Nyväckt intresse hos PTS

Jag menar att bandet jorden runt används för dx:ande och radiovågorna stannar inte vid Sveriges gräns. Det är svårt att använda frekvensen till något annat. Det är ju inte så att de som sänder på 27,555 stör någon mer än att man inte får det enligt regelverket eller har jag missat något?

Vad skulle hända om man utökade frekvensområdet för PR-radio med 27,415MHz-27,595MHz för internationella kontakter?
 
Hej!

Det var just uttrycket "nya tider" jag inte begrep
Ärligt talat så blev det inte bättre förståelse efter ditt inlägg.

Jag har inte en aning vilka konsekvenserna skulle bli om man utökar frekvensområdet för "27 folket".
Kan inte se nå'n anledning att göra det, men framför allt bryr jag mig inte.

27 MHz aktiviteterna är mig en fullkomligt ointressat företeelse, som om den flyter ihop med det som definieras "amatörradio" hotar status och excistens för oss radioamatörer.
 
Du har rätt, för oss radioamatörer är 27 ett icke ämne och vad som händer
där enbart en fråga mellan de som är aktiva där och PTS.
 
Jag har inte heller något intresse av frekvenserna men det finns många andra som finner nöje och tillfredsställelse med att prata där. Alla har vi olika intresseområden. Olika frekvensband har olika användare.

Jag förstår inte varför aktiviteter på 27MHz skulle vara ett hot mot amatörradion. Snarare tvärt om. Ett ökat intresse för kortvågsradio kommer i slutändan gynna hobbyn. Ju fler som börjar med PR-radio, desto fler som blir intresserade av amatörradio. Att göra några QSO:n på 27,555 kan ge mersmak av DX och då är den naturliga fortsättningen att studera till radioamatör.
 
Om någon som kör 27 skulle vilja bli radioamatör så är det naturligtvis bra, vad det
verkar på PTS så kommer de få ett bättre stöd i och med att PTS har ambitionen att
öka kravnivån, på så sätt blir övergången lättare!
 
Hej!

R8N, jag skrev inte att aktiviteterna på 27 MHz är ett hot mot amatörradion.
PR-radio (eller vad man nu skall kalla det) är en sak och amatörradio en (helt) annan sak.
Vad som jag tror är ett problem är om "27-folket" skulle släppas in på (vissa?) amatörradioband, det skulle inte öka förtroendet och status för amatörradio sett från myndigheterna. Snarare skulle nog saker o ting förändras till det sämre.
Vidare, är det viktigt att antalet radioamatörer är så högt som möjligt? Kanske det är viktigare (för amatörradion) att kvalitén på de radioamatörer som finns är hög?

För de i kategorin "PR-folk" som känner att intresset för andra band hägrar så är det en synnerligen smal sak att få tillgång till ett brett frekvensspektra, genom att gå en kurs på några veckoslut. Dessa bör sedan tänka sig för hur de använder banden och inte använda 27 MHz på ett sätt som inte är förenligt med gällande lagar o förordningar. En titt på t.ex. 27MHz.se ger vid handen att det finns de som har amatörradio signal och även sysslar med DX-körning/free banding på 27 MHz, vissa verkar ha gott om effektresurser?

Sedan har jag en fråga som inte har med ämnet, varför gillar PR-folk blåa displayer och LEDar?
 
Ja det är väl ungefär som när en radioamatör föredrar blå display på sin rigg istället för t.ex orange eller grå
 
Om nu någon ligger och kör på 27 MHz i strid med gällande villkor har det väl ingen betydelse
om han är radioamatör eller ej? Där förstår jag inte vilken koppling Pts gjort.
Om någon skriver hotbrev till någon betyder väl inte detta att personen i fråga är journalist?
Om han ändå råkar vara det har det väl ingen betydelse i sammanhanget?
 
Det finns ju möjlighet för vem som helst att prova amatörradio på 60m bandet.
Varesig man är sändaramatör eller 27MHz aktiv.
Eller ingetdera...
 
Det finns ju möjlighet för vem som helst att prova amatörradio på 60m bandet.
Varesig man är sändaramatör eller 27MHz aktiv.
Eller ingetdera...

