SA5GHZ
Dipl. Klugscheißer
Ja det hade varit en bra nivå att sikta motBorde vara obligatoriskt läsning på cert kursen...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ja det hade varit en bra nivå att sikta motBorde vara obligatoriskt läsning på cert kursen...
Absolut.
Varje radioamatör bör åtminstone känna till att Maxwells ekvationer existerar, och även grovt deras innebörd.
Jo det är en toppenbra option och precis så har ALLA i denna tråden med stor säkerhet gränsande till visshet gjort. Allt börjar med obefintliga kunskaper inom alla områden och sen byggs det på efterhand och under hela livet. Vissa satsar allt på ett smalt område och blir superexperter på sin smala nisch men har i övrigt noll koll på allt annat medan andra lär sig lite lagom om det mesta och kanske får lättare att navigera mellan blindskären. I övrigt är det väl bra att folk tillåts tycka lite olika så diskussionerna inte blir så enformiga att den ene håller med den andre och vice versa i allt som skrivs och tycks. Eller hur?Att lära sig med tiden är uppenbarligen ingen option.
Jag har arbetat med datautveckling sedan sent 70-tal, stöter hela tiden på människor som inte förstår detta med datorernas värld som för mig är så självklart. Men istället för att klanka ned på dessa har jag alltid gjort allt jag förmått för att hjälpa dessa medmänniskor att förstå lite mer varje gång jag träffar på dom. Jag sänker mig till deras nivå så förklaringarna inte blir obegripliga med deras lägre kunskap. Det tycker jag är en bättre väg att öka kunskapen än att göra sig rolig eller vara översittare för att jag har större kunskap i detta mitt yrkesområde. Uppenbarligen är det ett sätt som uppskattas då jag har kunder sen 20-30 år som ofta framför sin uppskattning att jag förklara så förståligt och när jag passerade 65 fick jag massa samtal att jag absolut inte får sluta hjälpa mina kunder, "vi klara oss inte utan dig". Så jag fortsätter trots att jag nu mer kan kalla mig pensionär. Och tycker det är kul och mår bra när jag lämnar en person som fått en lite djupare kunskap i hur dom obegripliga datorerna fungerar och kan utnyttja dom lite bättre. Men det är jag de.Det känns som diskussionen gått några varv nu. Det är en sak att läsa in, greppa och bli förhörd på det som krävs för certet, och en annan att faktiskt och praktiskt förstå alla aspekter i den rätt komplexa värld man vill jobba i. Även om man har lärt in, och faktiskt kan förstå ett teoretiskt resonemang, är det en helt annan sak att omsätta detta i praktisk handling. Även om den teoretiska bakgrunden inte innehåller Maxwell och andra storheter, så kan kunskaper om förenklade resonemang om impedansanpassning och andra grundläggande praktiska saker vara nog stabila för att utgöra de första stegen in i den här hobbyn.
Men istället för att klanka ned på dessa har jag alltid gjort allt jag förmått för att hjälpa dessa medmänniskor att förstå lite mer varje gång jag träffar på dom. Jag sänker mig till deras nivå så förklaringarna inte blir obegripliga med deras lägre kunskap. Men det är jag de.
Det är ett bra sätt att resonera. Man läser det man vill och hetsar inte upp sig. Det räcker med att konstatera vad den och den tycker eller skriver. Läs vidare eller skumma texten eller låt bli att läsa. Jag håller inte heller med om allt som skrivs och ignorerar det som inte passar mig eller känns fel även om det skrivs för den hundrade gången. Fungerar bra i alla sammanhang.Jag har lyssnat på den här grammofonskivan i över tio år på detta forum.
Numera ignorerar jag det mesta i den här "låten" men jag förstår att skribenterna känner mycket tillfredsställelse att om och om
igen återupprepa sitt mantra.