Vågutbredningsförsök på 80 m

Om du menar på vilka frekvenser inom 3,5 MHz-bandet så bör du nog hålla dig i den övre delen av CW-delen. Det finns en del fixa frekvenser som bör undvikas och som framgår av IARU-bandplan. Bl a aktivitetscentra för QRS-trafik på 3555 kHz och för QRP-trafik på 3560 kHz.

Från 3500 till ca 3530 kHz är det direkt olämpligt med "fyrar" eftersom de flesta DX-expeditionerna ligger i det området. Mellan 3530 upp till 3550 körs en del Rag Chew trafik och 3544 kHz är bannlyst för all annan trafik utom SMFF. Gräver man djupare så finns det fler fixa frekvenser som bör undvikas.

Så för tillfälliga experiment kan du välja någon ledig frekvens i delbandet 3563-3578,5 kHz tycker jag. På 3579,0 ligger DK0WCY. (500 Hz skyddsavstånd är mer än nog)

Undvik 3575 kHz +/- 1 kHz som används av surplusfolket för trafik med gamla WWII-sändare. Mest PA0-stationer även om det förekommer trafik från andra länder där.

Någon annan har kanske bättre tips på bästa frekvensval?

/Bengt
 
Jag har en osymetrisk dipol på 13+21m har jag för mig till den har jag en tuner.
Och sen har jag en vertikal Cushcraft R5 som klarar 20-10m.
Jag skulle nog vilja prova vertikalen och jämföra med dipolen.
Så om man lägger sig på cw delen ex 14,005 MHz?
 
Nej, 14.005 MHz är inte alls bra. Då blir du halshuggen av DX-jägarna. :D

Gå upp i den högre delen av CW-delen. Över 14.050 MHz. Du får kolla i IARU-bandplan så ser du hur de olika banden är indelade för olika slags trafik.

/Bengt
 
OK
Hittade en bandplan mellan 14.099-14.101 står det exclusivt för "Beacon"
Är det vad man kan kalla denna sändare för eller är det något annat.
 
Jo en sak till. Nu när du har en Arduino så kan du enkelt programmera den så att den styr ett antennrelä som växlar mellan de olika antennerna du vill jämföra. För att sedan se vilken antenn som är den ena eller andra i träfflistan på Reverse Beacon Network så väljer du olika CW-hastigheter för resp antenn. Sänd t ex 15 WPM på din dipol och 18 WPM på vertikalen. Enkelt.

Har du möjlighet att styra frekvensen i radion från Arduino så kan du ändra frekvensen t ex 200 Hz. Även detta kommer med i träfflistan så att du kan avgöra vilken antenn som är bäst.

Ännu bättre är att använda två olika anropssignaler. En för varje antenn. Gör du så så kan du utnyttja Spot Analysis Tool i Reverse Beacon Network och få ut fina grafer med SNR över tid och då kommer du att se att ibland vinner dipolen och ibland vertikalen. Du får garanterat en rejäl Aha-upplevelse av ett sådant experiment.

>>>OK Hittade en bandplan mellan 14.099-14.101 står det exclusivt för "Beacon" Är det vad man kan kalla denna sändare för eller är det något annat.


Nej det är om möjligt ett ännu sämre val än 14.005 MHz! Den frekvensen är reserverad för NCDXF/IARU International Beacon Project

Lägg dig på t ex 14,057 MHz eller däromkring och kör igång. Det blir bra.

/Bengt
 
Last edited:
OK
Man lär sig något varje dag.
Ska leta upp en ledig frekvens runt 14.057 MHz och starta den.
Dom andra förslagen du ger verkar väldigt intressant det tål att fundera på.
 
Hos IARU Region 1 finns samlat den mesta information man kan behöva.

Där finns exempelvis en länk till bandplan för HF.
Där finns också en länk till lista över existerande fyrar (som man bör undvika att störa).
Hos ARRL kan man hitta en länk till the Considerate Operator's Guide.

