Svarta listan

En produkt till på listan. Jag köpte en för att nyttja min netbook vid portabelkörning, just för att komma undan från störningar. :mad:
Den första visade sig vara defekt och lämnade endast batterispänning oavsett inställning. Utbytesenheten lämnade avsedd spänning men störde som tusan istället.

Batterieliminator för netbook 45 W - VANSON | Clas Ohlson

Karaktären på störningen liknar den SM0NCL rapporterade om tidigare, med pulsande störningar som flyttar runt i frekvens över hela kortvågen samt en brusmatta. Både Clas Ohlson och Kjell&co säljer dessa störsändare av märket Vanson i flertalet varianter.
 
Jag har också en sådan fast modellen för 70 W. Stör åtminstone upp till FM-bandet... Använder den ganska sparsamt.
 
Idén med svarta listan som var på tapeten i trådstarten borde väl inte vara så svår att lösa för den kunnige?
En öppen databas där man kan skriva in produkttyp, märke samt modellbeteckning och vad/hur den stör.
Kanske även en till likadan databas med produkter som INTE stör.

På så sätt behöver ingen sitta och manuellt uppdatera listan.
 
Kanske även en till likadan databas med produkter som INTE stör.

Inte så lätt att bedömma som man kan tro. Jag tror det skulle bli motstridiga uppgifter i databaserna och det skulle resultera mera i "polsk rikstad" än nåt vettigt.
 
En produkt till på listan. Jag köpte en för att nyttja min netbook vid portabelkörning, just för att komma undan från störningar. :mad:
Den första visade sig vara defekt och lämnade endast batterispänning oavsett inställning. Utbytesenheten lämnade avsedd spänning men störde som tusan istället.

Batterieliminator för netbook 45 W - VANSON | Clas Ohlson

Karaktären på störningen liknar den SM0NCL rapporterade om tidigare, med pulsande störningar som flyttar runt i frekvens över hela kortvågen samt en brusmatta. Både Clas Ohlson och Kjell&co säljer dessa störsändare av märket Vanson i flertalet varianter.

Fick du lämmna tillbaka eller har du den kvar?
Skulle vara kul att mäta upp och kolla hur den är byggd.

/Micke
 
Jag gjorde några tappra försök att medelst toroider, kondingar och plåtlåda avstöra den men den hamnade i elektronikåtervinningen tillslut.

Konstruktonen var mycket simpel med en chopper som matade en transformator lindad på toroid och ett gäng dioder för likriktning. Det satt både drosslar på kortet och ferriter på kablarna från början men det räckte inte på långa vägar.
 
Last edited:
Jag gjorde några tappra försök att medelst toroider, kondingar och plåtlåda avstöra den men den hamnade i elektronikåtervinningen tillslut.

OK, jag förstår:)
Jag jobbar med konstruktion av liknande produkter därför är jag lite extra nyfiken. Man vill ju inte göra samma misstag.

/Micke
 
Att foga till SVARTA LISTAN: IKEAs köksbordsbelysning "Tidig".
I alla fall äldre modeller med "touch"-funktion för dimning.
Jag har haft en störning på 40 m som kommit och gått. Idag hittade jag störkällan hos en granne ca 80 meter från antennen. Störningen var rätt smalbandig med en topp på 40 metersbandet där den hördes S9+20 i AM-läge och tyst +/- 1 MHz.

/Roland
 
När jag nyligen köpte en begagnad Dell laptop medföljde förutom den tysta 65 W originalladdaren en märkeslös "Replacement AC Adapter 19.5V 90W", modellnummer ADP-0918, som skulle användas till dockningsstationen. CE-märket är av typen med bokstäverna tätt intill varandra.

Den störde radio kraftigt vid mottagning på MV, så jag har satt ett nätfilter (taget från en mikrovågsugn) med 4 mH-spolar i nätledningen med endast 15 cm kabel mellan filter och adapter. DC-ledningen är lindad på ferritring som ger 1 mH induktans. "Skit"-laddaren saknar till skillnad från äkta Dell skärmning under plasthöljet så störningen sprider sig om jag lägger handen på den, men den har med extra filtrering blivit användbar i radiomiljön.

Lennart
 
För många år sedan skev jag följande om det falska CE-märket.
En "logga" betyder väldigt mycket och måste alltid vara exakt så utformad som dess ursprung menat. Det finns exakta måttuppgifter på exvis CE-märket. Det är lika viktigt, eller ännu viktigare, än att stava rätt, använda rätt måttenheter, rätt namn etc för att vi skall förstå varandra utan missförstånd.

Såg idag detta ord på Text-TV: "förvärvsfrekvens", vad det betyder kan man spekulera i, avsikten var här att ange antalet människor som förvärvsarbetar, av de som kommit som flyktingar till Sverige.


