Olaglig APRS trafik

Här ett exempel från aprs.fi på vilka störningar dessa flygare orsakar i aprs nätet inte bara
i Sverige utan även utomlands. Det är klart olämpligt att använda aprs trackers från flygplan.

SEUUZ>UVRQ60 via OZ4DIE-2*,OZ4DIB-2*,WIDE2*,qAR,OZ7HVO-2
This station appears to be flying at high altitude and using digipeaters, which causes serious congestion in the APRS network. The tracker should be configured to only use digipeaters when at low altitude
 
Last edited:
Segelflygarna är ju inte alla aprs radioamatörer och har inte en susning om vad som skall göras i en tracker annat än var av/på knappen sitter.
SA5UF / SM0JWX är kontakten enligt ssa.se SM Callbook.

Segelflyg i aprs sammanhang borde vara eventbaserat, ha dedikerade digi/gatew på en dedikerad frekvens under eventet. Har dom inte den kunskapen så blir det som det är nu. Dvs. segelflyget finns på den allmänna aprs kanalen och det enda som händer är att digipiterägare succesivt bannar SE/SA5UF allt eftersom sa5uf-nn sprider sig över europa och uppenbart är det ett lössläppt koncept som inte gillas.

aprs tracking passar segelflygeventet bra, men dom har valt fel frekvenser, har inga egna digipeters/gateways eller egen aprs.segelflyg.web i de event man vill ha tracking online i sina event.

Om alla segelflygare vore aprs radioamatörer finns många hjärnor som jobbar för att ta hand om sina behov, men nu är det tvärtom, en bunt med svartalådor är utplacerade (sålda) av få radioamatörer som kör på som vilken mobil tracker som helst.
 
Tittar man på aprs path i de SEU, SEY trackers som har id'n SA5Un-5 eller som kör utan amatörradioidentitet så har dom ofta "relay,wide n-n", dvs den icke tillåtna metoden som ökar på trafiken i aprs digp.nw. genom att tillåta multippla hopp och även relay av "grannen". Andra SEU trackers har wide 1-1 eller 1-1, 2-2, dvs samma som för mark/sjö baserade trackers. Bäddat för irritation bland aprs användare och digipeaterägare.

Ska segelflygstrackers ha digip.hopp i "path" överhuvudtaget ? - nu när segelflygstrackers motarbetar de senaste aprs path rekommendationerna i vilka det nämns "no path" som primärt alternativ för flygplan.

Segelflygstrackers i allmänhet är konfigurerade på ett icke-rekommenderat sätt - trots att dom "tillhör" samma radioamatörklubb SA5UN /SM0JWX eller vilka det nu är fråga om eftersom det föregår nån typ av försäljning av trackers till icke-radioamatörer.

Nu sitter det trackers runt om Sverige och Europa som ska omkonfigureras för just det dom är till för "aircraft tracking"

Vad gäller digipeater, behöver segelflyget digipeaters alls ?. Syftet är väl att vid segelflygseventen få ut trafiken direkt från tracker via gateway till en presentationsserver (typ aprs.fi) - inte att skicka ut alla segelflygstrackers på multihopp bland alla andra digipeaters för mark/sjöbaserade trackers.

eller byt kanal till nån som inte har med dagens mark/sjöbaserade trackers & digipeters att göra.
 
Här ett exempel från aprs.fi på vilka störningar dessa flygare orsakar i aprs nätet inte bara
i Sverige utan även utomlands. Det är klart olämpligt att använda aprs trackers från flygplan.

SEUUZ>UVRQ60 via OZ4DIE-2*,OZ4DIB-2*,WIDE2*,qAR,OZ7HVO-2
This station appears to be flying at high altitude and using digipeaters, which causes serious congestion in the APRS network. The tracker should be configured to only use digipeaters when at low altitude

Samma idag 2011-05-26
SE0UA, SEUUA, SEUSB, SEUGC, SETYB "This station appears to be flying at high altitude and using digipeaters, which causes serious congestion in the APRS network. The tracker should be configured to only use digipeaters when at low altitude"SE0UA, SEUUA, SEUSB, SEUGC, SETYB är pirater eller SA5UF-godtyckligtSSID
den enda som hade en bra path idag av flygplan var SEUVX som tycks vara radioamatör.
 
Det finns en flock skärmflygare? i västergötland som enbart har almtracker i infofältet, helt utan "radioklubb"signal.
 
För någon vecka sedan fick en av oss som ni kallar "pirater" ett telefonsamtal. Först då uppmärksammades vi på att denna diskussion pågår på nätet.

Den tolkning som vi gjorde initialt var att vi uppfyllde regelverket. Det skulle inte falla oss in att bryta mot reglerna, det hoppas jag att ni förstår.

Vi har lyssnat på kritiken och kommer att göra mittåt. I detta nu håller vi på att se över hur vi ska ändra på oss.