Om man har kollat alla dessa innan man tänder sin radiofyr, och självklart lyssnat så att frekvensen är ledig, så kanske man kan undvika att trampa någon på tårna. Men risken finns alltid att man råkar lägga sig på någons sedan decennier inarbetade skedfrekvens ;)

73,
Jonas/SM5PHU
 
Lyssnarrapport SK7LT 3577,25

Lyssnarrapport
kl 15 UTC RST 429 en del qsb men hörs kontinuerligt.
de
Ulf/SM4ANQ
 
Last edited:
Lyssnarrapport

Kl 15.40 UTC 3577,22 kHz RST 589 något QSB
Loc. JO57VQ (Torslanda norr om Göteborg)
// Åke
 
Lyssnarrapport från JP70OC

K l6.30-- 16.45 UTC. RST snitt 579 men signalstyrkan varierar mellan S3--S9.
Inga QRM
Passband 250 Hz
73 de Ulf/SM4ANQ
 
Kl 1645 UTC, signalvärde -83 till -88 dBm, BW=200 Hz
QRK 5
QTH Torshälla JO89FK

73 gl
Anders/BMK
 
I kväll kl. 18.37 hörs fyren SK7LT med R5 S3, men störd av JT65 som dånar in, har smala CW-filtret inkopplat på min TS-940S.
Skall bli intressant att se när nästa effektdämpning görs, om det fortfarande hörs Bengt.
Ett förslag: Om det blir flera som drar igång fyrar på 3,5 Mhz, kör med timesharing, så blir det ändå intressantare från olika delar av vårat avlånga land. Då kan flera fyrar dela på samma frekvens. Skall inte JT65 trafiken ligga ovanför 3580 KHz enl. bandplan??

73 SM6AAL QTH Bollebygd
 
AAL skrev; "Ett förslag: Om det blir flera som drar igång fyrar på 3,5 Mhz, kör med timesharing,"
------------


Det skulle vara fullt möjligt att få till ett system med clusterfyrar enligt rysk förebild. Tänker på bokstavsfyrarna med 100 Hz delning.

För amatörradio kunde man tänka sig ett system med tio "frekvenskanaler" delade 100 Hz. Clustret blir drygt 1 kHz brett och ryms väl inom passbandet på en ordinär mottagare i smalt SSB eller brett CW-läge. På varje sådan kanal tänker vi oss sedan att x-antal radiofyrar samsas. Sändningen kan bestå av CQ DE signal i lagom hastighet för att kunna tas emot med örat men snabbt nog för att inte ta upp onödigt mycket tid. Varje meddelande kunde sändas någon gång var annan eller tredje minut i en slumpmässigt vald tidslucka. Någon som kan räkna på detta finner förmodligen att det ryms några hundra fyrar i ett sådant system utan att det för den sakens skull behöver uppstå allt för många kollisioner.

Ett projekt som detta är visserligen low tech jämfört med andra möjligheter om man vill blanda in datorer och avancerad avkodning m m. Men finessen är just enkelheten och att man som lyssnare kan använda vilken radio som helst och sina öron.

Det är bara att dra igång din Paraset Bertil. Komplettera med en mekanisk teckengivare typ motordriven kamskiva och släpkontakter eller satsa på Arduino.

PS
Tack alla för alla rapporter. Fyren sänder med 100 mW fram till midnatt då ytterligare 3 dB kopplas in. (50 mW)

/Bengt
 
RCL DE EQL

Jag var faktiskt på gång att snida ihop en WSPR-TX för flera år sedan när WSPR presenterades i QST men jag har en inbyggd skyddsmekanism mot att blanda in för mycket digitalteknik och datorer i radiohobbyn - mekanismen löste ut, varningsklockorna ringde och det blev inget byggt.

Jag ser så klart "fördelarna" och de oändliga möjligheterna som finns att automatisera radiohobbyn men är rädd att man som användare (knapptryckare) fastnar i klorna på andra knapptryckare som är de som tar fram smarta mjukvaror och den typ av avancerad elektronik med uPc:er etc som jag verkligen inte är intresserad av och absolut inte vill lära mig mer om. Det var ett ärligt svar. :rolleyes:

/Bengt
 
Då är det snart midnatt och dags att sänka effekten till 50 mW för att se hur många Skimmers som hänger med det kommande dygnet. Visserligen varierar konditionerna från dag till dag men en viss spänning är det väl ändå?

Resultatet från dygnet som gått ser vi på kartan nedan. Bäst rapport kom från DL2CC kl 21.11 SLT med hela 17 dB SNR. Övriga rapporterar ensiffriga dB-tal i häradet 5-7 dB SNR. Många har rapporterat direkt via mail och jag tackar för det här och nu.

/Bengt

attachment.php


.
 

Attachments

  • b8.jpg
    b8.jpg
    36,8 KB · Views: 437
Back
Top