Vintage-radio nät?

Jag lyssnade och ropade.
Fick kontakt med sm7mcd/P
En relativt stark avstämmning hördes men ingen riktig modulation.
 
Last edited:
Ja, det ska ju vara lite utmaning och man kan inte lyckas varje gång...
Kul att du fick ett QSO i alla fall..
 
Det puttrar på solen mest hela tiden med röntgenstrålar, som påverkar dämpningen i D-skiktet på framför allt låga frekvenser som 3,6 MHz. SWPC har diagram även för det på https://www.swpc.noaa.gov/products/d-region-absorption-predictions-d-rap, starta filmen för att se hur dämpningen påverkats de senaste timmarna.

SK2HSC gick bra på 7 MHz i morse vid 6z med signal mellan S9 och S9+20 på TS-2000. På 3,5 var det runt S6 den korta stund jag lyssnade där.
/Jan
 
Trots solaktiviteten så hörde jag många väldigt starka stationer på 7MHz.
Tyvärr hade jag dålig koll på exakt varifrån dom kom men Tyskland och öst var starka.
Flera svenska och danska var starka.
 
Jo, bandet kändes normalt när jag lyssnade men det verkade som det var ett hål i jonosfären just ovanför Ekerö...
 
/P med rör... Låter spännande...
Jo det kan vara spännande och utmanande på flera sätt...
I mitt fall funderade jag på att släpa med mig en Ra200 och ropa in med 10W AM, men det kändes lite mycket arbete för ganska få QSO, så SSB löstes med en SDR med 10 W, Men att köra /P med rör funkar då jag har en Ra190, dock är Tx kristallstyrd, vilket ger begränsad flexibilitet, samt 2 W uteffekt är knappast så att det blir corona på antenntrådarna... ;-) Men, det funkade, och några QSO kördes ned till Europas centrala delar. Med på utflyckten var Tore SM7CBS som luftade en NorCal 40A, oxo med 2 W ut, men med VFO för Rx/Tx vilket gör att man kan leta lediga frekvenser. Inget "fuskande" med Internet etc, utan helt "old school ", bortsett för en X6100 med vattenfall för att hitta stationer och att köra SSB till -GLD.
 

Attachments

  • PXL_20240602_052616783.jpg
    PXL_20240602_052616783.jpg
    3,2 MB · Views: 18
10W det kräver ju en "Gris" :cool: Det tillför ju ytterligare en dimension!!!
Jo, för AM/Foni funkar det att trampa, men jag fixar inte att telegrafera samtidigt som jag trampar. Därför har jag fixat att kunna välja på en roterande omformare från 12 V till 300 V, eller en statisk omformare 12 V till 300 V enligt idéer från Johnny -UCZ. vad gör man inte för att köra portabelt med röriga klassiker. :cool:
Så då valdes riggar enligt tidigare inlägg för denna utflykt...
 
Tyvärr så måste jag lämna "Walk Over" på lördagens RörRing...

Jag ska åka veteranrally med en av mina MC. Det känns som att RörRingen kanske gör sig bäst under den mörkare delen av året.

Men för dom som känner sig hågade så önskar jag lycka till!

-FKI / Uffe
 
Tyvärr så måste jag lämna "Walk Over" på lördagens RörRing...

Jag ska åka veteranrally med en av mina MC
Även jag har ett tajt schema den dagen.
Avser att åka på MC "road trip" hela veckan men vädret bestämmer.
 
Hmm, jag har visst RÖRt(!) till det lite i värmen....

RörRingen körs ju naturligtvis 6/7 och inget annat på 7158kHz kl 1000 SNT som vanligt.

Även det datumet är tyvärr inbokat för MC-körning, men om vädret blir dåligt så väljer jag naturligtvis radion...
 
Glasskiosken i Vaxholm har lovat att bjuda på glass för dom som kommer dit i morgon på MC-träffen.
Det känns lite trist att lämna "Walk Over" på RörRingen men det är just för sådana tillfällen jag har tillbringat mina långa kvällar i garaget under vintern. Esoterisk doft av varmt damm jämfört med känslan av den svenska landsbygden kombinerat med det mjuka dunket från den encylindriga 500cc motorn...

Ibland måste man göra ett val....
 
Back
Top