Själv är jag grön inom detta gebit och jag medger att jag har en del att lära. I min lärobok står det att om någon gör något tokigt på banden ska denne tillrättavisas på ett ödmjukt och konstruktivt.

Ni vet min signal, ni kan ta reda på mitt telefonnummer, ändå är det ingen som har tagit kontakt för att ta upp en diskussion. Nej, det är mycket mer bekvämt att doppa någon i tjära och rulla denne i fjädrar på ett forum på nätet.
 
Hej Lillebror,

Ta det inte personligt, jag tror de flesta radioamatörer är vänligt sinnade gentemot segelflyget. Sen finns det en och annan som inte är vänligt sinnad mot någon.

De som blivit behandlade med tjära och fjädrar i den här diskussionen är i första hand radioamatörer, som råkat i luven på varandra.

APRS-funktionären i SSA skulle enligt egen utsago redan för något år sedan kontakta er. Eftersom allt fortsatt som förut, kan den oinvigde uppfatta det som att han inte fått något gehör för vad det nu är han har sagt under dessa kontakter.

Rent tekniskt tycker jag att ni gjort något kul, även om man kan ha synpunkter på att ni med era inställningar lastar APRS-kanalen onödigt mycket.

Efter en hel del funderande har jag kommit fram till följande principiella inställning:

Den som i lagens mening är användare av en flygburen APRS-tracker, måste sitta i flygplanet, i praktiken alltså piloten. Det finns de som hävdar motsatsen, men jag kan ge ganska starka argument för min syn.

Den som använder APRS-utrustning på amatörbanden ska identifiera sig med anropssignal för amatörradio. Jag anser personligen inte att ni gör det, men även här går meningarna isär.

Resten är trivialt. Den som använder amatörradioutrustning utan att ha certifikat bryter mot lagen.

Diskussionen lär fortsätta.

73,
Jonas/SM5PHU

Edit: Förresten har du kastat om två bokstäver i registreringsbeteckningen på Gunillas Discus.
 
Last edited:
Hej,

Jo det finns många viljor och åsikter och det är både sunt och bra. Jag vill gärna ha en dialog, inte monologer från vissa håll.

En tolkning är en tolkning är en subjektiv uppfattning. Som någon skrev att det är ett sluttande plan, jo men vi hade för avsikt att hålla oss i rätt ända av sluttningen.

Härmed ämnar jag inte dryfta detta mer på denna utpost. Är det någon som känner sig manad är ni välkomna i RL: jag läser mail och lyssnar.

Jag såg det, men det är en hel del på attgöralistan inför VM. Ska skruva till det på 8K imorgon.
 
Last edited:
PHU's sammanfattning av läget är bra.

Den amatörradioaprsverksamhet som sker på 144.8MHz berör alla radioamatörer som medverkar till aprsverksamheten i någon form.
Att synas, lära och lära ut via amatörradioforum där radioteknik, aprsteknik och dess tilllämpning diskuteras är att rekommendera. F2F/RL är ett begränsat forum i tid, längd och möjlighet till närvaro.

Nu när det finns kritik på hur dessa segelflygtrackers syns och agerar i ett allmänt aprsnät och tillhörande supportsystem - kan man antingen stänga av trackers direkt och sätta in åtgärder eller informera vad som är på gång för att fixa till det och successivt ta hand om åtgärderna även om vissa trackers är igång.

För flygburnatrackers har det skett en del senare rekommendationer på path inställningar - vilka tycks ha anammats av andra flygande sändaramatörer. Så länge man använder den gemensamma 144.8Mhz frekvensen med tillhörande digipeatersystem och dess egenskaper får man ta hänsyn till detta.

Eftersom aktuella frågor inte är utredda i projektspec'en får man utgå ifrån att trackerns egenskaper i drift är "under utredning" och öppen för förändringar. http://www.skyracer.net/index2.php?option=com_content&do_pdf=1&id=61

"pirat" är ett tillhygge som funnits på amatörradiobanden sedan urminnes tider. Det som i allmänhet menas med "en pirat" på amatörradiobanden är personer som sänder utan amatörradiolicens, som inte identifierar sig alls eller som identifierar sig med någon annans identitiet. Viss skillnad mot de "pirater" som är aktuella i dagspressen.

/Farsan ;)
 
Last edited:
Tja, man kan ju se saken på väldigt olika sätt.

Det regelverk som finns för amatörradio är ju ganska knappt, och vill man se det som att allt som uttryckligen inte är förbjudet är tillåtet så är det ju fritt fram för denna tillämpning.

Anser man däremot att amatörbanden endast skall användas till amatörradio så är ju denna verksamhet helt uppåt väggarna (Den riktar sig ju åt en helt annan målgrupp).
Själv är jag en anhängare av denna åsikt. Det kan ju inte vara OK att jag lånar ut min anropssignal till icke amatörer för att de skall kunna utnyttja banden till annan verksamhet.