CE = China Export (CE märkning)
Många har köpt, eller tittat på radiostationer eller andra produkter från Kina, de ser ut att vara CE märkta, men ser man lite noggrannare på CE märket ser man att det är fel märke. Kineserna har hittat på ett eget CE märke, lite annorlunda och det betyder då China Export. Det kinesiska CE-märket har inget som helst att göra med de krav som EU ställer på produkter.
Skillnaden är lätt att se, ett ”riktigt” CE-märke har lite längre avstånd mellan C och E. Det Kinesiska är tätare, och E sitter i linje med C:ets högra kant. Det Europeiska CE-märket har ett längd höjd förhållande på 1,43 medan China Export-märket bara har 1,1. En liten obetydlig skillnad kan man tycka, som inte har någon betydelse. Betydelsen är dock enorm, kineserna lurar oss i Europa. De kan med det falska CE-märket sälja livsfarliga, giftiga och undermåliga produkter som inte överenstämmer med Europeiska krav. För radioapparater kan det handla om felaktiga spec, felaktiga bandbredder etc. CE-märken finns på alla produkter som säljs inom EU, exvis leksaker, bilar, radio TV, cyklar, radiostationer, datorer, tillbehör till allt detta. Någon amatörradiostation från Kina finns inte. Men det säljs sådana som liknar amatörradio.
Se upp för rätt CE-märke, särkskilt om du skall köpa julklappar åt junior, säkerhetssaker som bilstol till barnen, cykelhjälm, eller radio till dig själv.
Det förekommer även riktigt utformade CE märken utan ”täckning”. Dvs de lurar oss.
Här kan man se skillnaderna på CE märket, och läsa mer i ämnet: CE China Export (CE mark)

Ta även en titt på Elsäkerhetsverkets lista över försäljningsförbud: Försäljningsförbud
Vi ser typskyltar med jordtecken trots att apparaten är gjord med tvåledare....
Man kan fråga sig hur dumma tillverkare egentligen kan vara....

från
Roy SM4FPD
 
För många år sedan skev jag följande om det falska CE-märket.
En "logga" betyder väldigt mycket och måste alltid vara exakt så utformad som dess ursprung menat. Det finns exakta måttuppgifter på exvis CE-märket. Det är lika viktigt, eller ännu viktigare, än att stava rätt, använda rätt måttenheter, rätt namn etc för att vi skall förstå varandra utan missförstånd.

Såg idag detta ord på Text-TV: "förvärvsfrekvens", vad det betyder kan man spekulera i, avsikten var här att ange antalet människor som förvärvsarbetar, av de som kommit som flyktingar till Sverige.


CE = China Export (CE märkning)
Många har köpt, eller tittat på radiostationer eller andra produkter från Kina, de ser ut att vara CE märkta, men ser man lite noggrannare på CE märket ser man att det är fel märke. Kineserna har hittat på ett eget CE märke, lite annorlunda och det betyder då China Export. Det kinesiska CE-märket har inget som helst att göra med de krav som EU ställer på produkter.
Skillnaden är lätt att se, ett ”riktigt” CE-märke har lite längre avstånd mellan C och E. Det Kinesiska är tätare, och E sitter i linje med C:ets högra kant. Det Europeiska CE-märket har ett längd höjd förhållande på 1,43 medan China Export-märket bara har 1,1. En liten obetydlig skillnad kan man tycka, som inte har någon betydelse. Betydelsen är dock enorm, kineserna lurar oss i Europa. De kan med det falska CE-märket sälja livsfarliga, giftiga och undermåliga produkter som inte överenstämmer med Europeiska krav. För radioapparater kan det handla om felaktiga spec, felaktiga bandbredder etc. CE-märken finns på alla produkter som säljs inom EU, exvis leksaker, bilar, radio TV, cyklar, radiostationer, datorer, tillbehör till allt detta. Någon amatörradiostation från Kina finns inte. Men det säljs sådana som liknar amatörradio.
Se upp för rätt CE-märke, särkskilt om du skall köpa julklappar åt junior, säkerhetssaker som bilstol till barnen, cykelhjälm, eller radio till dig själv.
Det förekommer även riktigt utformade CE märken utan ”täckning”. Dvs de lurar oss.
Här kan man se skillnaderna på CE märket, och läsa mer i ämnet: CE China Export (CE mark)

Ta även en titt på Elsäkerhetsverkets lista över försäljningsförbud: Försäljningsförbud
Vi ser typskyltar med jordtecken trots att apparaten är gjord med tvåledare....
Man kan fråga sig hur dumma tillverkare egentligen kan vara....

från
Roy SM4FPD

Ja, man undrar verkligen!
En del tror att Kina är någon sorts supermakt eller kan bli det. -Inte en chans, säger jag!
Den dagen de kan komma upp med en högkvalitativ bil -Eller ett flygplan! Då skall jag börja fundera på saken. Men de kan ju inte ens skapa en hållbar fläktrem idag!!
Europa har 500år av vetenskaplig forskning/tradition med framtagande av tekniska apparater bakom sig. Det är inget man snyter ur näsan på några år. Och det märks!
Skulle vi stänga handelsgränserna för dem så blev det ´Mars-Pannkaka´ ut på risfälten o till drejskivorna igen för dem.
 
