet. Det visar sig att tiden inte räcker till för att Jonas Ytterman SM5HJZ som är kanslist, skall kunna utveckla nya datorprogram för att på sikt minska de manuella arbetsinsatserna. Mötet kom fram till att det är enklast att bryta ut bokföringen och lägga ut den på entreprenad tills vidare. Då frågan brådskade togs ett s k ordförandebeslut att anlita Arne SM5TC för bokföring på entreprenad.
Ordförandebeslutet och bakgrunden till detta skall redovisas på styrelsemötet den 11-12 oktober 2003.

Styrelsen beslutade den 12 oktober 2003 att godkänna ordförandebeslutet.

Ärendet avslutat 2003-10-12
----


Mer information om utvecklingen av registerprogrammet finns att läsa i SSA QRX: http://svessa.se/sm7/qrx.html

73
Bengt SM7EQL
DL7
 
Back
Top