Jag har absolut inget emot segelflyg och segelflygare. Har flugit lite tillsammans med en kompis som var instruktör (Och radioamatör). Segelflyg är mycket roligare och intressantare än man kan tro innan man provat.
 
Om amatörradion ska kunna behålla sina frekvensband på sikt är det nödvändigt att "stämma i bäcken".

Det blir omöjligt på sikt att argumentera för amatörradioanvändning av spektrum om vi låter orelaterade verksamheter använda frekvenserna. Sprids uppfattningen att amatörbanden är någon form av "elektronisk allmänning" kan de mest skiftande radioverksamheter, vilka inte har någon som helst relation till ITU-definitionen av amatörradio, flytta in utan att radioamatörerna har något att sätta emot.

Ett allvarligt inslag är att man inom SSA verkar ha en vag uppfattning om vad som är tillåtet eller inte. Om det är så att APRS-funktionären sanktionerat segelflygets användning är det anmärkningsvärt. Det går inte för sig att ge underhandslöften utan att förankra saken både i bestämmelserna och hos styrelsen.

Hela "affären" skadar dessvärre SSA:s legitimitet både inom och utom föreningen.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Om amatörradion ska kunna behålla sina frekvensband på sikt är det nödvändigt att "stämma i bäcken".

Det blir omöjligt på sikt att argumentera för amatörradioanvändning av spektrum om vi låter orelaterade verksamheter använda frekvenserna. Sprids uppfattningen att amatörbanden är någon form av "elektronisk allmänning" kan de mest skiftande radioverksamheter, vilka inte har någon som helst relation till ITU-definitionen av amatörradio, flytta in utan att radioamatörerna har något att sätta emot.

...

Jag skulle vilja att du utvecklade varför segelflygarnas användning av APRS inte passar i ITU:s definition av amatörradio (även om varje pilot skulle ha amatörradiocertifikat).

Per SA0AIB
 
När varje pilot har amatörradiocertifikat kommer saken i ett något annat läge.

Då är det denna radioamatörs med vidhängande flygplans rörelser i x-, y- och z-led som presenteras, vilket till nöds kan anses uppfylla ITU-definitionen, så länge som formkraven i PTSFS och ITU-RR Art. 19 om korrekt användning av anropssignaler iakttas.
Man kan i varje fall teoretiskt tänka sig att det finns andra radioamatörer som visar intresse för att följa rörelserna.

Jag anser däremot med en viss skärpa att när personen "vid kontrollerna" inte har radioamatörcertifikat så uppfylls varken kraven i PTSFS eller i ITU-RR.

Då sänder planets radiosändare ut en till amatörradion helt orelaterad person+flygplans rörelser.

Det enda syftet med APRS när icke-radioamatörer manövrerar flygplanen med sina radiosändare är att synliggöra dem i en GIS-applikation, vilket knappast kan inordnas i varken PTSFS eller ITU-RR definitionerna av amatörradio.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Är bara den danske astronauten eller avfyrningsfartygets besättning radioamatörer har jag inget att invända.

Risken är bara att när astronauten är radioamatör, man får läsa om saken under rubriken "Silent Keys" i OZ.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Kolla den första kommentaren i denna länk.
What's up on aprs.fi: Gliders in Sweden

...och ännu intressantare blir det när man läser längre ner....

Anonymous said...
Hi.I'm the "crook"! :)
No, seriously, we have an amateur radio section in our flying club, Uppsala Flying Club. We have a club call sign, SA5UF, that is included in every status message we send. So it's transmitted at least every 4 to 6 minutes. We have checked with the ARPS responsible in SSA (Sveriges SändarmAmatörer) and he is OK with the mode we operate. In the US, they call it "Tactical call sign", and it is OK as long as the real call sign is transmitted at least every 10 minutes.
I hope everyone thinks it is a cool application of APRS!
73 de Rikard/SM0JWX
Responsible for the application

August 26, 2007 8:21 PM
 
Icke medlem i ssa

Tänk, jag har skapat ett konto i det här forumet endast för att kommentera i denna tråd..

Jag har en tid funderat på att bli medlem i SSA. Det är ju den förening som ska verka för radioamatörer, och jag är ju en sådan. Jag har vägt för och emot. Att vara ett stöd till den förening som ska verka för oss, ja och få en tidning förstås. Det var "för". Emot har varit att jag helt enkelt inte har råd som arbetslös.
Men här har ju visat sig i ett inlägg att SSA är mer intresserade av segelflyg än amatörradio så nu kan jag enkelt bestämma mig för att SSA inte är en förening för mig. Skulle tidningen vara intressant så kan jag läsa den ändå:)
Alltså, inga pengar från mig till SSA förrän de kan visa att det är vår hobby de verkar för!
 
Back
Top