"Kinaradios" vara eller icke vara..

Fick precis hem en UV-5RA för det facila priset av 278 svenska riksdaler. Passade på att beställa en programmeringskabel samtidigt. Allt lirar fint med Chirp-programet. Så har du en fil med lite schyssta frekvenser i skulle jag bli glad.

Grattis !
Jag är helt säker på att du kommer bli supernöjd.
Själv tog jag en chansning och köpte mig en UV-B6, den kostade mig 265kr. Den tycks fungera mycket bra, iaf om man ser till vad jag betalade för den. :)

De senaste chirpfilerna jag hade, bland annat den till UV-5R låg på jobbdatorn när den craschade i torsdags morse. Man kan säga att jag är lite smått upprörd nu. Jag hade programmerat in alla 2m repeaters, en del 70cm och lite jakt/PMR/SRBR. Jag har en rå-fil, en osorterad där jag i stort sett bara kastade in alla frekvenserna för att senare sortera och justera.

Du kan ju kolla om det är något att ha.

Hittade två filer, du får jämföra och utvärdera. Kanske till och med bygga på och skicka tillbaka en kopia ?! :)

https://dl.dropbox.com/u/744061/2m 40cm Taxi CHIRP.img

https://dl.dropbox.com/u/744061/2m 40cm CHIRP.img
 
Tackar. Det får bli helgepyssel, man har ju långledigt. Får jag till något bra delar jag naturligtvis med mig.

Ps: Synka filer med valfri molntjänst. Då slipper man äta blodtryckssänkande mediciner vid haveri ;)
 
Tackar. Det får bli helgepyssel, man har ju långledigt. Får jag till något bra delar jag naturligtvis med mig.

Ps: Synka filer med valfri molntjänst. Då slipper man äta blodtryckssänkande mediciner vid haveri ;)

Haha, jo det där med molnet är en bra grej. Privat kör jag det mesta på backup via molnet. Men på jobbet missade jag det. Du kanske känner till det gamla uttrycket "äsch, jag gör backup sen". :)
 
Haha, jo det där med molnet är en bra grej. Privat kör jag det mesta på backup via molnet. Men på jobbet missade jag det. Du kanske känner till det gamla uttrycket "äsch, jag gör backup sen". :)
Eller som vi Glada amatörer säger ... Manána är en bra Back-Up dag ...

/J
 
Last edited:
Woxun

Jag har (hade kan man nog säga) en funegrande Woxun dualbander kg1udv eller något hette den:confused: Den fungerade bra tills garantin precic slutat gälla sedan blev det problem med att efter att man sände ett tag hängde sig vhf delen och blockerade all rx på vhf, s-mätaren låg i botten och RX lampan lyste men inget ljud i högtalaren. Sedan lossade den kretskortsmonterade speaker mic-kontakten på kretskortet till monofonen så den lödde jag fast själv igen. Destuom funegrade inte programeringskitet oavsett vilken dator jag testade instalera mjukvaran på (har provat med 5 datorer) flera gånger om. Tillslut bröt jag upp plasten på usb-kontakten på programeringkittet och upptäckte allt var täckt med oxid :mad: Har gått över hela kortet i radion med lupp för att leta efter eventuella lödningar som släppt men jag har gett upp.
General reset på radion löste inte problemen med vhf:mad:

Jag har däremot en Baufeng uv3-r som jag är mkt nöjd med, dels för sin storlek att den lätt går ner i jackan. Enda nackelen med den är att det billiga headsetet som följde med i lådan är värdelöst för ptt låser sig:confused:
 
Jag har (hade kan man nog säga) en funegrande Woxun dualbander kg1udv eller något hette den:confused: Den fungerade bra tills garantin precic slutat gälla sedan blev det problem med att efter att man sände ett tag hängde sig vhf delen och blockerade all rx på vhf, s-mätaren låg i botten och RX lampan lyste men inget ljud i högtalaren. Sedan lossade den kretskortsmonterade speaker mic-kontakten på kretskortet till monofonen så den lödde jag fast själv igen. Destuom funegrade inte programeringskitet oavsett vilken dator jag testade instalera mjukvaran på (har provat med 5 datorer) flera gånger om. Tillslut bröt jag upp plasten på usb-kontakten på programeringkittet och upptäckte allt var täckt med oxid :mad: Har gått över hela kortet i radion med lupp för att leta efter eventuella lödningar som släppt men jag har gett upp.
General reset på radion löste inte problemen med vhf:mad:

Jag har däremot en Baufeng uv3-r som jag är mkt nöjd med, dels för sin storlek att den lätt går ner i jackan. Enda nackelen med den är att det billiga headsetet som följde med i lådan är värdelöst för ptt låser sig:confused:

Det är alltid surt som f-n när något strular.
Ang headset'et, jag testade ett likadant igår. Jag tyckte det funkade rätt bra. MEN... det är lite för lätt att lägga fingret över "micken", och då är headsetet rätt verkningslöst. Jag kan använda ett om jag får ett, men jag tänker aldrig köpa ett. Det är samma sak med de billigaste monofonerna, de funkar, men de funkar mycket dåligt.
 