Last edited:
USB-laddare verkar vara något man ska passa sig noga för.

USB-laddare återkallas från konsument
USB-laddare återkallas från konsument
CE-märkta saker men någon tillverkare finns inte angiven på någon av dem. Bara det borde tända alla varningsljus för vem ska då ta ansvar för att kraven uppfylls?

Det nya EMC-direktivet (2014/30/EU) trycker hårdare på importörens ansvar och det är nog på tiden. Många småimportörer har säkert ingen aning om vad som gäller och de som vet är kanske blåögda och tror blint på CE-märket som i bästa fall finns.
 
Last edited:
China Export märket är en myt. Några asiater, inte bara kineser, är bara slarviga med utformningen av märket.
Har själv en tranceiver med China Export- märket. Apparaten är visserligen tillverkad i Kina men av ett Koreansk
företag. All övrig märkning har en korrekt utformning och dokumentationen som ligger till grund för CE
godkännandet finns tillgänglig på företagets hemsida.

En liknande skröna dök upp 60-talet. Då påstods att Japan hade döpt om en stad till Usa. Syftet var att kunna
exportera med "Made in USA" på kartongerna!
 
China Export är ingen myt, det är en snabb och enkel beskrivning på allt det junk man köper på sig som procuceras i Kina.
Genom att inte ens kunna kopiera CE-märket på ett riktigt sätt visar detta på undermålig kvalitet.
Det är just det man menar när man använder sig av "China Export" i vardagligt tal.

Detta innebär inte att allt är dåligt som produceras där.

/Micke
 
Jag missade att skriva att China Export troligen är en myt. De duger nog inte till att skapa ett sådant märke, då de ju inte ens kan rita ett riktigt märke. det skulle ju kräva att man använder sig av fakta och ritningen till CE-märket. Då måste man kunna läsa en ritning
Oavsett om det är myt eller okunskap så är det okunskap.... (där fick jag till det va)

De
FPD
 
Jag missade att skriva att China Export troligen är en myt. De duger nog inte till att skapa ett sådant märke, då de ju inte ens kan rita ett riktigt märke. det skulle ju kräva att man använder sig av fakta och ritningen till CE-märket. Då måste man kunna läsa en ritning
Oavsett om det är myt eller okunskap så är det okunskap.... (där fick jag till det va)

De
FPD

Vad har du för syn på asiater? Tydligen är de inte ens kapabla att läsa och tolka en ritning. De är
tydligen så okunniga och korkade att de inte ens kan kopiera en sak utan att det blir fel.

Inlägget har en klar rasistisk inrikning. Jag vill inte läsa fler.
 
Ja, man undrar verkligen!
En del tror att Kina är någon sorts supermakt eller kan bli det. -Inte en chans, säger jag!
Den dagen de kan komma upp med en högkvalitativ bil -Eller ett flygplan! Då skall jag börja fundera på saken. Men de kan ju inte ens skapa en hållbar fläktrem idag!!
Europa har 500år av vetenskaplig forskning/tradition med framtagande av tekniska apparater bakom sig. Det är inget man snyter ur näsan på några år. Och det märks!
Skulle vi stänga handelsgränserna för dem så blev det ´Mars-Pannkaka´ ut på risfälten o till drejskivorna igen för dem.

På 50-60-70 och 80 talet var Sovjetunionen absolut en stormakt, dom var först med en satelit i omloppsbana, först med en man i rymden, först med en kvinna i rymden, först med en fungerande modulär rymdstation, dom var något efter USA med atombomben men tog snabbt igen försprånget, dom hävdade sig mycket väl i all militär utveckling.

Men dom kunde inte tillverka en fläktrem eller en fungerande rakapparat, dom kunde inte matcha en skjorta och en slips eller tillverka ett drickbart öl, och befolkningen levde fattigt med undermålig standard på det mesta.

Så vem som kan eller inte kan bli en supermakt har väldigt lite att göra med kvaliteten på bruksförmeål i det landet.

En stor del av dom bra och fungerande bruksföremålen vi använder oss av är tillverkade i Kina, det handlar bara om att speca vilken kvalitet man vill ha från fabrikerna och hålla stenhårda kvalitetskontroller på produktionen, så fort man lättar på kontrollerna börjar dom fuska med kvaliteten och kanske helt enkelt plockar bort "onödiga" avstörningskomponenter som gör produkten dyrare.

Jag har för mig att även LM Ericsson plockade bort några "onödiga" filter i sina telefoner, och när någon enstaka abbonent blev störd av sin granne radioamatören så skickade dom ut en tekniker som lödde in dom på plats, men det kan vara en skröna, jag har dock hört den från flera olika håll.

Det kan ju vara så att lönsamheten är bättre i att tillverka en billigare produkt och i dom få fall någon verkligen klagar så rättar man till just det exemplaret.
 
Back
Top