Ja, fast då får man ju ansöka om särskilt tillstånd, och det gäller alla. Just nu kan man får halvårs tillstånd och jag vill minnas att det kostar 450 spänn per gång. När halvåret har gått får man söka på nytt till en kostnad av 450 kr igen. Dessutom är aktiviteten väldigt låg där. Jag har kört några fåtal qso.
Sedan 27 MHz igen. Jag tror det var SM0AOM som gjort ett utdrag ur regelverket tidigare i tråden där det framgår att 27 MHz, eller det som i dagligt tal kallas för, privatradiobanden, är avsedd för just privatradio...inte amatörradio!
Dvs att kunna ordna med "närkrets"-kontakterna, Familjen, fritidsaktiviteter. lokala vänner, jaktlaget, idrottsklubben, osv. Alltså inte dx! Mycket av det privatradion är avsett till täcks ju i dag av våra mobiler så privatradion har ju strängt taget spelat ut sin roll i dag.
Vill man köra dx så får man skaffa behörighet och flytta till amatörbanden.
Nog måste det väl kännas utmärkt att veta att man inte bryter mot regelverket.
Tore SM7CBS
 
Last edited:
Sedan 2012 är det tillåtet att DX:a på 27MHz. Man får nu även sända med 12 watt SSB och 4 wattpå både AM och FM.
 
Jag återkommer till att radioamatörer som väljer att "freebanda" på 27 MHz inte är några riktiga radioamatörer. Om det nu är så trivsamt och kamratligt på det bandet, vore det väl lika bra att stanna där!

En nåd att stilla bedja om: Måtte det bli att PTS återfår möjligheten att återkalla amatörradiotillstånd!

/Lasse
 
Man kan göra en liknelse med förhållandet mellan luftgitarr och att vara gitarrist. Hur duktig du än blir
i att likna en gitarrist rörelser med mera så är du ändå inte gitarrist - till det krävs studier och övning.

Även om man på 27 efterapar radioamatörer och kopierar vår begreppsapparat är du fortfarande endast
PR-radio utövare, en sorts "luftamatörer".

För att vara amatör så krävs det kunskaper och tyvärr blir de nya amatörerna lämnade i sticket då dagens
prov endast motsvarar en novislicens och mycket återstår för den nyblivne att lära sig.
 
Jag påminner om att dagens prov, när det gäller teknikfrågorna, är ungefär likadana som de varit i 40 år. Den stora skillnaden är borttagandet av den spärr som telegrafikravet utgjorde.
Den breddning av provfrågebanken som nu är på gång är dock helt rimlig! Också bra att PTS börjar utöva tillsyn över radioanvändandet så att det inte bär ännu mer åt fanders!
Sture
 
Att telegrafikravet försvunnit beror väl på att det idag finns andra moder för smalbandig kommunikation
än för 40 år sedan.

Undrar hur "riktiga amatörer" vid en utökad tillsyn hanterar problemet med sina PA med ryska 2 kW lampor.
 
Man kan bara hoppas att de inte drar igång med "brännvinsadvokatyr" om mänskliga rättigheter,
EU och handelshinder med mera!

För övrigt handlar det om inmatad effekt och verkningsgrad inte vad dessa "ryska lampor" tål.
 
En nåd att stilla bedja om: Måtte det bli att PTS återfår möjligheten att återkalla amatörradiotillstånd!

/Lasse

Det går inte Lasse, tillståndet finns inte längre, bara ett certifikat (du menade nog det). Då måste dagens certifikat även gälla som tillåtelse att INNEHA utrustningen vilket är tillåtet för vem som helst idag, dock inte att sända med den. Att ta ett papper hindrar ingen från att sända.
 
SA5A skrev; "Jag påminner om att dagens prov, när det gäller teknikfrågorna, är ungefär likadana som de varit i 40 år. Den stora skillnaden är borttagandet av den spärr som telegrafikravet utgjorde."
----

Skillnaden är att för 40 år sedan användes inte facit som "lärobok". För inte kan väl dagens elever ha blivit så smarta att en kurs som för 40 år sedan tog en termin att genomföra nu kan klaras av på ett eller två veckoslut? Du får läsa på mer Sture så du vet vad du pratar om. Du är fel ute... igen. :)
 
En fråga där,Bengt....
Menar du att alla proven ser likadana ut,har samma frågor?
För isåfall måste jag tillägga att DU är fel ute! :)

73 de CBR
 
Last edited:
Back
Top