Slut med att köra vanliga qso med fåfängsignaler nu?

PHU du hann före ;) Tänkte just fråga SM7MCD a.k.a "Oscar" var i ITU-RR §19 det står att man enbart skulle kunna få använda en specialsignal vid "avgränsat syfte". Men det verkar som MCD istället för att förankra sig i vad som faktiskt står i ITU-RR §19 kommer med "eget tyckande" :eek: :eek:

SM7EQL said:
WKA, som jag skrev så är jag inte säker. Därefter ställde jag en fråga samt avslutade med -Vi får undersöka saken närmare.

Hmmm.. Bengt, jag tror att du skrev så här om jag får lov att citera:
SM7EQL said:
Hade inte SSA tilldelat en del mystifika lång-signaler under den oreglerade tiden som inte rymdes inom ITU-RR §19.

Ser inget frågetecken efter denna mening, det är däremot ett klart och tydligt påstående från din sida. Vill veta vilken grund du baserar detta påstående på.

Sedan eftersom vissa på forumet tycker det är krångligt att skilja på personer som har både grundsignaler och specialsignaler så använder jag alltid enkom SM0W, så då blir det inte alls krångligt i fortsättningen att veta vem jag är :)

73 de Teemu SM0W
 
Ivan, här kan du ladda ner ITU-RR och läsa, om du vill vara med och diskutera fakta, istället för att bara tycka:

Radio Regulations

Du och Oskar kanske kan starta en liten studiecirkel.

73,
Jonas/SM5J
 
Ivan är en slarver. Han skrev
... jag tycker att det skall vara som jag tycker för det blir mycket bättre än om det är som du tycker...
men borde ha skrivit

... jag tycker att det skall vara som jag tycker för det blir mycket bättre än om det är som du tycker, tycker jag ...

Tycker i alla fall

/Janne

( och det är fakta att det är mitt personliga tyckande jag uttrycker; skall vi ge oss snart? )
 
Sedan eftersom vissa på forumet tycker det är krångligt att skilja på personer som har både grundsignaler och specialsignaler så använder jag alltid enkom SM0W, så då blir det inte alls krångligt i fortsättningen att veta vem jag är :)

73 de Teemu SM0W

Men om jag vill veta vem du egentligen är, vem är du då? :confused:

mvh
-MCD med fåfängenamnet Kajsa
 
Men om jag vill veta vem du egentligen är, vem är du då? :confused:

mvh
-MCD med fåfängenamnet Kajsa

-MCD det kanske har gått dig förbi att det finns en eminent sökfunktion på SSA.se där du kan söka på en anropssignal och se vem denne tillhör? Om du söker på min anropssignal där så hittar du troligtvis min adress, har du vägarna förbi är du välkommen upp på en kopp kaffe så ska jag berätta allt du vill veta om mig. Har du tur får du även nybakta bullar, jag brukar baka ibland!

73 de Teemu SM0W
 
Nu behöver vi ju inte bekymra oss så mycket om vad som är rätt eller fel i användandet av specialsignaler. Snart nog kommer detta att meddelas av PTS. Thats it!!

/Lasse
 
Nu behöver vi ju inte bekymra oss så mycket om vad som är rätt eller fel i användandet av specialsignaler. Snart nog kommer detta att meddelas av PTS.
Vad jag diskuterat är vad som är rätt och fel i reglerandet av specialsignaler. Om användandet har PTS har redan sagt sitt, det var anledningen till att diskussionen startade.

Thats it!!
Ja, precis som på passexpeditionen i Gdansk 1982.

73,
Jonas/SM5J
 
Last edited:
"Ja, precis som på passexpeditionen i Gdansk 1982."

Vad har det med vad Lasse skriver att göra?

Jag var där 1964 - och har samma upplevelse som du, jag satt i sinkabirum ett dygn för att ha fört in jeans (mina egna).

Nog förstår du vad Lasse menar - en helt onödig kommentar från dig, men vill du bära bensin i pytsen så OK.

73 / Uffe SM3ÅÄÖ ( = vanity call)
 
Last edited:
Uffe, jag förstår om varken du eller Lasse har läst varje inlägg i tråden, och då kan det ju bli så att det Lasse skriver skjuter lite vid sidan om målet. Eller att du och andra inte fattar vad Gdansk skulle ha med saken att göra.

För det sistnämda får jag skylla mig själv, och länkar till mitt tidigare inlägg, där du kan se referensen till passexpdeitionen i Gdansk i sitt sammanhang.

73,
Jonas/SM5J
 
Last edited:
Vad jag diskuterat är vad som är rätt och fel i reglerandet av specialsignaler. Om användandet har PTS har redan sagt sitt, det var anledningen till att diskussionen startade.


Ja, precis som på passexpeditionen i Gdansk 1982.

73,
Jonas/SM5J

Uffe, jag förstår om varken du eller Lasse har läst varje inlägg i tråden, och då kan det ju bli så att det Lasse skriver skjuter lite vid sidan om målet. Eller att du och andra inte fattar vad Gdansk skulle ha med saken att göra.

För det sistnämda får jag skylla mig själv, och länkar till mitt tidigare inlägg, där du kan se referensen till passexpdeitionen i Gdansk i sitt sammanhang.

73,
Jonas/SM5J

Ja du Jonas. Jag har varit befriad från internet större delen av dagen då jag befunnit mig i obygden, 14 mil längre norrut. Och lika bra var väl det! Vem är du egentligen? Om jag, enligt dig, skjuter vid sidan av målet, beror det troligast på att du inte ser det verkliga målet, utan har riktat in dig mot någon sorts "fantombild"... ;)

Jag har följt denna tråd rätt noga och deltog tidigt i debatten med min ståndpunkt. Att jämföra en svensk myndighet med passexpeditionen i Gdansk, förefaller varken särskilt moget eller välbetänkt. Välbekränkt? Finns det något som heter så kanske?

