SM7EQL
Kortvågs- och UKV-tekniker
PHU skrev; "Nu var vi där igen: "ITU-RR grundregler". Exakt vad är det för regler du syftar på, och bröt det tidigare regelverket på något sätt mot ITU-RR?"
Min bedömning är att §19 i ITU-RR är att betrakta som grundregler för hur anropssignaler skall se ut och användas. Dessa grundregler är till för administrationerna när de utformar nationella föreskrifter. Utgångsläget är att en radiosändare skall ha en anropssignal för att kunna identifieras. Något förbud mot flera anropssignaler finns inte utan det är något som ankommer på administrationerna att ta ställning till. Om det finns skäl och behov så kan PTS välja att tillåta flera signaler vilket man ju gjort i form av tillfälliga specialanropssignaler för några olika speciella ändamål som användarna efterfrågat. (Läs contesting där det är av stort värde att signalerna är korta/snabba för att kunna hävda sig i konkurrensen)
Det tidigare regelverket SSA använde rymdes i stora drag inom ITU-RR men dock bröt ju SSA mot det nya regelverket PTS bestämt efter det att LEK införts den 1 juli 2011 och PTS delegerat åt SSA att tilldela anropssignaler. Som jag tolkar SSA:s information på SSA.SE så har SSA inte ännu förstått att de gamla reglerna som man använt under den oreglerade tiden upphörde att gälla redan samma dag som den nya delegationen utfärdades i december 2011. SSA ger på SSA.SE sken av att man förhandlat fram en ny överenskommelse men i själva verket inträffade den nya "överenskommelsen" redan när delegationen utfärdades och där SSA hade tre veckor på sig att överklaga beslutet vilket man missade. Troligen p g a att man inte läste vad som stod i dokumentet och om man läste så begrep man nog inte vad det stod. Och begrep man vad det stod så brydde man sig ändå inte om att följa delegationen. Av delegationen framgår ju övertydligt vad SSA hade att rätta sig efter och för vilket ändamål tillfälliga specialanropssignaler kan tilldelas. Ändå körde man vidare på de gamla reglerna som upphört gälla. Så läser man vad SSA skriver på SSA.SE och lägger till all den information som medvetet inte skrivs men som alla vi som är väl insatta i PTS regelverk och känner till exakt vad ändringen av LEK den 1 juli 2011 innebar för SSA så trillar pusselbitarna snabbt på plats.
Sedan är det väl upp till PTS att skapa det regelverk myndigheten själva anser vara ändamålsenligt och som har stöd i lagar och föreskrifter. Enligt föreskrifterna krävs en anropssignal för att utöva amatörradiotrafik. En (1) sådan anropssignal lär vara minimum. Flera sådana får ses som bonus eller fler möjligheter snarare än att de är tvingande för PTS att erbjuda. Men som sagt, i den delegationsordning som gäller sedan december 2011 sägs uttryckligen "För speciella tillfällen, och under begränsad tid, till exempel ett jubileum, en fieldday eller en DX-expedition.
PHU skrev: "Och varför öppnar PTS för ytterligare ökad arbetsbelastning genom att ta på sig uppgiften att försöka reglera vilken längd det ska vara på anropssignaler som får användas i DX-trafik respektive lokal-QSO?"
Längden på anropssignalerna regleras i ITU-RR när det gäller antal tecken och uppbyggnad. Ang den ökande arbetsbelastningen så är ju syftet med delegeringen just att minska arbetsbelastningen genom att lägga ut handläggningen av anropssignaler på SSA. PTS kommer dock inte undan sitt ansvar att utöva tillsyn över hur SSA följer delegationen men här begränsar sig tillsynen till granskning och kontroll av de uppgifter som PTS begärt in. Själva jobbet gör SSA.
Min bedömning är att §19 i ITU-RR är att betrakta som grundregler för hur anropssignaler skall se ut och användas. Dessa grundregler är till för administrationerna när de utformar nationella föreskrifter. Utgångsläget är att en radiosändare skall ha en anropssignal för att kunna identifieras. Något förbud mot flera anropssignaler finns inte utan det är något som ankommer på administrationerna att ta ställning till. Om det finns skäl och behov så kan PTS välja att tillåta flera signaler vilket man ju gjort i form av tillfälliga specialanropssignaler för några olika speciella ändamål som användarna efterfrågat. (Läs contesting där det är av stort värde att signalerna är korta/snabba för att kunna hävda sig i konkurrensen)
Det tidigare regelverket SSA använde rymdes i stora drag inom ITU-RR men dock bröt ju SSA mot det nya regelverket PTS bestämt efter det att LEK införts den 1 juli 2011 och PTS delegerat åt SSA att tilldela anropssignaler. Som jag tolkar SSA:s information på SSA.SE så har SSA inte ännu förstått att de gamla reglerna som man använt under den oreglerade tiden upphörde att gälla redan samma dag som den nya delegationen utfärdades i december 2011. SSA ger på SSA.SE sken av att man förhandlat fram en ny överenskommelse men i själva verket inträffade den nya "överenskommelsen" redan när delegationen utfärdades och där SSA hade tre veckor på sig att överklaga beslutet vilket man missade. Troligen p g a att man inte läste vad som stod i dokumentet och om man läste så begrep man nog inte vad det stod. Och begrep man vad det stod så brydde man sig ändå inte om att följa delegationen. Av delegationen framgår ju övertydligt vad SSA hade att rätta sig efter och för vilket ändamål tillfälliga specialanropssignaler kan tilldelas. Ändå körde man vidare på de gamla reglerna som upphört gälla. Så läser man vad SSA skriver på SSA.SE och lägger till all den information som medvetet inte skrivs men som alla vi som är väl insatta i PTS regelverk och känner till exakt vad ändringen av LEK den 1 juli 2011 innebar för SSA så trillar pusselbitarna snabbt på plats.
Sedan är det väl upp till PTS att skapa det regelverk myndigheten själva anser vara ändamålsenligt och som har stöd i lagar och föreskrifter. Enligt föreskrifterna krävs en anropssignal för att utöva amatörradiotrafik. En (1) sådan anropssignal lär vara minimum. Flera sådana får ses som bonus eller fler möjligheter snarare än att de är tvingande för PTS att erbjuda. Men som sagt, i den delegationsordning som gäller sedan december 2011 sägs uttryckligen "För speciella tillfällen, och under begränsad tid, till exempel ett jubileum, en fieldday eller en DX-expedition.
PHU skrev: "Och varför öppnar PTS för ytterligare ökad arbetsbelastning genom att ta på sig uppgiften att försöka reglera vilken längd det ska vara på anropssignaler som får användas i DX-trafik respektive lokal-QSO?"
Längden på anropssignalerna regleras i ITU-RR när det gäller antal tecken och uppbyggnad. Ang den ökande arbetsbelastningen så är ju syftet med delegeringen just att minska arbetsbelastningen genom att lägga ut handläggningen av anropssignaler på SSA. PTS kommer dock inte undan sitt ansvar att utöva tillsyn över hur SSA följer delegationen men här begränsar sig tillsynen till granskning och kontroll av de uppgifter som PTS begärt in. Själva jobbet gör SSA.