Jag beställde en ny kinaradio igår.

Det vart en TYT TH-UV3R denna gången. Förhoppningsvis är den så bra som det sägs och jag behåller den ett tag.

Men för alla som funderar på att köpa sig en kinaradio men som känner sig osäker och inte riktigt vågar chansa, är rädda att deras 250 - 350kr kommer hamna i sjön.

Jag kan verkligen rekommendera följande apparater.
Baofeng UV-5R
Baofeng UV-3R+
Baofeng UV-B6

Den sistnämnda är mycket enkelt att programmera utan kabel. Något som jag har förstått inte är jättevanligt med handapparater över lag. Och den är även ergonomiskt underbar. Men alla tre radios är fantastiska på sina egna små sätt. För den pengen de kostar så kan det inte bli så fel. :)
 
Själv kör jag wouxun. Har nu även köpt en 6 platsers laddare. Jag är rätt nöjd. Första radion bör snart vara ett år. Jag kör 2 st 16 kanalers mono bandare. KG-833 och dom funkar bra. I Härnösand når vi bara en repeater.. Den ligger på 70 cm. Så 16 kanalaren för 2 meter ligger oftast hemma. Jag har ett par Baofeng UV-3R+ och en 5R men jag vet inte vad jag skall tycka om dom. 3orna är små och 5an är rätt ok.
 
Tjena

Jag har en Baofeng UV-5R och man får mycket radio för lite pengar. Dock har jag funnit följande problem med den:

- "S-mätaren" är "digital". Alltså den indikerar signal över squelch eller ingen signal över squelch. Trots detta ser den ut som en nivåmätare.

- Squelchen har 10 nivåer (binärt 10!). Nivå 0 är squelch av. Nivå 1-9 är exakt samma inställning av squelch-nivå.

- Radions "Front-end" är modell ladugårdsdörr. Minsta lilla störning bryter squelchen.

- Modulationen är enkel: ingen mic-gain. Den fasta nivån är något för tyst. Kan förbättras med monofon eller försiktigt borrande i chassit.

- Mottagningen på 70 cm är bra, men något trubbigare för 2 meter. Kan möjligen fixas genom att byta antenn.

- Antennfästet är ett inverterat SMA.

Trots detta tycker jag att den är utmärkt för innerstads/repeaterkörning. Man får vad man betalar för.
 
Last edited:
Köpte mig en Baofeng UV82 häromsistens.
Om ni tänker er Baofengs UV5R, fast lite högre och betydligt högre kvalitétskänsla till det yttre. Större batteri är en fin bonus.

Man kan lugnt säga att det har hänt en del som jag köpte min första kinaradio.

Jag har mer eller mindre tyckt att de kinaradios jag haft, och det är ett rätt stort antal, har varit mycket bra och ok för sitt pris. Men nu har jag definitivt hittat en som jag tänker behålla.

Jag ska köpa en till jobbet och en till garaget. :D
 
Kinaradiosar, nej tack, men grattis till alla skrotsammlare av dessa. - När köpte ni er första och vad har hänt sedan dess!? Lycka till, underbart är kort.

/Sven.
 
Alla de kinaradios jag har köpt används fortfarande dagligen. Dock inte av mig. Första köptes 2011 tror jag det va. Vad som har hänt sen dess. Rätt lätt att räkna ut. Hur var det när japan kom in i radioleken för x-antal år sedan och hur är det nu?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
 
Kinaradiosar, nej tack, men grattis till alla skrotsammlare av dessa. - När köpte ni er första och vad har hänt sedan dess!? Lycka till, underbart är kort.

/Sven.


Min första Kinaradio är fyra år gammal nu, den används dagligen och har tappats i backen hundratals gånger, en gång tappasdes den i en snödriva ena dagen och hittas igen dagen efter genom att pipa upp repeatern och lyssna efter den :D
En annan gång stod den ute på trädgordsbordet en natt med ösregn.

Jag köpte till ett extrabatteri direkt och växlar mellan varannan dag ungefär,

Det enda jag har bytt ut är orginalantennen mot en längre och mjukare modell istället för den korta stela som följde med, det gjordes när den var ny och således inte för att det var något fel på den (annat än att den var lika värdelös som alla andra korta gummipinnar).

Så, visst, det är säkert skrot, men jag vet dom som har köpt det senaste från dom stora Japanska märkena och har fått skicka till baka flera gånger under garantitiden.

Då en kinaradio kostar ~300-600 (om man inte köper av dom som köper på sig flera och säljer hutlöst dyrt på tradera) så ser jag det inte som en gigantisk förlust om den pajjar efter 4 år
 
Last edited:
Min första Kinaradio är fyra år gammal nu, den används dagligen och har tappats i backen hundratals gånger, en gång tappasdes den i en snödriva ena dagen och hittas igen dagen efter genom att pipa upp repeatern och lyssna efter den :D
En annan gång stod den ute på trädgordsbordet en natt med ösregn.