Du förefaller mig vara en av dem som förespråkar och hävdar "frihet" in absurdum! Regler ska med alla medel förgöras!

Nä, jag får travestera ett känt uttalande av en känd politiker; Någon jävla ordning får det väl ändå vara i en amatörrörelse!!

Sedan, att du Teemu "gillar" denna typ av argumentation är inte bara förvånande utan även självmarkerande - på tal om mål... ;)

/Lasse
 
Last edited:
Sedan, att du Teemu "gillar" denna typ av argumentation är inte bara förvånande utan även självmarkerande - på tal om mål... ;)

/Lasse

Lasse tack för den! Kan du utveckla på vilket sätt du tycker jag skjuter utanför mål i den här frågan?

73 de Teemu SM0W
 
Teemu! Jag är inte ute efter att hänga ut dig särskilt egentligen, då det inte är riktigt min stil.

Men om det nu är så att du med ditt gillande av Jonas inlägg, samtycker till att PTS lika gärna kan likställas med passexpeditionen i Gdansk, underförstått i sitt totalitära maktmissbruk, då kan jag inte låta bli att tycka att du bommar grovt! Fast det var kanske inte vad du menade?

/Lasse
 
Teemu! Jag är inte ute efter att hänga ut dig särskilt egentligen, då det inte är riktigt min stil.

Men om det nu är så att du med ditt gillande av Jonas inlägg, samtycker till att PTS lika gärna kan likställas med passexpeditionen i Gdansk, underförstått i sitt totalitära maktmissbruk, då kan jag inte låta bli att tycka att du bommar grovt! Fast det var kanske inte vad du menade?

/Lasse

Lasse, ja du har just hängt ut mig, du kan knappast rättfärdiga det med att det "inte är din stil", det är dubbelmoral!

Om du läser PHUs inlägg igen så kan man ana ett stort mått av spekulation och ironi som svar på AOMs inlägg. Jag tycker INTE att PTS kan likställas med passexpeditionen i Gdansk därför att jag litar på att den följer lagar och regler och inte ägnar sig åt godtyckligt tyckande.

73 de Teemu SM0W
 
Teemu,

Jag ber absolut om ursäkt om du känner dig personligt uthängd! Det ÄR inte enkelt detta med sak och person.
En känsla/upplevelse är ju alltid sann, och jag kan även säga att min reaktion var grundad på en ärlig uppriktighet.

/Lasse
 
Lasse tack,

Visst, jag håller med dig om sak och person. Jag brukar själv försöka hålla isär dessa, det är inte alltid lätt! Då kanske vi kan återgå till det tråden handlar om i och med detta.

Jag har läst dina inlägg igen tidigt i denna tråd men jag ser inte riktigt logiken i det du skriver, lite det som PHU visar på i sina inlägg att det saknas logik. Jag respekterar din åsikt men enligt mig så vore det konstigt om man fick använda specialsignaler för att köra contest, men inte köra ex DX på 160m där också anropssignalens längd har betydelse. Det är heller ingen som farit illa av att vi har specialsignaler på det sätt vi har idag, och det finns ej heller något i ITU-RR §19 som säger att det inte skulle gå att fortsätta på den redan upptrampade stigen. Detta var lite tyckande och lite fakta, men i slutändan är det ITU-RR §19 som gäller.

73 de Teemu SM0W
 
WKA DE EQL

Vad jag kan se så bryter SSA mot ITU-RR och därmed även mot PTS delegationsbeslut när det gäller tilldelning av signalen SC2014ECC och åtta snarlika lång-signaler med andra prefix.
 
SM3BDZ skrev "För mig är anropssignalen SM3BDZ starkt förknippad med min identitet. Inte är det den bästa på CW kanske och inte heller på fåni, men det är JAG! "

Och jag tog för många år sedan (och utan tanke på att det skulle finnas ett oklart rättsläge) beslutet att sätta SM5DXV och SM3DXV i karantän och uteslutande använda SA5A och SA3A. Jag är lite osäker på vilket år det var, men enligt SSA Call Book var det 2004. Under de här åren har den korta anropssignalen också blivit starkt förknippad med min identitet.

När det sedan inträffade att en amatör på repeatern här i Uppsala påpekade att han "inte gillade" de där korta anropssignalerna så valde jag att åter använda min gamla SM5DXV vid QSO över repeatern och då jag händelsevis kör 80m SSB/AM med svenska stationer. Nu kör jag väldigt få sådana repeater-QSO och nästan aldrig på 80m. Men de gånger det sker vill jag ju inte att någon ska behöva reta upp sig på detta.

Förut var man starkt förknippad med sitt suffix, jag var DXV. Nu finns det två AOM, två BDZ samt snart två DXV och två EQL.

Jag skulle helst vilja använda bara mina två korta anropsignaler. De är till fördel både då man kör Contest och vid DX-QSO(som ofta är contest-liknande). Och de korta anropssignalerna har med tiden blivit min identitet. De utdelades under vissa förutsättningar och praxis har under snart tio år varit att man får använda dessa signaler efter eget omdöme. I ett sådant läge anser jag att det krävs starka skäl för att göra en ändring (av praxis). Jag ser inga sådana skäl. Tvärtom, anser jag att anpassning till rådande praxis vore bättre, eftersom min grundläggande syn är att sådant som inte gör att någon annan far illa, ska vara tillåtet.

Dock finns det flera andra saker gällande amatörradio som skulle behöva tydliggöras, kanske i ett sk "allmänt råd" från PTS.
 
Back
Top