Jag köpte till ett extrabatteri direkt och växlar mellan varannan dag ungefär,

Det enda jag har bytt ut är orginalantennen mot en längre och mjukare modell istället för den korta stela som följde med, det gjordes när den var ny och således inte för att det var något fel på den (annat än att den var lika värdelös som alla andra korta gummipinnar).

Så, visst, det är säkert skrot, men jag vet dom som har köpt det senaste från dom stora Japanska märkena och har fått skicka till baka flera gånger under garantitiden.

Då en kinaradio kostar ~300-600 (om man inte köper av dom som köper på sig flera och säljer hutlöst dyrt på tradera) så ser jag det inte som en gigantisk förlust om den pajjar efter 4 år

Ja det är faktiskt rätt underligt att de ändå tål så mycket som de gör. Jag antar att enkelhet skapar hållbarhet.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
 
Håller helt med SM4FPD. Vi ser detta överallt i samhället. Billiga bilar som kan vara både livsfarliga och innehålla teknik direkt hämtad från 1980-talet men med ett fränt skal. Sockar bestående av ett "spindelnät" som man har sprutat in lös ull i som följer med foten ut.
Såg en paneldebatt härom året bestående av dignitärer inom det ekonomiska området som berättade att om vi skulle nöja oss med 1950-års antal prylar så skulle genomsnittsvensken behöva jobba 5tim om dagen. -Istället väljer vi att shoppa fler prylar.
Det tråkiga med den här utvecklingen är att de kvalitativa produkterna är på väg att försvinna helt. Jobben går till Asien istället. Och inte bara det, Medvetenheten om t.ex bra ljud, bra bild mm är lika så i utförsbacke. Miljön skall vi bara inte tala om, när det behöver transporteras fler lass usla prylar än bra.
För en tid sedan inköpte jag en ny Yaesu FT-450D i hopp om att få en kvalitetsradio. Den är väldigt bra helt enkelt och passar mina behov.
Men dröm om min stora förvåning när jag insåg att VFO-enkodern inte höll måttet. Siffrorna började hoppa åt alla håll efter ca en driftstimma.
Wimo skickade mig en ersättningsenkoder som jag och en kollega monterade in. Enkodern som var fabriksmonterad såg ut att komma ifrån någon leksaksaffär, en bedrövlig kvalite med plasthölje och glapp. Inte alls i paritet med resten av radion. Den nya hade gjutet metallhölje och noll glapp, den hade "Mercedeskänsla" Efter denna operation går den som en dröm.
Det är tveksamt om jag skulle våga köpa någon av Yaesus sörsta modeller efter denna erfarenhet. -Undrar hur det är med Icom?
Tydligen var detta något som drabbat mängder med kunder på nämda modell.
Visst kan jag förstå om någon vill köpa en slit o släng handapparat. Men till lite större prylar bör man nog tänka ett par varv.
Hade man råd att köpa en "Rejäl" pryl på morfars tid så har vi definitivt det idag.
 
Efter att nu ha kört kina radio i flera år. Min erfarenhet..

På första plats.. Wouxun alla modeller. Dom har hållit och betydligt bättre än Baofeng. Jag har flera 16 kanalare. Två KG-679P och Två till duobandare. Jag gillar märket. Jag gillar dom burkarna som har samma typ av batteri. Helt perfekt att kunna använda samma batterier till alla apparater. .
På andra plats.. Kirisun. En Digital radio. Stabil och tål en hel del. Men dyr om man bara vill köra FM.
Trea.. Kommer nog Baofeng. I bland skräp. Som min första 16 kanalare. Det var skrot när den kom. I bland hyfsad som mina två UV-5R.. Jag har ägt två och sålt två vidare.

Jag kommer nog inte att gå tillbaka till japaner (ändå troligen tillverkade i kina) igen. Jag skulle vilja att dom började göra kortvågare och 6 meters burkar bara. Det kan inte vara så svårt.

Dom stora.. ICOM Yaesu osv.. dom har nog slutat tillverka bra prylar om man inte vill betala vad ett mindre bil kostar.. eller större bil till och med..
 
Last edited:
Hade man råd att köpa en "Rejäl" pryl på morfars tid så har vi definitivt det idag.

Visst är det så.
Men jag undrar då, vad hade man för valmöjligheter då i sändarväg?

Edit:
Följdfråga...
Hur mycket hade frun i hushållet att säga till om på morfars tid? :)


Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
 
Last edited:
Har själv 2st Baofeng UV-5RA +
Är mycket nöjd med dem... man märker att för varje ny modell så lyfter de ribban på kvaliteten.
Mina har ett gjutet aluminium chassi där kretskortet sitter skyddat.
De har också löst problem med överhettade batterier som kunde förekomma på äldre varianter.
Även om många är motståndare till dessa så vill jag lyfta på hatten för prisvärda är de
och för många blir just dessa inkörsporten till mer seriöst intresse.
 
Back
Top